Hamster iFokus

Hamster

Etikettguldhamster
Läst 3576 ggr
muffevofflis
0

HJÄLP! Strypt tass

Hej, ber er alla snällt om hjälp och råd.

Kanske någon som varit med om det här. Har guldhamsterungar på 2 veckor och för några dagar sen märkte jag att en av dem satt fast i hamstervaddet (bytte ut det genast mot toapapper). Fick klippa bort den lilla och hela benet var som en tjock  blodig blåsa. Dagen efter (igår) såg benet bra ut, men tassen blodstoppad. tvättade rent så gott jag kunde, Ringde rådgivning och de tyckte jag skulle uppsöka vet.

Nu idag på morgonen var tassen BORTA! Det är som en sårskorpa längst ut på "handleden" och sen finns den bara inte längre. Vad ska jag göra? ringde veterinären, och de sa att man kunde avvakta men att bäst vore att komma dit. Men grejen är den att en undersökning kostar 490 kronor, och plus det eventuella hjälpmedel eller avlivning. Och tyvärr tycker jag inte att det är värt de pengarna, samtidigt som jag inte vill att han ska lida,  :(

Lilla hamstern äter, dricker, går runt som alla andra… ser ut att må bra tills man ser tassen som inte finns. Är rädd att den är infekterad och att den kommer sprida sig.. Vad skulle ni ha gjort? Gör så ont i mitt hjärta.

Lojs
1

Jag hade en bebis som råkade ut för en liknande olycka för en massa år sedan, hon växte upp och blev precis som vilken annan hamster som helst, bara med en tass mindre. Jag tycker väl bara man kan tänka på att bara ha mjuka snälla underlag och inte gallerbur som den kan klättra, allt för att det inte ska göra ont i stumpen som den går på.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

plutopellis
14

Det gör ont i ditt hjärta men hamstern är inte värd en undersökning? Skärpning! Till och med veterinären sa att du bör åka in, där har du ditt svar.

Bruden-Mbuti
3

håll koll på temperaturen i benet. känns benet varmare än de andra benen då finns det stor riak att det är en infektion i hela benet och den går ut i kroppen.

kolla också efter svullnad och konstig färg i huden på det skadade benet.

är den bara två v och blir dålig kan mamma hamster ta saken i egna händer och ta bort den lille.

mår han bra och följer syskonensutvecklingschema så klarar han sej nog.

de kan leva med bara tre ben och ha ett bra liv.

framtassarna behöver de ofta när de äter. de håller i tex ett frö.

är det en framtass då får man anpassa maten utifrån hans handikapp.

MoaL
1

Oroa dig inte. Det läker och bebisen kommer att vara tasslös, men det är inga problem alls. Jag har själv haft en tretassad guldhamster, det gick hur bra som helst. :)

Nu vet du i alla fall att man inte bör använda hamstervadd eller något annat som är trådigt som bomaterial. Använd toapapper eller/och fleecetyg, sådant kan inte strypa små tassar.

#2 Hon behöver verkligen inte åka in till veterinären bara för att de säger det. De kan inte göra något, och att folk bör åka in säger de oavsett vad det handlar om. Det är bara bortkastade pengar att åka in i det här läget. Det enda någon veterinär kan vara nyttig till här är om det blir infekterat, men jag har aldrig någonsin hört om infektioner i något fall som detta.

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

muffevofflis
0

#1 Ditt svar gav hopp om att det kan bli bra utan veterinär, och det vore verkligen det bästa. Jag avvaktar med tanke på att den verkar må bra i övrigt och inte visar någon smärta alls. TACK!

#2 Ja det är precis så det är. Tycker det är alldeles för mycket pengar, Hade varit mycket lättare om man visste att det gick att fixa, då hade jag åkt in. Eftersom veterinären också sa att man kunde avvakta så tänker jag göra det.

MoaL
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#3 Min guldhamster saknade vänster framtass och jag behövde inte anpassa något, hon klarade allt förutom att klättra på galler. :)

Gammal suddig bild där man ser att hon sträcker ut benet men inte har någon tass:

Mvh,
Moa

Hamsterlycka
17

Man ska ALDRIG ha hamstervadd! Hamstrarna kan kvävas av vaddet eller fastna i det som du nu märkt!! Tycker det låter hemskt att du inte känner att den lille är värd en undersökning när den blivit av med sin tass. Hade det varit jag hade jag farit in såfort jag såg att det var nått fel med benet, kosta vad det kosta vill. Som ägare till ett djur så har man en SKYLDIGHET att se till att sitt djur mår bra!! Stackars liten. Usch o fy.

Do you want my heart between your teeth? - Ellie Goulding

Justin Bieber - 23/4 13 Hjärta

muffevofflis
1

#3 Benet är ljusrosa medan de  andra benen är vita. men det va rött förut, så anar att det bara är för det röda går "nedåt".
tror inte att benet är varmare, så det är ju bra. Fortsätter hålla koll.

hamstermamman  och även de andra ungarna slickar på tassen, vet inte om det är bra eller dåligt att de gör men de visar ju bara att de vill hjälpa den.

Det är en framtass men tycker han ser ut att klara det ändå, förut tvättade han sig med båda. Känns inte som han lider mycket av det men sen vet man ju inte heller om de döljer sin smärta..

#4 Va det något liknande som gjorde att den blev tasslös? det som oroar mig mest är nämligen infektionsrisken med tanke på att det är / har varit ett öppet sår. :) men vad skönt att de kan klara sig utan, hoppas på det bästa!

Ja aldrig mer vadd! Använt det hela tiden till mina hamstrar, har hållt på med hamsteruppfödning ett tag men har inte råkar ut för detta innan. Men man lär sig av misstagen.

Hamsterlycka
0

#4 Oh herregud. Missade dy att bebisen har fått sin arm avstrypt? På ditt inlägg känns det så. Skulle klassa det som djurplågeri att inte låta hamsten få vård. Eller vet du hur hamstern känner, om den har ont?

Do you want my heart between your teeth? - Ellie Goulding

Justin Bieber - 23/4 13 Hjärta

MoaL
5

#7 Jag tror knappast att det handlar om att hon inte tycker att hamstern är värd det, så dra inga förhastade slutsatser. Det finns som sagt ingenting en veterinär kan göra nu, annat än om det blir infekterat. Det är dock väldigt, väldigt ovanligt och ändå ingenting som någon veterinär kan göra något åt förrän då. Just nu är ett vet-besök bara bortkastade pengar, slöseri med tid och onödig stress för hamstern.

Mvh,
Moa

plutopellis
5

Jag förstår att veterinären kanske inte kan göra något och klart de kan leva med tre tassar men att ha djur kräver att man även har råd med veterinär. Hade det varit min hamster hade jag åkt in med en gång! Så jag står fast vid vad jag sagt.

muffevofflis
0

#6 oj! exakt samma tass som är borta på min unge.  Skönt att se att den är frisk, Hur förlorade den sin tass? :)

#7 Jo det har jag nu märkt, och kommer aldrig mer använda det.

Förstår vad du menar, men kan förklara lite bättre. Jag är 17 år, har ingen egen inkomst och mina föräldrar som inte har någon större koll säger att vi ska låta den vara vilket jag tycker är fel. Vill hjälpa den. Men med en 1000 lapp i månaden som ska räcka till mobil ochallt annat jag behöver har jag inte råd. Och mina föräldrar tycker inte att det är värt pengarna då de "bara" är en hamsterunge. Mina föräldrar kanske låter som hjärtlösa men det är väldigt svårt att få de förstå , de säger att den inte visar smärta och då är de ingen fara. Men vet själv att de kan vara väldigt lätt för dom att dölja smärtan.trots att jag berättat vad veterinären sa så förstår de inte.
Med mitt inlägg menade jag mer, även om jag kanske inte skrev i klarspråk så: Finns det något man kan hjälpa den med hemma och i så fall vad? Eller är det helt kört för den? Någon som varit med om samma sak som kan säga hur de gjorde.. Jag bryr mig om mina djur, det gör jag verkligen.

Tack alla för snabba svar, vill gärna ha fler :)

muffevofflis
3

#9 vet inte om du menade mig, för till #4 hittade jag ingen koppling till det du skrev.  Svarar: om du skrev itll mig. Märkte i förrgår morse att den satt fast, klippte då bort vadd och nej den verkar inte ha ont över huvud taget.

#10  låter helt rätt! det enda de skulle kunna göra är att avliva den, men det känns verkligen inte bra när den ser ut att må som de andra..

muffevofflis
3

#10 och, tack. Jag vill verkligen de bästa och blir lite irriterad när folk skriver att de är djurplågeri osv. Känns inte alls bra med tanke på att jag väldigt gärna vill hjälpa den. hade inte skrivit här annars..

MoaL
10

#7 Det vet jag inte, hon var trebent redan när jag fick henne från djuraffären, men antingen det eller så var mamman för nitisk i sitt tvättande. Det händer att smådjursmammor ibland "tvättar bort" mindre lemmar som exempelvis tassar, fast då brukar bebisarna ofta vara yngre; kring nyfödda/några dagar gamla. :)

Att det är rosa är förstås inte konstigt alls, det har ju nyss hänt. Det läker dock ihop väldigt fort, och ärr är ju alltid först röda/rosa innan de blir mer vita i färgen. Smådjur har bra läkkött, infektioner får sällan fäste i så små skador, särskilt inte när det hålls rent av mamma hamster. :) Det där borde vara läkt inom någon dag om allt fungerar normalt.

#9 Suck. Nej, hon var inte ens uppfödd hos mig. Oavsett vilket så skulle jag förstås omöjligt ha missat det - i sådana fall skulle jag ha trott att hon hade alla tassarna i behåll livet ut, och så blind är jag inte. Jag tog henne just för att hon saknade en tass.

Hamstern behöver inte vård i ett sådant fall, det enda man kan göra är att avvakta och hålla skadan under uppsikt. Det brukar läka utan problem. Det gör säkert ont precis när det händer, men när det väl har hänt går det inte att göra något annat åt det än att låta det läka. Tror du att veterinärerna kan trolla tillbaka en tass som inte finns? Tror du att de syr eller ger hamstern smärtstillande? Jag har hållit på med diverse smådjur i 16 år, fött upp flera olika djurarter (bland annat både dvärg- och guldhamstrar), haft djur som har varit både enögda och trebenta, och jag har praktiserat och är fortfarande efterfrågad hos distriktsveterinärerna här i stan. Varje gång jag träffar klinikchefen frågar hon om jag inte ska börja om där igen. Det jag säger i det här fallet är inte gripet ur tomma luften. Sluta hojta djurplågeri när du inte vet vad du pratar om.

#12 Hon var frisk som en nötkärna tills hon blev en gammal tant och fick livmoderinflammation. Hon var en underbar hamstertjej som blev en lika underbar hamstermamma, fungerade klockrent på alla sätt och var sjukt social och aktiv. Hon hade inga som helst problem med sin saknade tass, visste väl inte ens att det skulle vara någon där eftersom hon aldrig har haft någon (som hon minns). :) En hamster behöver verkligen inte avlivas bara för att den har förlorat en tass, de kan leva ett lika fullkomligt liv ändå.

Mvh,
Moa

muffevofflis
7

Allihopa! tänkte bara meddela. Hamstern lever idag och verkar må prima. Han verkar inte ens förstå att han har ett handikapp, stumpen är normalfärgad, inget sår, inga infektioner bara fin päls på. Hade jag åkt till veterinären hade han inte levt idag. :) man ska inte alltid lyssna på veterinärer, ibland kan de inget göra och ordet avvakta finns kanske inte för dem. :)

MoaL
0

#16 Härligt att höra! Har du någon bild på den lille knodden? :)

Mvh,
Moa

Bruden-Mbuti
0

skönt å höra att allt gick bra.

behöll du honom eller är han hos köpare som du får rapporter ifrån?

muffevofflis
3

jag behöll honom själv,  Och här har ni en bild på honom! :)

Fiona1234
0

Åhh så söt ! Han ser ut att må bra :D

// Med vänlig hälsning, Sofia ,Vädersjö's hamsteruppfödning

Medarbetare på Guldhamster iFokus och Hamster iFokus

Fiona1234
0

Ja "vadd är ju helt ofarligt " >:( blir så ledsen.

MoaL
0

#19 Supersöt liten grabb! Skrattande

Mvh,
Moa

Roonja
4

#12 Tur att allt gick bra. Men i ditt inlägg tyckte jag det lät lite som att pengar till din mobil var viktigare än att hamstern fick komma till veterinären.

Jag menar jag klarar mig på 75 kronor till min mobil på 3 månader kanske, då jag bara använder den i nödfall.

Söt var han i alla fall och som sagt var det tur att han mår bra nu. Glad

Wellcraft
4

"naturligt material" vart i det vilda får hamstern tag på vadd…
inte för de får tag på toapapper i naturen, men jag tror ni förstår vad jag menar.

btw, riktigt söt pojken blivit och ser ut att må prima dessutom!

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Fiona1234
0

# 24 haha jag håller med :)

muffevofflis
3

tack allihopa, tycker också att han är supersöt :)

#23 , jo det där är ju väldigt olika från person, Jag betalar 399 / månad. +samtalskostnader.  Och som sagt det enda veterinären kunnat göra är att avliva. Men titta, han mår prima UTAN veterinär och  massor pengar slänga i sjön.

UlrikaD
2

Jättsöt kille.

Men ett tips är att leta upp en veterinär som är duktig på det djurslaget man har. I det här fallet smådjur, hamster då.

För det finns så mycket mer en veterinär kan göra förutom att avliva.

Jag hade en liten chilla-bebis på inte många veckor som bröt benet. Det var amputering och smärtstillande och gick hur bra som helst.

Allt beror helt på hur kunnig veterinären är på just sitt område.

MoaL
4

I det här fallet hade det ju varit plus minus lika med noll för hamsterns skull att åka till veterinär, men en väldans massa minus i plånboken. Jag skulle också hellre lägga pengar på mobiltelefonen - eller vad som helst annars - än ett veterinärbesök i onödan. En tvåveckors hamsterunge som stryper och förlorar en tass behöver inte åka till veterinär för den sakens skull, den ska stanna hemma hos mamma hamster och äta sig stor och stark.

Mvh,
Moa

Roonja
2

#26 Det kunde lika gärna gått illa. Hade hamstern fått en infektion där tassen var borta hade veterinären kunnat gjort mycket. En veterinär avlivar inte bara. Det finns mycket dem kan göra som Ulrika sa. :)

Nu vet du ju att pengarna hade varit slängda i sjön, men då visste du inte, det kunde gått illa.

Men som sagt. Superfin och bra att den mår bra nu. Skrattande

Emmetem
0

Jag hade en kaninunge som mamman råkade bita av ett bakben på. Hon skulle döda en sjuk unge - som SÅKLART låg längst ned i högen :(
Och att den som hon bet av bakbenet bara hade 1 bakben märkte jag inte fören den nästan var vuxen då jag skulle klippa klorna på den!
Hade klippt klorna på 3 tassar och märkte att det inte fanns något fjärde!
GISSA vilken chock!
Satt där som ett fån och gapade!
Haha, lite komiskt var det dock med min blick - och min kanin verkade bara tycka om uppmärksamheten den fick sedan ;)
Men den hade levt helt vanligt ända sedan den var liten så det var ju skönt att det gick så bra!
Om jag hade sett detta tidigare när den var unge skulle jag absolut ha åkt in med den till veterinären! Inte för avlivning utan för att se till så att det inte var infekterat eller liknande!
Hoppas det går bra med dig och din lille!
Kram! <3

/ Medarbetare på Hermelinkanin iFokus och Lejonkaniner iFokus.

plutopellis
6

Tycker det är jätteroligt att allt gått bra, verkligen! Men att avråda folk att åka till veterinären med sina sjuka/skadade djur är inte ok.

[CruellaDeVil]
1

Oj vilken liten underbaring! Helt ljuvlig! Skönt att det gick bra med tassen.

ccareface
0

vilken tur att det gick bra med lillen! :)

#21 vilken hemsida är det som det där står på? :0

MoaL
4

#29 Fjorton minuter efter att hon hade skickat sitt inlägg här på forumet fick hon ju veta att det egentligen inte är nödvändigt att åka till veterinären så länge det inte blev infekterat, och infektion i ett sådant här läge är ytterst ovanligt, jag har aldrig ens hört talas om det. Om benstumpen mot all förmodan hade fått en infektion så hade det ändå inte gått att göra något förrän då. Man ska inte sätta in antibiotika i onödan, särskilt inte på en två veckor gammal hamsterunge.

#31 I det här fallet är det definitivt okej. Här vet man ju att veterinären inte hade kunnat göra något, så då är det bara dumt att insistera på ett veterinärbesök. Jag upprepar åter en gång; en veterinär hade inte kunnat göra något för den här hamstern.

Mvh,
Moa

Amun-Ra
1

Min mamma har en hamster vars ben blev en skrumpen oamvänd fot! Troligtvis hände något med honom när han var en pytte liten bebis. För före han fick detta skrumpiga oanvändbara fot så var den frisk! Han led dock inte av det och han är idag över 2 år gammal. Kry och frisk och lycligoch levnadsglad hamster ändå!

Gav honom till mamma då ingen gärna vill köpa en krypling som ser annorlunda eller sjuk ut pga detta.

Alla hamster tassar är rosa.Det är bara håret som får det att se vitt ut! Jag skulle våga påstå att din hamster har själv avlägsnat den sjuka oanvändbara delen av foten och sannerligen ätit upp den delen själv! Om stumpen är rosa så har den helats bara fint och ingen läkare behövs.

Dock kan du nog tacka dig själv för det att han inte fick infektion pga ditt snabba agerande med att tvätta såret nogrant från ev smutts som kan leda till att såret blir infekterat! Så enligt mig skötte du dig bra och du handlade perfekt hela situationen…

BlommaAnnicas Hamsteruppfödning Blomma

http://superpawshamstrar.blogspot.fi/

Fiona1234
0

# 33 en hemsida , den heter CRT ;( jag gillar butiken men inte texten om vaddet när man hade läst om denna olycka ;( :(

muffevofflis
2

#27 klart det finns mycket en veterinär kan göra utan att avliva. MEN inte i det här fallet. och kan lova dig att det är skillnad på en några veckors chinchillabebis och en hamsterunge som är lite mindre än 2 veckor. Ett djur på 3 cm klarar inte mycket.De sa till och med det när jag pratade med veterinären, att man kunde avvakta, annaars komma in och avliva. -den skulle inte klara någon "kur" av antibiotika. :)

#28, #34 Alltså tycker bara allt du skriver är bra, enligt MIN åsikt. Tack för att du förstår!

#29 Veterinären hade inte kunnat göra någonting. De sa de själva. (inte med de orden, men läs ovan). Och skulle de inte gått på bättringsvägen, då hade det märkts senare dagar :)

#30 ja usch… vilken tur att det gick bra!
Hade det varit ett större djur, och inte en liten pluttehamsterunge på några få cm som veterinären också sagt att den inte klarar att få något mot infektion osv, då hade det varit värt det. och nu mer eller mindre visste man att det inte gick. Och att då lägga flera 100 på veterinär var inte aktuellt. :)

#31 Nu undrar jag bara vart sjutton jag avrådit folk från att åka till veterinärer?` ursäkta, men du läser saker som inte skrivits. Det jag skrivit är att i det här fallet var det rätt att inte åka till veterinär. Och att det säkert är så i många fall. Att man inte alltid ska lyssna på veterinärer. Nej precis, det lärde jag mig efter det här, att jag gjorde helt rätt i att inte åka dit tex.

#35 Ja jag gissar med, att antingen ungen eller mammam "fixat" iordning stumpen. och ja, stumpen är i samma ljusa färg som de andra tassarna, bara att pälsen växer längre ner, som du kanske ser på bilden !:)
& tack, ja, något bra gjorde jag tydlgien eftersom det är bra nu!

Amun-Ra
0

Men vilken bedårande sötnos, trotts hans krymplighet!Kyss

BlommaAnnicas Hamsteruppfödning Blomma

http://superpawshamstrar.blogspot.fi/