Hamster iFokus

Hamster

Etiketthamster
Läst 686 ggr
Ewa Lindberg
0

Fråga om avel på vintervita.

När jag sitter och läser här och på flera ställen så undrar jag en sak.

Ni alla som avla säger att man skall inte blanda in hanstrar från djuraffärerna då man inte vet var de kommer ifrån och inte har stamtavlor.

Men alla stamtavlor som då har icke registrerade i sig eller står okänd på- hur kan ni då vara säkra på att det inte är av icke renrasiga vintervita?

Jag är inte uppfödare på hamstrar men på hund.

Jag förstår inte hur ni kan få stamtavlor på hamstrarna om ni inte har alla leden regade? Förstår ni hur jag menar?

Vill hemst gärna förstå!

Michaela-N
1

Jag är inte emot avel på djuraffärshamstrar, men stamtavla kan vilken hamster som helst få, den behöver inte ha kända släktingar.

Ewa Lindberg
0

Ok vad är då poängen med stamtavlan?

Kan jag registrera en hamster jag köpt i djuraffären?

Roonja
0

#1 Fast är det inte så ifall man reggar en hamster från en zoo affär att den räkas som Hybrid då, även i stamtavlan? :)

Michaela-N
0

#2 Ja.

#3 Jag är inte helt säker, men jag tror inte det.

Be-Bopz
2

#3 Stämmer :)

Michaela-N
2

#5 Så de måste ha känd härstamning för att få registreras som vintervita?

Ewa Lindberg
0

Jo men varför ha då inte alla registrerings nummer i stamtavlorna?

på vissa står där okänd ej reg

Odette
1

#8 Ja men om de inte är reggade så har dom ju inget reg. nr .. man kan ju ändå skriva in färger osv, för att inte gå miste om vad djuren bär på bakåt.
Ju mer info man kan fylla i desto bättre är det ju :)

_ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's
_

Roonja
0

#8 Då är det för mestadels importer från andra länder som inte är reggade eller guldhamstrar tror jag. :)

Odette
2

#10 precis, kan ju vara importer också ^^

Men är det dvärghamstrar med okända djur bakåt så reggas den som Hybrid.

_ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's
_

Ewa Lindberg
0

Men det är detta jag inte blir klok på …

Kollar jag stamtavlor så ser jag kanske vad första eller andra som har reg num i stamtavlan men sedan är det bara namn på individer.

Som på hundar är det ju så att har jag inte en skk regad hund i mina led kan jag inte få ut en stamtavla…

Då är ju bara min hund regad i jordbruksverkets register om man har chip märkning i hunden.

Varför jag inte får rätt p det är ju att då kan man ha många hybrider i sina led och då är det ju inte helt renrasiga- ELLER?

Ewa Lindberg
0
[Em_I_Am]
4

En anledning är importer som sagts innan. Vi kan ju bara registrera de djuren vi själva importerar. Men deras föräldrar osv kan ju inte vi registrera i Sverige eftersom de inte bor här och vi äger inte dom. *

En annan anledning är att SHF inte är enda föreningen. Idag finns även SDS och fram till för ett litet tag sedan fanns även SHG. Så någon i stamtavlan är kanske reggad i en annan förening. Då får den ju inget reg.nr i SHF om någon tex avlar på en avkomma och registrerar kullar där.

Sen är det tyvärr så att det slarvas med att skrivas in ägaren på både reggade o oreggade hamstrar. Det är dumt eftersom det försvårar när man kollar stamtavlor och letar nytt avelsmaterial.

Jag som avlar Vintervita och absolut inte vill avla hybrider får helt enkelt vara väldigt noga när jag granskar stamtavlor. För mig duger det inte att en hamster i stamtavlan bara heter Putte, är oreg och med okänd ägare. Det är då med stor sannolikhet en Djuraffärshamster någon oreggad uppfödare fått för sig att avla på.

Sedan har jag alltid ansett att man bara avlar på kompletta stamtavlor som registrerad uppfödare och därför lade jag fram det förslaget hos SHF och detta bifölls. Är man registrerad uppfödare ska man ha högre krav på sig än på övriga medlemmar. Undantaget är om man tex importerar som har andra system gällande stamtavlor än vi har. Då får man ansöka om dispans hos dvärgsektionen för att få avla på den hamstern. Vi har ganska bra koll på vilka uppfödare som är pålitliga gällande hybridavel i hela Europa. Dvärghamstervärlden är en liten värld och man lär sig väldigt snabbt hur andra avlar och hur pålitliga de är.

Är det så att man tittar på stamtavlor för att köpa hamster men inte känner sig säker på det här kan man alltid be om hjälp och tips från andra uppfödare eller tex SHFs dvärgsektion.

Ewa Lindberg
0

Tack för svaret Emma….

Hoppas att kunna förstå snart.

GOD JUL PÅ ER ALLA