Hamster iFokus

Hamster

Etiketteruppfödninggenetik
Läst 853 ggr
Zakaraa
0

Arter eller Raser?

Jag satt och läse lite på nätet och stötte på en tjej som sa att hamstrar hade raser så jag började fungera lite och söka omkring. Det bästa jag kunde hitta av mitt slösök var en sida där de listade upp de olika sorterna Men hon sa både raser och arter så det hjälpte mig inte alls. Därför vänder jag mig nu till Er i hamstervärlden som är kunniga ;)

Jag är inte ett dugg insatt i hamstervärlden så det är mest bara av allmän nyfikenhet jag undrar, är det Raser eller Arter i hamstervärlden?

Med det menar jag, är Campbell, Kinesisk, Guld osv osv raser eller är det underarter av arten hamster?

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

• Redigerat 2021-06-06 11:21 av Herveaux
[Em_I_Am]
0

De är arter. Vanligt att folk säger raser tyvärr.

Zakaraa
0

Som jag misstänkte :)
Vet hur det är i råttvärlden. Blir lite irriterad när folk säger raser där med när det endast handlar om olika , teckningar, hårlag och örontyper. Finns liksom inga raser..

Men då kan jag stilla min nyfikenhet med att jag hade rätt info i bakhuvudet trots allt, haha :)

Scorpio97
0

Ett enkelt sätt att skilja på raser och arter är:

Raser - Kan paras med varandra och få fertil avkomma

Arter - Kan ej paras med varandra, eller får steril avkomma

Och just av den anledningen vart jag förvirrad gällande hamstrar förr eftersom Vintervit och campells kan få fertila hybrider. Nu har jag dock lärt mig att det är arter och inget annat när dte gäller hamstrar (:

//Jessie

Zakaraa
0

#3 ja det är ett bra sätt som tyvärr inte alltför många vet om. I mitt fall var det dock svår att lista ut då jag som sagt inte allt kan någonting om hamstrar :) Men då är det ju tur att forum som dehär finns så man kan fråga intresserade och kunniga!

Men är det skilda Arter så de inte är Underarter? Tänkte på det där du sa om Vintervit och Campells?
Att själva huvudarten är Cricetinae (?) och sedan underarter/släkten?

Intressant allt det här med Arter, underarter, släkten/familjer osv osv men jag är nog lite för trött för det just nu så mitt inlägg kanske är lite oförståligt :P

nadilda
1

#4 Vintervit var en underart till Campells förut, men nu så är dom två olika arter.