lite frågor ^^
Hej!
då jag i helgen hämtar hem min nya avels hona (satin) och ska börja avla med henne och min nuvarande hamster hane Alvin, så undrar jag några frågor jag klurar på, hur märker man när en hamsterhona brunstrar? sätter man in hanen till honan eller tvärt om ? E mus uppfödare oxå så e inte Jätte erfaren men det e dom två frågorna jag har hehe ^^
Det beror lite på om du skriver om Guld eller Dvärg…?
Kan mest om dvärgar så det här handlar om dem ;)
På dvärg sidan brukar det vara ganska lätt att få dem att gilla varandra. Man märker inte brunsten säskilt mk. Dem kan bråka lite i början när dem ska sätt revir men tillslut blir det mindre bråk och eftersom dvärghamstrar bor tillsammans med nån annan dvärg så är det lättare att få dem att gilla varann.
Jag som är dvärghamster uppfödare brukar städa ur en av burarna så det inte finns nån lukt från någon av dem, då har ingen av dem nåt revir att skydda.
Om det är guld du skriver om får nog nån annan hjälpa dig ;)
lycks till !
Hälsningar Mig och mina hamstrar !
Ha det bra !
Guldhamstrar ska helst sitta på neutralplats, och sätts ihop endast vid brunst, vissa honor är lätta att hitta brunst på, och det kan räcka man stryker henne över ryggen med fingret över ryggen så ställer hon sig i parningsställning, medans andra kan va svåra att se och då kan man behöva ha honan och hanen att lukta på varandra, och det brukar jag göra genom nät, så kan man stryka honan över ryggen så kan det hända hon ställer sig då också =)
Hoppas det inte lät alldeles förvirrande =)
Amor vincit omnia
Reggad Uppfödare i SHF under Prefixet Midnattsglimtens
tack så jätte mkt för dom bra svaren!¨
det e guldhamstrar ^^ trodde jag skrev det men hehe glömde nog det ;)
bra att veta tusen tack :D
Du skrev ju satin ! åhh vad dum jag är.
Ha det bra !
#4 hehe nedå :)

Ha det bra !