Akut! Veterinär i Umeå?
Det är länge sedan sen jag var här inne på forumet, typ i vår-somras, men jag hoppas att någon av er kan svara mig.
Vet någon här vart det finns en bra veterinär i Umeå som är kunnig på smådjur, guldhamster?
Min lilla kära guldhona mår inte alls bra. Hon fyller två år till Lucia, och har den senaste tiden varit distansierad. Hon äter och dricker bra, men är slö och vill inte umgås. Jag tänkte först att det kanske är åldern som hunnit ikapp henne, men upptäckte idag blodiga rester i sand/kisskålen.
Jag plockade upp henne nyss och hela hennes rumpa var blodig. Inte brunaktig kiss, utan blod. Vet inte heller om det kommer från analen eller vulvan eftersom det täcker båda. Och som ännu mer otur på det hela måste det hända nu sent på fredag när det är svårt att få tag på veterinär. 
Är bara så orolig för henne. Jag har lagt undan en del pengar för "nödsituationer", men det hjälps inte när man inte vet vart man kan få tag på en veterinär vid den här tidpunkten. Om jag åtminstone kunde få tag på någon imorgon vore det bra. Men jag har svårt att hitta någon veterinär som både är smådjurskunnig och har öppet lördagar/söndagar. Typiskt också att jag ska jobba i helgen. Jag kan tyvärr inte hoppa över jobbet för det är för ont om tid att ringa in någon annan.
I värsta fall får jag vänta ut till måndag. Känner någon av er igen symptomen, och vad kan jag göra i väntan på att komma i kontakt med en vettis?
Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else
Jag tittade till henne igen och såg nu vart det kommer ifrån. Det är från vulvan, det sipprade fram blod när jag torkade henne runt området.
Jag försökte vara så försiktig som möjligt men när hon rörde på sig i handen kom det fram mer blod. Så jag baddade henne en sista gång med en torr pappersnäsduk, lade henne tillbaka direkt i boet, lade en massa papper vid boet för henne att bädda med. Förhoppningsvis kan hon stoppa upp blödandet med papper tills jag får tag på någon vettis. Jag har också lagt ner skålar med torrfoder på burbotte, så hon slipper klättra. Tidigare hade hon bara en skål torrfoder medan de andra skålarna är högre upp. Hon har också tidigare ikväll fått färska gosaker som alltid är på bottenplan nära boet.
Men… det var mycket blod… jag tror det går snabbt nu. Jag vill inte att det ska gå så fort att jag inte hinner ge henne en chans hos en veterinär, men samtidigt om det är hennes tid är det bra om hon slipper lidandet. 
Det tar emot, men för nu tänker jag lämna henne ifred så hon får lugna ner sig och vila ut. Jag tror hon behöver det nu. Det blir jobbigt att inte kunna titta till henne igen förrän imorgon.
#1 Jag ska kolla in det! Just nu ska jag bara ordna med det sista så min guldis har allt hon behöver för att klara natten.
Jag har ingen möjlighet att ta mig iväg så här sent till någon veterinär. Just nu får jag avvakta tills jag har möjlighet att ringa någon vet och boka in en tid. Förhoppningsvis kan jag få en tid någonstans tidigt på måndag.
Helst undviker jag Vännäs, det är en lång bit bort från vart jag bor men jag såg att de har en filial i Umeå. Kanske det funkar, men det är också en bit bort, vet nu inte hur mycket mer stress min lilla guldis orkar.
Men just nu kan jag inte göra så mycket mer än att låta henne vila och se hur hon mår imorgon. Puh, nu ska jag också försöka vila (så gott det går).
1# Tack igen för hjälpen!
Distriktsveterinärerna kan åka hem till folk.
Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else
Föresten, kom att tänka på att det finns en vettis på Djurmagazinet på mariedal i Umeå. Jag är inte direkt förtjust i djurbutiker, men det är närmare än Vännäs och vem vet, vettisen är kanske jätteduktig. Men jag vet inte riktigt heller… Vill bara att någon kunnig får hjälpa henne.
Som jag uppfattar det är det den här veterinären:
Om ni har några erfarenheter av veterinären, bra eller dåliga, skriv! Alla tips är bra! Och om ni har erfarenheter av andra vettisar som finns i Umeå så skriv, och berätta om ni tycker det är bra kliniker.
Hur mår hon idag? Hoppas allt ordnar sig till det bästa!
MVH FiffiLiina
Tror det fanns någon på forumet som hade en guldis i Umeå som behövde veterinär. Trror de va denna : http://www.veterinaren.nu/ Hoppas det går bra nu !!
Tror*
Hon mår så där. Är trött, men äter och dricker bra och har inget ont. Men kladdig Sand som sagt efter att hon kissat, dock mindre nu. Just nu behöver hon vila mer än något annat.
Det blir en tid på måndag, med de på Djurmagazinet antagligen. Med tanke på att det finns så många smågnagar-kunder på djurmag borde veterinären där vara kunnig på det, tänker jag i alla fall. Det blir också minst stressigt för henne att ta henne dit när det inte är så långt bort. Jag vill helst ta henne till en klinik som har utrustning och allt, istället för att ta någon hit när de kan bara konstatera samma sak som jag se och rekommendera en vanlig vardagstid också på en klinik.
Vettisen har öppet först på måndag, men jag tror det kan gå bra eftersom min lilla gumma verkar i övrigt ok. Jag rapporterar senare nästa vecka hur det går.
Min hamster blödde också, han avlivades.. :'(
Det kan vara något med njurarna eller en infektion som kan lösas med antibiotika..
Jag har varit lite virrig nu efter nattens pärs. Jag glömde säga att jag ringde disktriktsveterinären tidigare som du tipsade om Höstlegenden, och fick till svars att min guldhamster nog inte klarar helgen. Antagligen inte ens natten, det går snabbt nu.
Hon har blött ännu mer och slutat äta och dricka på egen hand, men dricker försiktigt om man hjälper henne, alltså matar/ger henne vätska för hand. Det är en väldigt stor förändring från igår då hon glufsade i sig gurka, köttfärs, majs och potatis. Och nu är hela boet fyllt med blod. Jag tog bort lite kladdigt papper och fyllde på med nytt torrt som kan värma henne.
Veterinären säger att det antagligen är en tumör i livmodern då det är vanligt för åldern, och det är tumören som spruckit nu och blöder. Hon är blek, fryser, uttorkad och har blodsbrist så ja… det är nog inte mycket tid kvar.
Veterinären var jättehjälpsam, men då jag inte kan ta mig till Vännäs föreslog hon att jag gör det så varmt och bekvämt som möjligt för henne och matar/ger henne vatten för hand, och om det behövs avlivar henne hos någon annan veterinär. I värsta fall kan hon komma över om läget blir sämre, alltså att hon fortfarande lever men får smärtor också. Om läget är ändrat på måndag, mot alla odds, till det bättre så tar jag henne till djurmagazinets veterinär i hopp om behandling. Men det lär det nog inte bli.
Jag frågade om jag kunde ta henne till Distriktsveterinärernas filial i Forslunda i Umeå, men jourveterinären berättade för mig att den invigs först nu på tisdag. Otur efter otur. 
Just nu vill jag bara ge henne den sista bästa tid hon kan ha. Bäst vore om hon kunde få somna in i sitt eget bo istället för i en främmande klinik. Tack för hjälpen som jag har fått från er.
Jag beklagar verkligen :'( ♥ Vet precis hur det känns.. 4 veckor på tisdags sedan min älskling dog.. 
Eller… jag kanske ringer distriktsveterinären igen på måndag och ber henne komma hit och avliva/behandlar Stumpan ifall hon fortfarande lever och har blivit bättre eller sämre.
Jag föredrar nog att hon får stanna kvar i sitt bo in i det sista.
Håll tummarna nu - om det är dags för henne - att allt går smärtfritt och lugnt.
Min lilla fina Stumpan. <3
#13 Tröstkramar till dig! Och alla andra som har varit med om samma sak.
Styrkekramar till er båda!!
# 16 Tack! Det behövs nu. :') Jag trodde hon skulle ha gått bort i natt, men hon hänger kvar än så länge. Antagligen går hon bort under dagen eller natten. Distriktsvettisen är så vänlig. Hon sa som sagt att hon kan komma förbi och avliva i värsta fall, men både hon och jag tror att det blir bättre om Stumpan kan få somna in i lugn och ro på egen hand utan någon smärtsam spruta. Jag har gjort allt jag kan för att göra det så bekvämt som möjligt. Bäddat ner henne i papper och har buren på en värmedyna på sängen så att hon slipper frysa. Även om jag känner mig helt förkrossad just nu så känns det lite bra att se henne vila så fridfullt, hon sover mest hela tiden.
Jag var inne med min guldhamster till http://www.veterinaren.nu/ och fick ett väldigt varmt och bra intryck. Dom var superduktiga och supersnälla. Rekomenderar dom verkligen! Det ligger på Teg. :)
Do you want my heart between your teeth? - Ellie Goulding
Justin Bieber - 23/4 13 
Jag beklagar :( ♥
*Styrke kramar till dig*
Hemskt att se sin lilla älskling lida. Men det låter som du har gjort allt du kan för att hon ska få det så bra som möjligt! Skönt att hon sover och vilar mkt! Skönast om de får somna in i sitt egna trygga hem :-(. Kramar igen till er båda!
Så glad jag är just nu! :) Min hamstertjej kämpar på. Det var svårt att få tag på en vet med så kort varsel men nu har vi äntlingen en tid senare idag. Först var det fråga om avlivning då hon hade blött så mycket och vägrade äta eller dricka. Men sent i söndagskväll tog hon några droppar vatten, och under måndagen har hon ätit både en tjock skiva gurka, lite av ett salladsblad och några bitar keso. Under natten tror jag att hon har ätit frön för jag hittade hennes mumsande på etti morse. Hon var också och smakade på keso och/eller majs i morse. Jag vet inte riktigt, jag gick bort för att inte störa henne. Senare, för bara en timme sen erbjöd jag en rå köttbulle som jag hade rullat ihop och hon tog den. =D Nu sover hon, det enda hon gör mellan måltiderna men hon behöver också sömnen. Jag hoppas vettisen har något positivt att säga. Nu vill jag i alla fall inte avliva henne. Går det att behandla gör jag det först, även om vet föreslår avlivning för att det är billigare eller för att hon är gammal. Jag vill ge henne en chans, åtminstone se om hon kan bli starkare för att klara ev operation. Om hon måste opereras så vet jag inte, hon är gammal Och klarar kanske inte av det, men det känns inte bra att ge upp nu när hon har fått tillbaka kämparglöden. Vi får se helt enkelt. Heja heja! ;)
#18 Jag pratade med djurkliniken, men de hade rätt fullt. Nu har jag i alla fall en tid hos vettisen vid Djurmagazinet. Jag kommer nog vara lite gles med uppdateringarna, det har varit jobbigt och jag är hela tiden väldigt stressad. Förutom allt drama så har jag en uppsats jag ska hinna klart med, helst innan jul. Men det känns bättre nu, det finns hopp. :')
Jag har kommit hem från vettisen och fortsätter i en ny tråd: http://hamster.ifokus.se/discussions/50c76da088f4725200075ac5-stumpan-verkar-klara-sig-d?discussions-1