Hamster iFokus

Hamster

Etikettrysk-vintervit
Läst 1013 ggr
[akumas7]
0

Importera

Hej Hej.

Jag är lite nyfiken på hur det funkar att importera tex dvärg/guldhamster till sverige, vad kostar det och hur funkar det? Hur många djur får man ta in? Vartifrån går det bra att Importera? Hur ser dom på sina hamstrar i tex USA, England, Frankrike eller Italien? Är de finna och har bra temperament djuren? Jag undrar bara då jag troligen någon gång om några år när jag flyttat ifrån den lägenheten jag har nu +har ett bätre jobb (kan vara om ca 3-5år) men då tänkte jag starta en hamster uppfödning, och ett av målen kommer att vara att avla på livslängd, temperament och färg, utseände är inte lika viktigt för mig :) Men det är aldelse för få som avlar på livlängd! Då tänker jag att man avlar på eldre hannar, och använder honor vars föreldrar levt längre :)

Twisted_T
0

Tror faktiskt de flesta seriösa uppfödare satsar på livslängd med eftersom de strävar efter bra gener. Alltså att se till så att det inte är ärftliga sjukdomar i lederna. Sen finns det anledningar till varför man inte parar äldre hanar. Det är för att inte påfresta de för mycket. Vissa avlar dock på äldre hanar om de är i bra kondition. Angående importen så kan jag inget om de länderna. Det jag vet är att vi fått in papova till Sverige när hamstrar importerades från Tjeckien. Med det säger jag inte att det är ett dåligt land att importera ifrån. Eftersom att jag antar att de ser över hur man skall hantera smittan precis som vi gör i Sverige. Man har fått reda på att det är väldigt allvarligt, allvarligare än man trodde.

Importerar man hamstrar från andra länder så skall man enligt Svenska hamsterföreningen höra av sig till de och ha en karantäns tid på 8,5 månader(detta förutsätter att du då är medlem i SHF).

Detta betyder att under de månadena får man inte besöka sammankomster med djuren eller sälja djur från sin uppfödning.

// Linn

Medarbetare på Hamster.ifokus! :)

Bruden-Mbuti
0

i usa är de flesta hamstrar mindre i kroppen än de vi har i sverige.

det kan bero på att det har inte varit så vanligt att ge en massa tilläggsmat så som vi gör i sverige.

de har ett annat Foder som är ett helfoder, liknar små hundkex.

de anser att då behövs inte grönsaker mm.

de jag har kontakt med i usa har börjat ändra sej och fått större hamstrar och även fler ungar i sina kullar.

finns svenska linjer som har gått bra för på deras utställningar så snart har de nog stora hamstrar där borta också. de flesta hamstrar jag sett i djuraffärer i usa har varit väldigt små och magra. de liknar nästan en annan ras/sort/hamster art.

att importera ifrån usa är svårt då de har sina utförselkrav som är orimliga.

att föra in är också svårt men går om man vill.

det största problemet är flygbolagen.

länder närmare oss är lättare att ta in djur ifrån.

[Em_I_Am]
0

Inom EU får man importera fritt men bara max 5 djur åt gången. Vill man ta hem fler måste man ansöka om tillstånd o betala en avgift.

Importerar man dvärghamstrar bör man sätta sig i karantän i 3 månader så ni alla vet att det som står om 8,5 månaders karantän på shfs hemsida gäller guldhamstrar.

England har bra och fina dvärghamstrar. Finns flera väldigt duktiga uppfödare tex Wellingtons och Tristar's. Jag har/haft Vintervita från båda och de är väldigt trevliga, har varit friska osv. 

Frankrike och Italien vet jag inget om. Inte USA heller. Vi importerar en hel del från Finland med väldigt bra resultat. Kanontemperament, snygga och än så länge har mina varit relativt friska. En hane fick tumör vid ett års ålder. En hona fick livmoderframfall i samband med dräktighet. Annars inga problem.