Färg fråga.
Undra er åsikt över följande 2 hamsterhonor. Mamman Chanel till dessa är choklad lh blå bärare pappan Giggles är choklad ds kh blå bärare se mer på www.123minsida.se/chocolatebreeze Här kommer en hona vid namn Eärwen
Rax Hamstrar på facebook.
Eärwen liknar på min skärm en lilac ds.
är hon mer ljus,åt det sg-hållet då är hon blå.
#2 Men då inte hennes föräldrar är blå så har andra sagt att hon inte har färgbenämningen blå. Ella då??
#3 Blå är ju en reccesiv färg. Så föräldrarna måste väll inte vara blå? :P Eller? :)
#2 Ingen av föräldrarna bär ju på mörkgrå? Så det kan det ju inte vara. :)
Men jag håller med dig om att färgen liknar lilac, förutom kindteckningarna. :)
Jag säger "silverlavender", då det är det mest troliga. :)
En recessiv färg ska funka såsom #4 skriver, dvs att om båda föräldrarna är anlagsbärare ska det kunna komma ungar som har den färgen. I detta fallet blå.
#5 Ja exakt. :)
Hade hamstern längst upp röda ögon som liten? :)
Jag säger fortfarande att båda är rö lavendel. De kan inte vara något annat :)
// Sofia
Eftersom båda föräldrarna är choklad. Så är alla ungar nån sån variant. De kan inte endast vara blå. Är det möjligt att nån av föräldrarna är silverchoklad? Isåfall kan det vara rö lavendel med silveranlag. Eftersom den ena är ljusare än den andra.
// Sofia
De är båda röd ögda och silver tror jag inte är inblandad.
Vad har far och morföräldrarna för färger?
// Sofia
#11 Mormor:Blå Morfar:Choklad Farfar:Blå Farmor: Choklad ds
Även jag tror som Sofia att det finns silver inblandat, det kan inte vara omöjligt, och även en uppfödare från tyskland sa det om jag inte har fel, eller var det holland. 
Ok då är det längre bak som tyvärr inte finns på stamtavlan men nu skriver jag lavendel rödögd på reg så får det bli så ;) Tack alla.
#14 Silver kan gömma sig väldigt länge i svartbaserade färger innan den kommer fram, eller innan man märker. Det är väldigt svårt att se ifall en svart tex är svart eller silversvart, lika så med choklad, champange och dove. :)