Hamster iFokus

Hamster

Etiketteravelgenetikuppfödningguldhamster
Läst 3283 ggr
Kokolandia
3

Oso X Blanquita

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Igår 3/10 gick Blanquita och Oso på en mysig dejt ;) Det var första gången för dem båda och dom skötte sig strålande. Jag har själv fött upp Blanquita så det var kul att få para henne och jag är riktigt nyfiken på hur ungarna blir!

Blanquita är sö mö offwhite kh och är stor och fin i typen, 235 gr väger hon :) Hon har en underbar tjock päls och bra temperament, hoppas dessa två går i arv och även hennes typ så klart. Mamman hennes fick 16 ungar så jag håller tummarna att även Blanquita får massa ungar.

Oso är sö mö offwhite ds lh och har det sötaste björnhuvudet! Det får gärna gå i arv till ungarna ;) Han är också en riktigt snäll hamster som är pigg och nyfiken. Han är riktigt snövit och lurvig.

Förväntad födsel 19 oktober (lagom till fredagsmyset? hihi)

Förväntade färger är offwhite, creme och vit sö mö. Även ds. Båda långhår och korthår.

Oso är en riktig charmör som ni ser på bilden, han pussade och kramade Blanquita, så söta! ;)

Kokolandia
8

Tycker den här bilden är så skoj. Oso blev trött och la sig helt enkelt på Blanquita och vilade lite. Harmonisk hamster den där Oso. Sötnöt :)

Sarah!
0

ååh va fina föreldrarKyss

Mvh Sarah

Ta en titt på min Hundhemsida

[CruellaDeVil]
0

Nämen ååååh så söt Oso är när han vilar!

Kokolandia
0

#2 Tack!

#3 Ja visst är han söt, Erika! :-D

Kokolandia
0

Det verkar som om det har tagit sig och Blanquita har redan fått bebiskulor - eller har hon bara blivit fet av all extramat? Flört

Blanquita hade massor av syskon så jag håller tummarna för att hon får en stor kull hon med. Någon som vågar sig på en gissning? Jag gissar på 12 stycken och min sambo gissar på 6 stycken. Jag hoppas han har fel, hehe.

mandyosv
0

Grattis! Håller tummarna för fina små bebisar Glad

Gilla min facebook sida för att se bilder vi lägger upp från våran uppfödning av:
Dvärgvädur, Magagaskar, mantelt & Vit blåögd.
Guldhamstrar i olika färger. Hemsidan: Makke & mandys superfina djur

Kokolandia
0

Taaack! :D

monstermash
0

Grattis! Så kul, jättefina föräldrar också :)

Kokolandia
0

Blanquita gick ju tom tyvärr, men hon är omparad igen. Idag har det gått en vecka och hon har inte brunstat om änb så förhoppningsvis tog det sig denna gång! Förväntad födsel den 9-10 november :)

Kokolandia
0

Blanquita är helt enorm om magen, det ser ut som om magen ska sprängas. Så det är nog en hel del bebisar däri. Förväntad födsel är i natt. Håll tummarna allesammans! :)

[MiniPim]
0

Gud så fina föräldrarna är, ungarna blir säkert också jättesöta! Glad

Jag som är van vid kaniner, hur lång tid går en hamster med ungar? Innan den föder? Skäms

Emmyz
0

#11 En guldhamster är dräktig i 16 dagar, vilket betyder att guldhamstern har den kortaste dräktighetstiden bland däggdjur:)

Mvh EmmyBlomma
medarbetare på Svenska Hamsterföreningen ifokus

min campbellsuppfödning ♥Eldängens

Kokolandia
0

Ja, nu var ju Emmyz snabbare än mig hehe, men 16 dagar :) Tack, föräldrarna är supergoa :)

Kokolandia
1

Jag tänkte uppdatera med lite bilder! Jag har räknat dem till 12 stycken och det är lite svårt att se färger eftersom alla kommer bli ljusa, men det ser ut att bli iallafall tre creme och resten vita/offwhite. Men det är ju inte säkert än. Sen är några även rödögda.

Detta är frukt & grönt-kullen! Alla namn kommer vara frukt och grönt på spanska, men översättning kommer ni givetvis få ;)

Kokolandia
1

Här ser man tydligt creme :)

Kokolandia
3

Hon är glupsk min Blanquita, här vill hon absolut inte dela med sig av barnmaten. Eller så säger hon "Kan själv!" ;)

Kokolandia
0

Så otroligt söta! Nom nom! :)

Kokolandia
2

Glömmer alltid "visa bilden direkt i inlägget"

Kokolandia
9

"Aja baja, försök inte.. In i boet med dig..!"

Anix
0

Åååå, vilka sötisar!Kyss

Kokolandia
0

Ja, supersöta :-D

Minrandigalama
0

Är det någon rödögd crème ? :-)

Roonja
1

Åh så söööööööta! Kyss Bild #19 var så sööt!

#22 Alla är svartögda vad jag ser på första bilden. =)

[CruellaDeVil]
0

Nämen ÅÅÅÅH! Jag vill typ äta upp dem! SÅ söta!

Jag tycker jag ser iaf ett par rödögda?

Moster Lupin och kusinerna hälsar. :)

Zaviie
0

Underbara! Ser rödögda :)

Mvh Emilia (Vallmos Hamtrar på facebook) Hemsida: vallmo.weebly.com
Medarbetare på  Rexkanin.ifokus, SHF´s forum: forum.hamsterforeningen.se

Sarah!
0

åååh bild #19 KyssOskyldig så sött!

Mvh Sarah

annakarin_li
0

Men vilka små raringar Kyss!! Men det kan ju inte bli annat med dessa underbara föräldrar!

Roonja
0

#25 Gör du? På första bilden såg jag bara svartögda. Och 2 som ligger med huvudet åt andra hållet. :P

Roonja
0
Zaviie
0

#28 ser två rö på inläggen #17 o #18 :) 3 rödögda på en bild på hamster o gerbilgruppen på fb där dom är marsinpangrisar :)

Mvh Emilia (Vallmos Hamtrar på facebook) Hemsida: vallmo.weebly.com
Medarbetare på  Rexkanin.ifokus, SHF´s forum: forum.hamsterforeningen.se

Roonja
0

#30 Aa, har ju inte tillgång till hamster och gerbil. Eftersom du såg 3 så måste ju den bilden vara bra! :)

Minrandigalama
0

var det bara vita hamstrar ni såg som var rödögda? ^^ ingen creme? :)

Roonja
0

#32 Jag vet inte, ser bara 2 offwhite rö på bilderna tror jag. :)

Kokolandia
0

Oj, vad ni har skrivit! :) Ja, ungarna är supersöta och kommer säkert bli underbara som sina föräldrar. Supergoa föräldrar!

Jag har låtit dem vara och inte pillat så mycket på dem. Men det ser ut att bli tre creme och resten offwhite/vita. Som jag har sett så är det tre rödögda och alla dessa är offwhite/vita. De som är creme är alltså sö.

Pappan är ju dessutom ds så det kan vara så att det är creme ds och då är det ju klurigare att se detta. Men jag ska lägga upp mer bilder ju större de blir så får vi gemensamt försöka se vad det är för färger på dem sen. Tre creme sö iallafall :)

Kokolandia
0

De är 12 stycken förresten :)

Miik
0

Hej! undrar bara vart du finns (Län)

Förlägen Med vänliga hälsningar Mika & Oso Vinkar

Kokolandia
0

Jag och hamstrarna finns i Stockholm. Söder om Stockholm i Haninge.

Miik
0

Synd, lite långt själv bor jag i täby området. Gråter

Förlägen Med vänliga hälsningar Mika & Oso Vinkar

Kokolandia
0

Lite dagsfärska bilder! :)

Honorna

Kokolandia
0

Hanarna

Kokolandia
1

Tre offwhite/vita rödögda, alla honor

Kokolandia
0

En creme sö flicka

Kokolandia
0

#42 fel.. Den där bilden skulle vara med en annan text… Konstigt.. Det där är en OFFWHITE/VIT RÖ HONA

Kokolandia
1

DETTA är creme svartögd hona

Kokolandia
1

Gjorde rent i buren och gav dem ett stort fat med gottigott :)

Kokolandia
0

Alltså 11 ungar (bara en dog)

HANAR:

3 creme sö

HONOR:

1 creme sö

3 offwhite/vit rödögda

4 offwhite/vit sö

Det verkar som om de flesta blir långhåriga. Pappa Oso är ju dominant spot, men jag ser inga som ser ut som ds. Hur ser man det? Oso har ju prickiga öron.

Jag får se om jag ska behålla någon, måste se hur de växer till sig :) Det går bra att lämna intresse och tinga. Det är bara en offwhite rö hona som är tingad. De kommer ha stamtavla och kosta 200 kr.

Transport går att fixas till Linköping den 7 december och till Västerås den 10 december. Annars finns ju alltid djurtransport.ifokus :)

Kokolandia
0

Oj… Hur har jag räknat..? Dom är ju 12 stycken ;) Tre creme hanar, en creme hona, tre offwhite/vita rö honor, fem offwhite/vita sö honor.

[CruellaDeVil]
1

#47 Du har ju uppenbarligen alldeles för många hamsterungar för ditt eget bästa! ;)

Kokolandia
0

#48 Japp, det verkar ju inte bättre.. Ska inte du ha någon, Erika? Jag ska nog spara någon! :-D Oso har fått fodervärd verkar det som. Och Carlos frågade vilken vi ska behålla, hehe. Får bli någon rö tror jag. Eller cremehonan… Hmm…

Kokolandia
0

Denna lär vara vit rö? Försöker se skillnaden på offwhite och vit..

Kokolandia
1

Brottas lite ;)

Roonja
1

#50 Ja den är vit rö. :) Sugen blev jag allt på den. :)

Men får den fläckar på öronen sen så är den ds, då kan den vara creme, offwhite eller vit ds. :)

Är den tingad, har du någon annan rö? :)

Kokolandia
0

#52 den får nog stanna kvar :) Det finns en offwhite rö kvar som inte är tingad. (Det finns tre, men en ska jag ha, en till Emilia och så en kvar) Honor alla tre.

Så fläckarna kommer senare menar du?

Roonja
0

#53 Ja, exakt, dem kommer senare, man ser dem nog ganska bra vid 3-4 veckors ålder.

Jag vill gärna ha den offwhite rödögda! Skrattande

Kokolandia
0

Jag skriver upp dig på listan :) Synd att det inte kom fler rö, de verkar vara himla populära ;)

Hamsterlycka
1

Vilka godingar Kyss. Supersöta!

Do you want my heart between your teeth? - Ellie Goulding

Justin Bieber - 23/4 13 Hjärta

Roonja
0

#55 Så bra! :D Mest hos uppfödare ja, privatpersonen brukar inte vilka ha rödögda konstigt nog. :P

Vart finns du nu igen? :D

Kokolandia
0

#57 Privatpersoner ogillar nog albinos, det verkar vara därför. Så det är bra att jag kan sälja alla rö till uppfödare :)

Kokolandia
0

Ops, glömde säga att vi finns i Handen, söder om Stockholm.

Kokolandia
2

Jag har nu bestämt namn till ungarna, men lite svårt att bestämma vem som är vem när de är så små.

Men de två rödögda offwhite heter Aceituna (oliv) och Anona (en äppelsort).

Min vita rö heter Almendra (mandel).

Cremehanarna heter Arandano (blåbär), Alcaparra (kapris) och Ajo (vitlök)

Cremehonan heter Avellana (hasselnöt)

Sen har jag en lista på namn till resten, men jag ska namnsätta dem när de blir lite större och jag kan se skillnaden på dem bättre.

[CruellaDeVil]
0

Jättefina namn. :)

Kokolandia
0

Tack Erika :) Vi lyckades bestämma oss för ett namn till den lilla vita till slut ;)

monstermash
0

De är så söta! Skrattande

Sarah!
0

Har du någon hemsida??

Två av ungarna på bild #60 ser ut att vara vit satinOskyldig (om jag inte ser fel) Dom e så söta!

Mvh Sarah

Roonja
1

#64 En ser ut att vara vit satin ja. Och en är nog ds. :) Ser inte färg på öronen på den. :)

Roonja
1
Kokolandia
0

#60 Ja visst tusan ser dom ut att vara satin?! Det skulle innebära att antingen Blanquita eller Oso är satin.. Någon som vågar uttala sig om det? Blanquitas mamma var satin så det vore ju inte omöjligt ;)

Min hemsida är www.kokolandia.n.nu

Några ds lär det vara också. Öronen börjar mörkna nu så snart hoppas jag kunna se om det är någon ds eller om de bara är mö :)

Jag har massa bilder hemma på kameran, ska försöka komma ihåg att lägga in lite bilder imorgon. Dom är ju såååå söta nu! Aww, värsta nallehuvuden och jag älskar nallehuvuden! :-D

Kokolandia
0

Putt putt! Kan ni hjälpa mig med bild #60 och kolla om ni ser någon satin? Och om ni kan titta på föräldrarna #0 och #1 om ni tycker någon ser satin ut? Thanx :D

Kokolandia
0

Ronja, din kommer heta Anona förresten :)

FiffiLiina
0

De två vita/offwhite som ligger brevid den längst till höger ser ut att vara satin. Annars ser jag inga fler satin. Ang, föräldrarna ser det ut som på min skärm att ingen av de är satin. Det skulle isåfall vara Blanquita..

Kan man få en till bild på bara Blanquita? :)

MVH FiffiLiina

Roonja
1

#67 Någon av föräldrarnas föräldrar, är dem satin? :) allså Osos mamma eller pappa är dem satin eller är någon av Blanquitas föräldrar satin!? :)

#69 Åh så fint namn! Oskyldig

#70 Det finns faktiskt riktigt riktigt dåliga satiner. Där det knappt syns att dem är satin.

Kokolandia
0

Jag och Erika försöker klura ut det här.. Det vi vet är:

Blanquitas mamma City är inte stambokförd som satin och har inte heller satin i sin stamtavla. MEN hon gav satin med en creme som inte alls ser ut att vara satin (har honom hemma).. Blanquitas kullsyskon är alltså satin. City gav dessutom satin hemma hos Erika (där hon bor nu) tillsammans med en hane som inte är satin. Blanquitas kullsyster som bor hos Erika har också fått satin i sina kullar.

Osos har jag ingen stamtavla, bara hans föräldrars stam lite slarvigt nerskrivet. Men inte heller där står det något om satin.

Som det känns nu så borde det vara Blanquita som är satin efter sin mamma. Fast hennes stamtavla är helt fri från satiner… Men med tanke på den dåliga pälsen hos ungarna så borde Oso också vara satin. Konstigt att ungarna visar tecken på dubbelsatin när inga av färäldrarna borde vara satiner ;)

På bilden är det Blanquita

Kokolandia
0

Här är en närbild på Oso…

FiffiLiina
0

#71 Ja, det vet jag;)

MVH FiffiLiina

Kokolandia
1

Cachete (pappan till Blanquita)

Roonja
0

#74 så bra. :)

#72 Jag gissar på att hon är dålig satin. Jag tycker inte satinerna ser ut som dubbelsatiner. :)

Kokolandia
0

Här har vi City (eller Älva som vi kallar henne), alltså Blanquitas mamma

http://inkashamstrar.weebly.com/aumllva.html

[CruellaDeVil]
0

#72 Jag dubbelkollade just och Blanquitas mormors mor är stambokförd som satin men inte mamma och mormor… men nu har jag vänt upp och ner på City och hon ser satin ut. Har inte ens tänkt på det förut men nu känns det uppenbart.

Roonja
0

#77 Älva är helt klart satin. Syns tydligare än tydligast! Skrattande Det förklarar ju lite :D

[CruellaDeVil]
0

#79, visst gör det!? Hahaha. Bra där… Det förklarar också varför min Lupin är satin. Att man kan bli så blind bara för att en hamster är reggad utan satin

Kokolandia
0

Haha du är för söt Erika ;) Vänder upp och ner på hamstrarna där hemma. Dom lär ju undra vad tusan som händer ;)

Kokolandia
0

Ja jag har inte ens tänkt tanken att Blanquita skulle vara satin.. Och det var ju bara en creme som såg satin ut i Älvas kull.. Så jahapp… Ronja, är du intresserad av en rö offwhite satin? Din verkar ha blivit satin hihihi

Roonja
0

#82 Tyvärr.. jag hade tänkt para henne med en satin. Har du bild på henne så jag får se ifall hon är satin? :)

Kokolandia
0

Jag lägger upp imorgon. Jag är på jobbet nu men slutar om5 minuter, då ska jag skynda hem och kolla hamsterbebisarna och fota en del :)

Men det borde vara den på bild #60 som sitter på rumpan med ryggen mot kameran. Men du får fler bilder imorgon :)

Roonja
0

#84 Okej, då får vi se. Dock ser den ut som satin. :(

MaaariaS
0

#73 Oso ser ut att vara satin.

Medarbetare på Chinese crested ifokus.

Kokolandia
0

Jag tror inte att någon är satin. Tre tjejer är bara väldigt långhåriga :)

Olivia8383
0

Är min lilla Avellana lh? Glad

Hälsningar Olivia, stolt hamsterägare med egen pytteliten uppfödning www.nackrosenshamstrar.weebly.com

Kokolandia
0

#88 Jättedålig bild.. Svårt att se.. Hon har halvlång päls :)

Roonja
0
[CruellaDeVil]
0

#89 korthår säger jag också. :)

Kokolandia
0

Då är det bestämt, korthår! :)

Olivia8383
0

Okej lite synd men hon är söt ändå

Hälsningar Olivia, stolt hamsterägare med egen pytteliten uppfödning www.nackrosenshamstrar.weebly.com

Kokolandia
0

Vill du ha henne ändå? :)

Olivia8383
0

Ja absolut :)

Kokolandia
0

Toppen! :)

Olivia8383
0

Men bara en liten fråga, hon är ju creme och sö, men är hon något mer? :)

monstermash
0

Oskyldig Är det inte dags för yttligare lite bebisbilder?

Kokolandia
0

#97 Hon är creme sö kh och bärare av rödögd. Thats it :-D

#98 Haha vill du se fler bilder? ;) Det kändes inte som om folk var så intresserade av dem? Det finns dessutom fler bilder i tråden "Spanska frukt & grönt kullen". Titta där :)

Olivia8383
0

Okej tack! Flört

monstermash
0

#99 - Jag vill alltid se bebisbilder! Jaha, ska kika in där då.

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.