Jag har ett problem hjälp
Hej alla som tittar kan ni hjälpa mig och göra min hamster rosie tam asså jag kan inte göra henne tam det går inte problemt är att jag blir lite rädd när en hamster bits kan ni hjälpa mig snälla !! :)
Jag skulle bli glad om ni hjälpt mig att göra min hamster tam :) <33
Här är en blid på henne upp ifrån :)
snälla hjälp mig !!!
Är det en guld eller dvärg? (: Hur länge har du haft henne? Djuraffär eller uppfödare?
Det viktigaste när det gäller djur är tålamod, tålamod och ännu mer tålamod. Du får aldrig jaga djuret eller försöka tvinga henne att vara "tam". Om hon bits beror det på att du skrämmer henne, du luktar mat eller hon har ont någonstans. Det bästa är att alltid låta henne gå upp i handen själv. Om du ska ta upp henne, så kupa händerna försiktigt under henne.
Steg ett när det gäller att få en hamster tam är att vänja henne vid dina händer, och få henne att se dig som något positivt. Ha händerna i buren, inga hastiga rörelser. Du kan småprata eller sjunga för att få henne att lära känna din röst (själv nynnar jag alltid när jag är med hamstrarna, av ren vana). Se till att ha rentvättade händer (så du inte luktar något annat djur, eller mat), är hamstern väldigt osäker kan du även "skrubba" händerna i spånet eller något annat som luktar hamster. Vill du så kan du ha några solrosfrön i handen, så hon ser dig som något positivt.
Sen gäller det att ha tålamod. Gör detta i några minuter, flera gånger om dagen. Inga hastiga rörelser eller ljud. Bli inte sur om hon inte hoppar upp i handen direkt. Först kommer hon förmodligen bara våga sig fram och nosa på din hand. Sen kanske hon tar några steg upp, tar solrosfröna och äter dom någon annanstans. Efter ett tag kommer hon att hon våga sitta i din hand och äta.
Steg två, när hon kan sitta i din hand någorlunda orädd så kan du försiktigt lyfta handen och låta henne vara i ditt knä eller liknande. (Själv har jag en lekhage jag själv kan sitta i, det är perfekt!) Låt henne nosa runt, och försök att inga reagera för häftigt om hon skulle nafsa lite. Dom gör så för att se vad du är. Om hon biter ordentligt kan du försiktigt lyfta upp henne och sätta ner henne en liten bit bort, för att markera att hon inte får göra så.
När hon är trygg med din doft kan du försöka klappa eller liknande. Tänk på att hamstrar är bytesdjur - alltså är allting som kommer uppifrån ett hot. Därför måste du alltid vara säker på att hamstern är beredd innan du klappar/rör vid henne. Se till att prata med henne innan, och ha handen så hon kan se den innan du klappar.
//Jessie
Taack så mycket jag ska tästa sen :)
Tack från mig med!