Hamster iFokus

Hamster

Etiketterhälsabeteendekosthållningguldhamster
Läst 881 ggr
Hamsterlycka
3

Avlivning...

Hur går en avlivning till, på hamstrar? Gråter

Jag ska in med min hamster Lucy imorgon till veterinärn, efter att ha skjutit upp det flera dagar, och det ända jag kan göra är att få panikattacker och gråta sönder. Gråter För er som varit med i min tråd om Lucy så är jag nästan 100% på att hon har tumörer… och jag har panik och är så sjukt rädd för vad som ska hända om hon avlivas.. kommer jag få hålla i henne? Kommer hon att typ… skrika? Pipa? Gråter Kommer dom skicka ut mig? Jag är så otroligt rädd och vill nästan inte ens följa med, kommer bara gråta så mycket.. men vill ju ändå vara där, men vill vara förberedd… Gråter

Do you want my heart between your teeth? - Ellie Goulding

Justin Bieber - 23/4 13 Hjärta

Fiona1234
0

Nej vad tråkigt ! Pussa henne från mig ifall hon skulle få somna in ;"( jag har aldrig avilivat en hamster för dom har somnat in själva ;/ men hoppas att den är något annat ;"(

// Med vänlig hälsning, Sofia ,Vädersjö's hamsteruppfödning

Medarbetare på Guldhamster iFokus och Hamster iFokus

UlrikaD
2

Beklagar att din hamster är så dålig:(

Hur en avlivning går till beror lite på vilken veterinärsklinik man går till. Kan även finnas olika sätt hos samma veterinärsklinik så man får nästan fråga.

Du som djurägare har rätt att bestämma om du vill vara med eller inte.

Dit jag går får jag hålla i djuret hela tiden, sen söver de med gas medans jag håller så djuret somnar i mina händer. Sedan ger de avlivningssprutan. Så aldrig någon gång behöver djuret lämna mina händer.

Sen finns det kliniker som inte söver med gas utan ger sprutan direkt. Jag väljer att inte gå till någon sådan klinik för det låter för hemskt för mig. Om djuret är väldigt sjukt så kanske det inte känner nåt, men jag vill helst att djuret skall sova när de väl får sprutan.

Jag vet också att det finns ställen som går iväg med djuret och lämnar kvar ägaren. Men det kan i många fall bero på att många ägare faktiskt inte vill vara med när deras djur avlivas. De tycker det är för hemskt.
Jag personligen vill vara med ända till slutet, men det är ju ett val man själv gör.

Men om veterinären säger någonting som man själv inte är bekväm med så ska man ifrågasätta och be att de gör de på det sättet man själv vill.
Alla kliniker har dock inte tillgång till gas, men de kan bedöva på annat sätt.

Det bästa är egentligen att man har frågat allt i telefon innan man åker in för när man väl är där så är man så ledsen att man kan glömma det mesta.

Hoppas allt går bra för er!

Twisted_T
0

Du får ju välja själv om du vill vara där eller inte. Är ganska säker på att man kan få hålla i sin hamster när den tar sitt sista andetag med. Vi avlivade våran ena kille idag. Min pojkvän åkte med honom eftersom att det är hans hamster. Han valde att låta de söva hamstern först så att han somnar och inte känner någonting av den sprutan som gör att de somnar in helt. Tror de använde gas först och sen sprutan. Sen ville inte min pojkvän vara med när det händer och jag hade inte heller velat se det. Hade redan sagt hejdå. Så det är väldigt individuellt. Man får stanna om man vill, de kommer inte att slänga ut dig.

// Linn

Medarbetare på Hamster.ifokus! :)

UlrikaD
0

#3 Beklagar…

Blå Stjärnan?

Twisted_T
0

#3 Tack. Ja på Blå Stjärnan, de är duktiga där :)

// Linn

Emmyz
0

Åh nej inte Lucy :'( beklagar! *styrkekramar*

Mvh EmmyBlomma
medarbetare på Svenska Hamsterföreningen ifokus

min campbellsuppfödning ♥Eldängens

UlrikaD
0

#5 Det är ju dit jag går också när det gäller avlivning. Då vet jag att de söver först och det blir inga konstigheter.

Men åter till Hamsterlycka, håller tassarna här hemma att det går bra iallafall.

Twisted_T
1

#7 Ja precis det är bra :)

Och TS håller tassarna här hemma med. Hoppas det går bra eller att det i alla fall känns bättre efter det vi berättat.

Om du vill vara säker på att det känns som en bra veterinär, ring och fråga först. Man vill ju såklart att sina älsklingar skall få det så bra och smärtfritt som möjligt.

Känn efter själv vad du vill göra, du är inte en dålig matte för att du inte följer med. Det är ditt val och det är helt enkelt vad du känner för att göra själv. Känns det bättre att vara där och hålla i hamstern så gör det. Men det är inte fel att säga hejdå innan och ge hamstern så mycket kärlek man bara kan innan.

Det är såklart jobbigt oavsett när någon man bryr sig om försvinner från en.

Men nu har jag inte läst något om Lucy innan så jag vet inte riktigt hur läget är.

Däremot så kan det ju hända att det inte är elakartade tumörer.

Eller så kanske det kan vara någonting annat, men det är ju alltid bra att vara förberedd.

// Linn