Creme skp
Nu har jag ju bara Symphony (creme skp) kvar ur min senaste kull. Om jag inte säljar henne och skulle vilja para henne senare, vad för hane skulle kunna passa till henne då? Eftersom isåfall vill jag ju inte ha fler cremegula hamstrar. 
Känner inte att jag hittat svar på detta på nätet så tänkte att någon här inne har ett bra svar 
Kanske inte blev jätte bra formulerat eftersom jag inte håller på med gult. Så jag antog att creme skp och cremegult är väl typ samma sak?
/Sandra
Om hon nu är creme skp och du vill ha cremebaserat efter henne?! så kan du välja en Silvergrå/nf/rost eller liknande. För en skp hona och en icke gul hane ger:
50% gula hanar
50% ej gula hanar
50% skp honor
50% ej gula honor
Och får du då någon viltbaserad hane så kan du vara säker på att den inte är gul, men den bär ju fortfarande på creme då eftersom mamman var det och den kan inte få gul senare heller eftersom gul är dominant.
Men vill du ha gul så ta en svartbaserad hane.
Och letar du efter en fin silvergrå umb hane till henne så har ju jag fortfarande lilla Honung kvar.. 
Tack!
Nja alltså jag vill ju helst få bort det gula helt :) men då kanske de inte är så bra att använda henne i avel alls?
Ååh fina Honung!
tyvärr så har jag redan för många hanar :(
#2 Det går inte att få bort det gula helt, utan parar du henne med vad jag skrev över kan du behålla en utan gult och sedan avla vidare på den. :)
#4 aha då förstår jag :P Jag vill ju helst inte ha fler kullar där det blir creme gult, dom är inte så lätta att sälja har jag märkt.. :P
#5 Nja det kanske du har rätt i. :/
#3 Hihih ja, lilla killen är fortfarande kvar här. Synd. :(
Ja det var synd! :( får hoppas att han hittar ett hem snart ! 
Men om hon skulle paras med en svartbaserad hane, kan de komma creme gult då med?
#7 Ja det kan det. Det blir samma utfall som med en sg/nf hane, bara lite andra färger. :)
#8 Man blir ju tokig på all denna genetik ! 
Du förresten står jag på kö i nån av dina kommande kullar? Hade för mig att jag ställde mig i kö men ja kommer inte ihåg om jag skrev det till dig eller bara tänkte att jag skulle skriva det haha
För om jag inte gör det vill jag gärna göra det! :)
Lite OT kanske men min tråd så haha 
#9 hihihi. :)
Nej du står inte i kö. Vilken kö vill du ställa dig i? har en kö för varje kull! :)
Pm:a mig så kan vi prata vidare! :D