Nu börjar det bli akut..
Hubert har rasat i vikt från 170 g till 125!! På bara 1-2 månader! Har försökt ge honom fetare mat men inget händer, han fortsätter rasa trots att han (iaf ser ut) att äta allt för skålarna är tomma dagen efter! Nu behöver jag tips på någon bra VETERINÄR I STHLMSOMRÅDET som kan hamstrar/gnagare. Har ni något tips?! Är fruktansvärt orolig för min älskade pojke!! :'(
Som föregående sa så är nog Roslagstull den som vet mest om hamstrar. Vi var där med vår förra hamster efter att ha varit till Värmdö djurklinik och de rekomenderade Roslagstull.
Till o med jag som bor långt nere i Småland ha blivit rekommenderad att ringa o rådfråga dom. De är duktiga.
Jag har varit där och dom är jätte duktiga, ganska dyrt men det är det värt! Hoppas det går bra!
Hoppas det går bra ! Lycka till !!
// Med vänlig hälsning, Sofia ,Vädersjö's hamsteruppfödning
Medarbetare på Guldhamster iFokus och Hamster iFokus
Han kanske stoppar allt i kinpåsarna och sen spottar ut det utan att ha ätit nåt, då tycker jag att du ska testa med en sån spruta som man sprutar in maten i munnen på honom så är du säker på att han får i sig allt ;)
Hälsningar Mig och mina hamstrar !
Ha det bra !
Som #6 skriver så kan man lägga mat typ som grönsaker och fröblandning i en skål. Sedan fyller man på vatten i skålen och värmer det i micron tills det blivit varmt. Sedan låter man det svalna och sedan sprutar du in vattnet i sprutan och sedan matar du hamstern med det. Man måste ta det väldigt försiktigt och bara mata ca en droppe i taget. På detta sätt så hamnar alla vitaminer osv. i vattnet och hamster får i sig det och kan inte stoppa det i kindpåsarna.
Sedan har jag hört mycket om att roslagstull är bra. Har själv aldrig varit där men det är vad jag hört.
Lycka till! :)
MVH FiffiLiina
Grejen är, jag har läst på en massa om hamsterns sjukdomar, letat och letat symptom som liknar det Hubert har men hittar ingenting..
Hubert har minskat sjukt drastiskt i vikt på väldigt kort tid (en knapp månad) men är förövrigt pigg och fin.
Kanske lite, lite tröttare än vanligt (märkte jag när han fick springa i sin boll, då sprang han ett par meter sen kuvade han ihop sig och somnade…. det gjorde han inte förr).
Annars är ögonen fina, pälsen fin, öronen fina. Rumpan är fin, ingen diarré är dylikt.
Tänderna kommer jag dock inte åt (han sprattlade bara och försökte komma ur mitt grepp innan han tillslut tröttnade på mig och bet till för att säga ifrån) och när jag försökte se hans tänder såg jag att han var väldigt blöt på ena sidan av munnen, som något slags grönliknande klet som såg rätt äckligt ut..
Sedan låter han lite konstigt ibland.. som om han har problem med luftvägarna (?) han liksom nyser/stönar/flämtar.
Han var förkyld för ett tag sen (en månad sen) men med lite värme och extra omtanke blev han bra (trodde jag). Det var alltså i samband med detta som hans vikt började rasa..
Försökt hitta symtom till hamstersjukdomar som stämmer överens med detta men inte hittat något!
Har ni någon gissning?!
Ringde Haninge djurklinik ikväll och bokade tid till på torsdag iallafall.
Hört att dom ska vara duktiga på iallafall råttor och råttor och hamstrar har ju en del gemensamt så tänkte att det kan vara värt!
Har dock inga förväntningar på att vi kommer hem därifrån med honom levande. Han är så slö och tynar bort mer och mer nu så ja, jag är mentalt förberedd på att min Hubbe får sin sista vila nu.