Hur ofta brukar ni kolla till bebisarna?
Hur ofta brukar ni kolla till era nyfödda bebisar? Det kliar i kroppen för mig att göra det nästan hela tiden, haha, men jag fattar ju att det inte går. Såååå, nu undrar jag hur ofta ni brukar kolla till era bebisar? Mina är 1 dag gamla nu. :')
Do you want my heart between your teeth? - Ellie Goulding
Justin Bieber - 23/4 13 
Man ska kolla till dom så att dom mår bra osv men absolut inte för ofta ! Då kan honan äta upp dom/ döda dom och det är ju inte så värst kul ;/ kolla till dom lite snabbt nån gång i veckan elöer oftare men inte varje dag. :) grattis till bebbarna ! :D
// Med vänlig hälsning, Sofia ,Vädersjö's hamsteruppfödning
Medarbetare på Guldhamster iFokus och Hamster iFokus
Jag brukar ta en snabb titt under det första dygnet, passar på när honan är ute för att äta, dels vill jag se att hon är pigg och kry och dels se så att alla ungar mår bra och eventuellt plocka bort döda. Sen låter jag de vara ifred några dagar.
Efter det tittar jag till dom lite då och då, kanske varannan dag, tills dess att de själv börjar knata ut ur boet.
Grattis till kullen!
/Ingunn
Jag brukar låta de vara helt i fred de första dagarna, efter födsel dock kollar jag alltid till så honan ser ut att må bra och då sköter hon det utmärkt själv.
Vid en vecka brukar jag könsbestämma och fota, beroende på vilken hona som har ungarna, mina egna avelshonor har alltid varit lugna och coola och aldrig brytt sig.
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
Jag brukar kolla till de när honan äter om hon inte täckt över de. Så ca en gång om dagen ibland ingen.
MVH FiffiLiina
Jag brukar kolla till de när honan äter om hon inte täckt över de. Så ca en gång om dagen ibland ingen.
MVH FiffiLiina
Jag stör inte mina alls. Märker jag att det går dåligt tittar jag till dem när honan fött klart och tittar efter dödfödda ungar. Ser jag att allt går bra så låter jag dem vara HELT! till dem är 11 dagar då jag tittar kön. 
Jag stör inte mina både för att honan kan bli stressad och för att jag förlorat 2 kullar när jag tittat ner 1 gång per dag.
Dock har jag några honor som jag vet att jag kan "störa". Men då tittar jag kanske 3 gånger på 1 vecka.
Fast det beror hu helt på honan också. Jag brukar gömma mig bakom garderoben och kika fram och kolla. Det är inte så att jag klampar in och ställer mig framför buren och skriker: Ååh, vilka söta ungar! Utan jag gömmer mig bakom garderoben och kikar fram.
MVH FiffiLiina
Ronja, tror du det skadar om man kikar ner medans mamman är ute och äter på kvällen? :) Kikade till dom igår när hon var ute, och hon verkade inte störa sig alls på det, men vill ju vara säker :)
Justin Bieber - 23/4 13 
Min första kull så jag var lite nervös och var rädda för att något skulle hända så kollade 1 gång per dag :P
Jag tjuvkikar ju såklart när mamman går och äter, om hon inte täcker över dem. Men det är bara "se men inte röra" som gäller så länge. När de är mellan 8-10 dagar brukar jag kika kön och färger.
#8 Som sagt tittar jag inte till mina alls fören dem är 11 dagar. Men det skulle nog inte störa så mycket om du tittar ner när Estelle är och äter. Men jag skulle inte chansa.
Men jag förstår verkligen, det är din första kull och den är så spännande. Men att titta på rosa, döva och blinda marsipangrisar är inte så kul. Att sedan vid kanske 7 dagars ålder titta ner när honan äter är mycket roligare för då börjar färgerna synas. 
Haha okej. Ja det är verkligen svårt att hålla sig borta, men jag ska försöka! 
Justin Bieber - 23/4 13 
#12 Det förstår jag verkligen. Jag har haft runt 20 kullar och har fortfarande OTROLIGT svårt att hålla mig borta från dem. hahahah X) Men titta du om du vill. Bara du ser till att du inte stör. :)
När ni skriver "titta", är det att stå vid buren försiktigt eller? Ni som inte tittar alls, hur gör ni med utfodring?
#14: Ja, exakt. Att man passar på att tjuvkika lite när man ställt ner något gott åt mamsingen. 
Jag kollade inte alls mycket i början men när de blev 9-10 dagar började jag kolla mer och mer då jag var rädd att min hona skulle äta upp dom/ döda dom ( jag hade läst att de blir stressade och äter upp dom/ dödar dom ) då detta var min allra första kull ( även oplanerad pågrund av att där jag köpte min hona hade hon typ rymt till en hane ) så var jag extra försiktig med gullungarna :) skrev även ett inlägg förut #1
#14 jag tittade över buren eller när honan hade gått ut ur boet. Utfodringen gick snabbt och smidigt , inget rörande i boet m.m utan tog bara matskålar, tallrik , vatten, vällingskål och potta ;) jag bytte ströet efter 14-15 dar då jag inte ville flytta de innan de har öppnat sin små ögon :)
( Ströet = bonaterial alltså :) )
Gah ! Bomaterial "
Jag brukar titta till honom varannan dag, för jag har varit med om en hona som fått mjölkstockning så att alla 8 ungarna dog inom 4 dagar. Om mamman får mjölkstockning får ju ungarna ingen mat = de dör. Därför kollar jag till honan när hon går ut för att äta lite fort, inte vart något problem hos mig. Det kan ju dessutom vara skadligt för honan att ha mjökstockning för länge, det är inget de läker själva utan de måste få antibiotika utskrivet.
Så jag riskerar nog hellre att förlora en unge då i stress (inte för att jag tror att det händer om man lugnt och varsamt känner fort på honans mage när hon är utanför boet) än att mamman blir sjuk och dör eller att alla ungar dör pga av att honan har mjölkstockning. För min hona som hade mjölkstockning hade haft det för länge så hon var tvungen att avlivas hos veterinären
.
Därför vill jag gärna kolla till honans välstånd då och då, för jag tycker hennes välstånd är väldigt viktigt. Jag förlorar hellre en unge än mamman. Hehe, nu kanske det låter som om jag inte bryr mig alls om ungarna. Det gör jag såklart, jag är väldigt försiktig och vill inte att någon ska dö. Men jag har i början mammans välstånd i förstahand
.
Mvh Alicia.
Självklart tittar jag också ner i buren. Alltså en kik när jag går förbi. Om honan äter ser jag också att allt är bra med bebisarna. :) Men jag sätter mig liksom inte hukad över buren, för det kan störa. Och jag petar inte ner handen till honan eller något sånt. 
Det är ju en helt annan sak, jag skulle ju aldrig riskera att inte ha koll om mamman fick mjölkstockning.
#21 Hur märker man att mamman får mjölkstockning och vad ska man göra då? Kan ju vara bra att veta!
Justin Bieber - 23/4 13 
#22 Man märker inte det genom att se på honan. Man måste bära upp henne lite, och känner man knölar på magen så är det troligen mjölkstockning.
Mjölkstockning är väldigt smärtsamt så man kan ju märka av det genom att honan slutar äta. Men enklast är att känna på honans mage, man märker om de har mjölkstockning.

En dålig bild på mjölkstockning, men som ni ser så kan man ju knappt se det. Utan det är något man mest känner av. Dessutom var det inte säkert i mitt fall att det svarta egentligen var mjölkstockning, utan det kunde vara något annat. Så jag tror egentligen inte att mjölstockning är svarta klumpar, för de andra klumparna var inte svarta på henne men de var mindre.
Mvh Alicia.
Mina föder för det mesta på natten. Morgonen efter tar jag upp honan o ser så allt står rätt till. Jag har också varit ute för tråkigheter i samband med födsel så jag tar inga risker gällande mina honor. Sen tittar jag bara väldigt snabbt ner på ungarna för att se om de lever o om de ser ut att må bra.
Sen tittar jag ungefär varannan dag. Tar då även upp honan för att kolla så hon inte fått just mjölkstockning.
Jag har dvärgar och de verkar vara mindre benägna att äta upp sina ungar eller bli stressade av hanteringen. Jag har inga problem att ta upp ungar lite snabbt efter några dygn. Men jag rekommenderar inte folk som inte haft kull tidigare att plocka med ungarna. Man behöver kunna se på honan hur hon reagerar.
Hur behandlar man mjölkstockning då?
Justin Bieber - 23/4 13 
Man kontaktar veterinär och får antibiotika att ge. Min hona skulle få morgon och kväll i 10 dagar. Det såg riktigt illa ut, en varböld som en liten golfboll bildades och när jag petade bort den blev det som ett jättehål i hennes mage! Men sen drogs det ihop och läkte och nu några veckor senare är hon pigg och kry igen, med bara ett litet ärr där under magen.
/Ingunn