Stumpan verkar klara sig! =D
Jag skrev i ett tidigare inlägg att jag sökte en veterinär i Umeå för min guldhona som blev dödssjuk natten mot förra lördagen. Hon blödde hemskt mycket och jag trodde hennes tid var kommen, så jag gjorde det så bekvämt som möjligt för henne, så att hon kunde få somna in på egen hand alternativt avlivas om hon var kvar efter helgen. Men innan jag hann få tag på en veterinär så började hon äta och dricka igen så smått, och vips hade hon krafter att äta lite mer… Och lite mer! :) Jag kom hem från vettisen på Djurmagasinet i Mariedal, Umeå, nyligen och hon har en chans att återhämta sig. En liten njursten man inte behöver göra något åt. Troligen en inflamation i livmodern som gjorde att hon blödde, så nu är det antibiotika i en vecka och handmatad näringsblandning för att kompensera för blodet, och så fick hon en spruta näringsrik vätska under huden innan vi gick. Just det ja, rakad mage och sårat ego också! ;D Hon gillade inte riktigt ultraljudet som hon fick, men hon blir nog på bättre humör när hon har fått sova ut.
Förra tråden som jag nämnde: http://hamster.ifokus.se/discussions/50c27595d4ebea1bc331ef60-akut-veterinar-i-umea?discussions-2
förstår att hon är lite sur nu. visa tuttarna sådär för okänt folk som dessutom ska hålla på å klämma å känna på det mest intima stället.
#2 Oja, riktig suris nu med bikiniline och allt. ;D När jag kom hem lät jag henne vila medan jag städade och desinfekterade buren. Alla goa dofter borta! Och sen kommer elaka tant matte och kör ner en spruta med antibiotika på henne. Bläh! Hon surar nog nu i sitt hus och planerar sin hämnd. Tursamt nog vet hon inte att det väntar fler sprutor redan ikväll med läbbig näringsblandning. ;> Men man får väl hoppas att hon tycker det är gott. :)
Föresten var veterinären på Umanvet, kliniken vid Djurmagasinet, trevlig och bra. De bygger om en del så det är lite rörigt men det blir säkert fint och bra till slut. Trots att jag bokade besöket imorse så blev det inget extra påslag. 350kr för besöket/undersökning plus 350kr för ultraljud skulle hon ha, men i slutändan blev det 563kr. Då fick jag antibiotika och sprutor på det hela. Jag behövde dock köpa också critical care som är näringsblandningen, och en mellanstor påse kostade 189kr men blev 179kr. Det var tyligen rabatt på det, kanske beror det på att jag använder Djurmagkortet. Men prismässigt var det väldigt bra, och trevlig veterinär som föreslår behandling före avlivning. Jag rekommenderar dem varmt! :)
Vad skönt att det går bra nu :)
Va roligt att höra att det hela slutade väl! 
#5 & 6 Ja, jätteskönt! Jag har gråtit floder i helgen, men sen hon började kämpa har jag mått bättre och nu mår jag toppen. Vettisen sa: Hon är gammal, men hon kanske inte tycker det. ;) Äsh skrev fel, 170kr inte 179kr för critical care. Nåja, små skillnader.
Det var roligt att höra att hon kan återhämta sig.
Hoppas att allt går bra i fortsättningen. :)
Hälsningar Olivia, stolt hamsterägare med egen pytteliten uppfödning www.nackrosenshamstrar.weebly.com
Det var roligt att höra att hon kan återhämta sig.
Hoppas att allt går bra i fortsättningen. :)
Hälsningar Olivia, stolt hamsterägare med egen pytteliten uppfödning www.nackrosenshamstrar.weebly.com
Åhh vad bra att hon kom tillbaka igen! Hur gammal är hon ? Måste bara fråga , är Vettisen veterinären ? :)
// Med vänlig hälsning, Sofia ,Vädersjö's hamsteruppfödning
Medarbetare på Guldhamster iFokus och Hamster iFokus
Vad skönt att allt gick bra!!
. Håller tummar och tassar för att medicinen gör henne riktigt frisk och pigg igen!!
Vissa hamstrar trivs så bra av livet samt med sin matte att de inte har det alls brottom till andra sidan utan de envisas och kämpar på och ger inte upp SÅ lätt! Knut blev 2 år och nio månader gammal. Trotts ålderdoms krämpor som ledbesvär ibland så njöt han av livet så pass att han hade inte brottom att flytta till andra sidan utan var envis och lät inte dödens klor ta honom i första taget. Livsglädje samt hur hamstern tycker om livet har en STOR del i deras kampvilja att stanna kvar hos oss!
Även om de blir sjuka. Roligt att höra att gammel gumman mår bättre! 
Annicas Hamsteruppfödning 
http://superpawshamstrar.blogspot.fi/
Vad roligt att hon mår bättre! Lycka till med behandlingen nu! :)
En liten tapper hamster som kämpat väl, gled nyss bort i ett sista farväl. Mätt och glad vår lilla Stumpan, var in i det sista varm om hjärtat och rumpan. 2012-12-13 2 år gammal prick denna dag
Tack för alla fina kommentarer. Hon åt och drack bra på egen hand och veterinären sa att hon inte led, men jag tror hjärtat inte orkade pumpa runt det lilla blod som var kvar. Hon såg väldigt fridfull ut vilandes i sitt bo, min sambo måste ha hittat henne strax efter hon gått bort för hon var ännu varm. Hon svarade bra på behandlingen, men som sagt hade hon nog förlorat för mycket blod och när hjärtat gick i viloläge när hon sov så somnade hon till slut in en sista gång. Känns i alla fall skönt att veta att hon hade det bra in i det sista. :'J
Hon älskade dig hjätte mycket och även livet, så pass mycket att hon hade en stor envishet och käparglöd med att stanna ett tag till med dig och i detta liv!
R.I.P Stumpan…
Knut gick också bort när jag inte var hemma. Mamma sa då att hon tror att han valde att gå bort då för att han visste att det skulle göra för ont för mig att se honom gå bort och på samma gång var det lättare att gå bort när jag inte var hemma då han inte behövde se en lädsen gråtandes matte på sin döds bedd.Tror min mamma har en poäng där faktist…Och så tror jag är fallet med din lillastumpan också….
# 16,17 Tack. :') Hon gick bort medan jag var hemma men när jag sov. Så det är skönt att det fick gå lugnt till så jag inte behövde gråta några fler floder vid hennes dödsbädd.

Beklagar verkligen att hon inte klarade sig.:(
Men jag måste verkligen säga att er historia värmde mitt hjärta så otroligt mycket. En person som verkligen ser till hamstern som en varelse med själ som behöver hjälp. Och tar sig tid och råd att åka till veterinär och undersöka vad som är fel.
Jag blir så glad när människor gör allt de kan för sina djur. Och jag tycker Stumpan var lyckligt lottad som fick bo hos dig!
Gud vad sorligt, blir verkligen tårögd
Jag beklagar verkligen,verkligen.. :'( Rest in peace fina vän ♥
Tack igen för kommentarerna allihopa. Jag har varit seg på att uppdatera nu när det är jul och allt, och det är dåligt med internet där jag är just nu.
#19 Jo, jag älskade verkligen min hamster. Det sved en del i plånboken så här strax innan jul men vad gör man inte för de man älskar.