Hamster iFokus

Hamster

Etiketterhälsabeteendekosthållningguldhamster
Läst 2112 ggr
[TosaMi]
0

Hamstergodis.. Hjälp!

Jaha, nu kommer tjatiga jag igen! Men nu har jag ännu en fråga och det är när man vill skämma bort sina små bebisar så finns det ju lite hamstergodis man kan ge. När jag stod i affären idag och valde mat, spån och så vidare, så hittade jag "Vitakraft Fruit Grossys - Tropical frukt", och så tänkte jag att det kan jag ju pröva och ge då och då. När jag kom hem så läste jag innehållsförteckningen (dumma mig som inte gjorde det i affären), och då stod det: Tillskottsfoder för hamster, innehåll: **Spannmål, socker, frukt (4% tropikfruktpulver, varav 1% ananas och marakuja, vegetabiliskt protein, vegetabiliska biprodukter, brännässelpulver, mineralämnen.

**Är detta dåligt att ge hamstern då och då? Det står att man ska ge 2 bitar/dag. Har ni prövat detta någongång? Kom gärna med tips och råd.

[Marro98]
0

Aldrig hör om?

Jag brukar inte köpa färdiga godisar utan jag gör egna kakor mm :)
Russin & andra torkade frukter & nötter brukar vara populärt annars.

Och nej du tjatar inte ;)
Bara roligt med massa frågor!

[TosaMi]
0

#1, Jag tänkte med börja göra lite eget godis senare, men tänkte jag kunde testa detta. Vad tycker du om innehållet? Är det dåligt eller är det godkänt att ge lite då och då? Vill ju inte proppa min lille vän full med skit så att säga Flört

[Marro98]
0

Jag vet faktiskt inte XD
I mina öron låter det kanske för sött :/

[TosaMi]
0
Bruden-Mbuti
0

att ge en max två bitar på en dag å göra uppehåll en v gör inte så mkt.

det som oftast händer med mina bortskämda hamstrar är att de inte äter köpt godis eller jo små hundkex kan de ibland få för sej att äta. annars föredrar mina hemmagjort godis. extra mums är torkad lever i små bitar.

så testa om dina gillar det. om inte så ge bort det till nån med marsvin, de brukar gilla sånt godis.

[TosaMi]
0

Då får vi se när jag får hem min bebis på fredag, han kanske inte alls tycker om det. Återstår att se. Ska börja göra hemmagjort godis lite senare, vill först se vad han föredrar för mat. :)

panini
1

När det står socker som andra ingrediens så undrar man hur mycket socker det egentligen är, får då är det väldigt mycket socker i. Jag ger mina sådana Drops Tropical Fruits och då är första ingrediensen socker så jag ger max 1 st per hamster och gerbil 1 ggr i månaden.

Så jag skulle rekomendera att ge 1 ggr i månaden max. Om hamster gillar det, sen så vet jag ju inte hur stor en sådan bit är. Om det är stor så kan man ju dela det. :)

[TosaMi]
0

#7, det jag också tänkte. Det måste ju vara rätt mycket socker men det står ju inte exakt hur mycket. Men en gång/mån borde räcka gott och väl + godiset jag gör själv som jag kan ge oftare. :) tack för svaret!