Hamster iFokus

Hamster

Etiketterhälsabeteendekosthållningguldhamster
Läst 789 ggr
[CruellaDeVil]
0

Klibbig päls

Vi har inne två långhåriga guldishanar på jobbet som är liksom klibbiga i pälsen. Det ser inte klokt ut. De ser blöta eller flottiga ut och inte alls lika fina som sina syskon. Det känns ganska mycket som torkad hästsvett. Jag gissar att det finns några här som hållit/håller på med hästar som vet vad jag menar.
Toa-lätten som vi använder som strö klibbar delvis fast på hamstrarna, även pappret de har att boa med. Jag har använt potatismjöl för att få bort "smutsen". Masserat in och borstat av. Detta har hjälpt för stunden. Dagen efter är de lika klibbiga igen.

Jag undrar om någon har en susning om vad det beror på? Hamstrarna ligger ju inte på något smutsigt heller som kan orsaka detta. Inget fuktigt eller kissigt eller så. De luktar heller ingenting. Jag känner mig som ett stort frågetecken hela jag.

Jenna_Nord
0

Ingen aning om vad de kan vara.. Obestämd

Men de kanske skulle bli bättre om de fick in ett sandbad? Så att dom kan tvätta sig själva och rengöra pälsen med sanden

Mvh Jenna

[Forest]
0

inte heller nån aning vad det kan vara, kanske behöver dom ett bad? och sen som Jenna säger ett bra sandbad är skönt för liten hamster. men jag hittade denna tråd som tog upp fet päls, kanske kan hjälpa er lite med detta oxå :)  http://hamster.ifokus.se/discussions/4eb0626988f47240b4005fbd-fet-pals

[CruellaDeVil]
0

Sandbad finns. Pälsen är liksom inte fet utan bara klibbig. Har aldrig varit med om det. Flottiga hamstrar är ju en sak men klibbiga känns konstigt.

Jenna_Nord
0

Kanske någon ohyra då?

Mvh Jenna

UlrikaD
0

Fet päls kan bero på fel kost också. Men om de är flera och några har bra päls och några fet så är det ju inte det.

[CruellaDeVil]
0

Det är åtta kullsyskon och bara två av satinerna har det. Alla andra är helt superfina och, som jag skrev tidigare, den är inte ett dugg fet, bara lätt klibbig/torr, så att saker fastnar på den. Som svett.

Jenna_Nord
0

Bor dom annorlunda än syskonen? Till exempel för lite "ac" i  buren eller vad man ska säga, haha :P Tänkte om de var en akvarium eller om dom står lite olägligt.

Mvh Jenna

[CruellaDeVil]
0

#7 Nej, det gör de inte. Jag bytte dessutom hus åt dem för att se om det blir för tätt där i men det gör ingen skillnad alls. Just nu sover de bara i rent papper och det är exakt samma.

[Emma--]
0

Är det som den där chokladgrabbens päls när jag var dit och kikade? 
Låter ju väldigt konstigt i alla fall.

[CruellaDeVil]
0

#9 Ja det är det.

Alltså jag började ju skratta idag när jag kom till jobbet. Två jättesöta hamstrar med helt sanslös frisyr. Som att någon kladdat hårgelé i pälsen och så satt det små bitar av toa-lätt och papper i pälsen fastklistrat. Jag har försökt borsta dem och använt puder för att få ut det ut pälsen men inget hjälper. Det är som att de har lim i saliven som gör att de blir klibbiga igen direkt.
Det ser verkligen ut som de svettats eller nåt.

Seriöst, det känns som ett skämt. Är det ingen som vet vad sjutton det kan bero på?

UlrikaD
0

Har faktiskt aldrig hört talas om någon sådan päls, än mindre sett den själv.

Skulle det gå att ta kort på den så man ser hur det ser ut?
Jag är bara allmänt nyfiken.