Hamster iFokus

Hamster

Etikett: guldhamster
Läst 477 ggr
Michaela98
0

HJÄLP :'( äter inte som han ska :'(

Min hamster är ungefär  5-6 månader nu och jag skulle fylla på mat som vanligt :'( och jag ser att han inte ätit lika mkt so han brukar! jag gav honom då lite godare saker föra att vara säker på att han ialf vill äta tex drops, det äter han. Jag sa till min kompis då att han inte äter som han ska och då sa hon *Kolla hans tänder* jag gjorde det och ser nu att hans undertänder är super långa! han har fått mycket att gnaga på som tex, kolvar,morot ibland och nötter. När jag kollar på hans tänder så ser jag att dom går över hans 2 tänder där uppe!

VAD SKA JAG GÖRA!? pappa sa att vi ska åka till veterinären när dom öppnar. Jag vet inte heller hur långa dom ska vara men jag har läst att dom kan växa igenom tandköttet och kinderna! han visar inga andra tecken än att han inte äter som han ska och jag vet inte än om han dricker som han ska. SNÄLA HJÄÄLP!

Scorpio97
0

Om tänderna är för långa så är det bäst att ni åker in till veterinären när dom öppnar, så att dom får klippa tänderna.

För Att undvika att det händer igen bör hamstern få grenar från frukträd. Vissa vill ha färska medans andra vill att dom ska vara torra och "gamla". Vissa äter bara från ett visst fruktslag. (Päron, äpple osv)

Solrosfrön och andra frön/nötter med skal är också bra att ge. Vet dock inte hur det är med hasselnötter med skal, om dom kan öppna sånna?

Om han inte vill äta, så prova med mjukare mat. Det är förmodligen svårt att äta med för långa tänder, men kokta och mixadde grönsaker brukar gå ner ändå. Om ni ändå ska åka in imorgon så är det ju inte livsfarligt om han inte äter nu heller, viktigare med vätska.

//Jessie

UlrikaD
0

En hamsters tänder är långa och det är fullt normalt. Så det behöver inte alls vara något fel på din hamster. Det finns bilder här inne någonstans om du söker på tänder kanske?

Jag sitter inte vid min egen dator så jag kan inte leta upp nån.

Däremot om hamstern får mera godis som drop och nötter så äter han nog mest godis och mindre vanlig mat.

Sen vet ju inte jag hur just din hamsters tänder ser ut, men försök att hitta bilder på nätet och jämför. Hamstrars tänder ser inte riktigt ut som andra djurtänder.

Michaela98
0

Tack för svar :)

Jag sökte på tänder som du sa #2 och fick framm bilder som en person lagt upp på sin hamster som också hadde långa tänder! kolla längst ner på sidan så ser du dom….melvins tänder når up till tandkötet medans dom övre tänderna är korta…är det normalt!?

Michaela98
0

Kunde inte skicka länken… :/ där bilderna va…

Michaela98
0

första bilden där om jag gör sådär på min hamster har han ännu längre tänder D': herregud vad ska jag gööraa?!?!?!?

Frosstis
0

Dom ska ha cirka 1 cm typ.. men du kan ju alltid åka in och titta även om det kostar lite..

UlrikaD
0

Tänk på att på dessa bilderna i länken ovan så har hamstern hela munnen öppen. Så är munnen stängd så går ju tänderna högre upp över tänderna i överkäken.

Men naturligtvis ska de inte gå upp så att de nuddar köttet på insidan munnen. Men undertänderna är väldigt mycket längre än de i överkäken.

Kan vara svårt att hålla munnen på en hamster öppen, men om du försöker hålla som på bilderna så kanske det är lättare att jämföra.