Hamster iFokus

Hamster

Etiketthamster
Läst 1544 ggr
tove1717
1

Nafsar!

fråga1:Har skaffat hamster nu. Någon slags dvärghamster.Men jag är litte orolig för när min mamma håller i hamstern (Tazze) så nafsar han inte så mycket.Men på mig nafsas han hella tiden bad ska jag göra??????Fråga2:Jag undrar också om det kliar i hamsterungars tänder.För han ska bita på allt och i bland springer han runt som en yr höna och biter på hans hus,hjul och toalet…snälla kan någon svara!!!

[Marro98]
0

Han kanske är understimulerad? Då brukar dom bita på lite allt möjligt.

Twisted_T
0

Det kan vara att du luktar något på fingrarna. Eller så kan det vara att han är mer van vid din mamma helt enkelt och är osäker på dig/rädd.

Dvärgar skall vara minst 2 och 2, så skulle satsa på att skaffa en till.

Han kan må dåligt för detta?

Naffsar han eller biter han?

Vet inte om det kliar i tänderna men skulle ana det. Alla hamstrar älskar att gnaga, de är ju trots allt gnagare. Ett tips är att ha pinnar från fruktträd i buren. Jag har äpplegrenar :)

// Linn

Medarbetare på Hamster.ifokus! :)

Roonja
1

Nästan alla mina dvärgar nafsar, några slickar bara, och 1 nafsar faktiskt riktigt hårt. Jag är inte rädd. Men jag börjar undra om det kan vara något fel på den som nafsar riktigt hårt. Jag har känt på henne, och det verkar inte vara något fel med henne. Men alla andra smakar eller slickar. Vet inte om det är vanligt eller ovanligt. Obestämd

Scorpio97
0

Mina dvärgar nafsade lite i början men inte nu. Mandel (en dvärg-hona, som tyvärr dog för ca två veckor sedan) kunde bitas ordentligt ibland, helt enkelt för att hon var lite för revirbenägen. Utanför buren var hon dock hur snäll som helst.

//Jessie

Wellcraft
0

Min lilla vintervita bet mig aldrig, däremot slickades han rätt mycket, så mycket möjligt att slickandet/nafsandet är rätt vanligt bland dvärgisar :)

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

[sara&skrållan]
0

Jag tror oftast att hamstrar biter på saker för att nöta ner tänderna (eller liknande) eller så är dem rastlösa och har ingenting att göra Obestämd Min hamster skrållan biter i gallret på kvällarna och så fort vi kommer mot buren och "pratar" med henne så slutar hon.

Roonja
1

#6 Fast det tror jag är en helt annan sak. Både mina dvärghamstrar och guldhamstrar biter i gallret eller i vattenflaskorna. Men dem får vara ute minst 1 timme varje dag och har mycket att göra i burarna.

Så när de gnager i gallret eller i vattenflaskan är de nog rastlösa, men när de smakar/slickar på händer(dvärgar) så är det nog något annat.

Mina guldar bits inte, slickar inte eller smakar, det är bara mina dvärgar som gör det, och dem är supersnälla, så dem gör det inte för att dem inte är helt tama eller så. :) Jag tror faktiskt det är något som de flesta dvärghamstrar gör.