Busan byter färg??
Busan har varit svart/mörkbrun när hon varit liten. Under senare tid har hon blivit ljusare i pälsen. Igår upptäcker jag att hon är mörk i ansiktet och ner mot sidorna samt fått en mörk rand från doftkörtlarna och ner mot magen. Att de blir ljusare i pälsen när de blir gamla tycker jag inte är konstigt, men att skifta till mörkare ränder under 1 dygn? Vet någon vad de1t kan bero på?
MVH FiffiLiina
Putt! Ingen som vet? Tänkte om det kan vara så att de har vinterpäls….
Bild? Vissa färger, såsom exempelvis svarta och heterozygota silversvarta, kan ändras i sin färg. Min hane som var kolsvart som liten är nu vid snart 2 års ålder brun på vissa ställen och svart på andra ställen.
Ah! Tack! Ska försöka fota henne i kväll :-)
Vilken stor skilnad ! kan inte mk om guldhamstrar men man ser en klar skilnad från när hon var lite och nu ! Kan ju bara vara så att hon skiftar lite precis som vi människor tex jag har haft vit/blont hår hela mitt liv och nu har jag brun/blond blir stor skilnad när man utvecklas och mk förändras och det kanske är samma med hamstrar.
Hälsningar Mig och mina hamstrar !
Ha det bra !
Troligen har hon creme i linjerna som påverkar svart färg på detta viset 
Amor vincit omnia
Reggad Uppfödare i SHF under Prefixet Midnattsglimtens
#9 Visst är det skillnad! Dessutom har det gått på ett par dagar. Tittade på foton som är tagna för en månad sen och då är hon inte så här blandad i färgerna. Ser så roligt ut att det svarta sitter i ansiktet och som en linje på höfterna :)
#10 Ok och tack! Har ingen aning om hur hennes föräldrar ser ut eftersom jag föll pladask för denna lilla bråkmakare i zooaffären :)
Ser ut som den skiftning vissa svarta kan göra. Ex heterozygota silversvarta kan bli blekta/bruna i färgen, likaså om det finns creme som är med och spökar.
Kan visa jämförelse på min svarta hane också så ska du få se. Denne herre kan dels vara silversvart (hetero) och dels så har han en offwhite pappa. Och ja, skillnaden i färgnyans är ju tydlig.
Vet själv en som har en hane som verkligen var kolsvart som liten men nu är han nästan Chokladbrun istället :P
Amor vincit omnia
Reggad Uppfödare i SHF under Prefixet Midnattsglimtens
Som Ninni säger så gör nästan varenda svart hamster en sån här färgskiftning när dem blir äldre. Min ena svarta hona som jag hade för snart 2 år sedan hade troligen creme bakom sig även fast det inte kom i hennes kull. Hon var helt kolsvart och "bytte" sedan färg till nästan chokladbrun. :) Hennes "pojkvän" gjorde dock inte det. Han var helt kolsvart livet ut :))
#12, 13,14 Stort tack för era svar! Har tidigare varit med om en brun lh hamster som på ålderns höst blev helt vit hårig. Men blev lite fundersam när Busan helt plötsligt blev chokladbrun :-). Men det ska bli spännande och se om hon blir ännu ljusare när hon blir äldre :-).
Jag har sett det på framförallt lh hamstrar.
Hälsningar Mig och mina hamstrar !
Ha det bra !
Som de sagt så kan svarta hamstrar ändra färg när de blir äldre. Min svarta kh hane var svart som liten och blev brunfläckig när han blev äldre. Det har att göra med generna. Har de inte svart en lång väg bakåt, så kommer de inte att hålla sig kolsvarta. Så om det är creme eller andra ljusa färger bakåt så blir det så. Man måste avla på endast svart om färgen skall hålla sig har jag hört.
Precis detta hände för min svarta hane!
Och hans mor var cremé och hans far svart, så antagligen var det därför.
Men vad bryr man sig om lite sämre färger när individen är underbar…
Min NF hona bleknade också med åren och när hon var tre år var hon alldeles gråhårig, fast det är en annan historia!
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
Att hon är fläckig bryr jag mig inte om. Det gör henne bara mer personlig
.
Önskar er alla en riktigt GOD JUL!
God jul på dig med! 
God jul ;)