papova hos människor
träffade några utländska uppfödare av bla hamster som berättade att de kände folk som drabbats av papovan.
läkare hade först trott att de drabbade hade svinkoppor el handvårtor.
behandlingen de fick hjälpte inte som den borde så en av läkarna började undersöka dom mer noga. tog hudskrapsprover och undersökte samt jämförde mot papova viruset.
det konstaterades att blåsorna som patienterna hade inehöll ett virus som var väldigt likt papovan.
blåsorna sitter främst på händerna, några barn hade även i ansiktet(kan bero på att de pussat på sin hamster). de flesta som var drabbade hade hamster. några av hamstrarna hade synliga vårtor, andra hade avlidigt och de visste inte om deras hamster hade haft vårtor el inte när den dog.
stämmer detta då är viruset bra mkt värre än vad man hitills trott och mkt svårare att få bukt med.
Åh nej, vad läskigt
. Vet du om det är dödligt för människor också?
Mvh Alicia.
nej de dör inte men sprider smittan vidare om inte behandling sätts in fort.
mest smittsamt är det när de blåsliknande utslagen går sönder.
så sprita era händer ofta, kanske kan det hjälpa endel.
#2 Men usch så hemskt. Så läskigt!
Men på hamstrar så är det ju så att man måste avliva för det kommer ju bara mer och mer "tumörer". Hur är det med människan? Går det bort?
de visste inte än hur det gått för de de kände som blivit drabbade.
kanske kan det blomma upp igen efter avslutad behandling det visste tydligen inte läkaren än. behandlingen kanske bara hjälper för stunden.
#2 Men gud, min pappa fick för 1-2 veckor sedan värsta blåsorna på armen från ingenstans. Såg heläckligt ut, sen sprack dem. Det var stora blåsor och vi hade ingen aning om vart blåsorna kom från. Nu är han fortfarande röd där de varit. Fast iof, lite konstigt om han skulle få papova och inte jag
.
Mvh Alicia.
#4 Usch vad hemskt. Men för att tänka lite positivt så kanske de hittar ett botemedel mot människo papova som sen kanske kan provas på hamstrar? eller jag kan ju inget om sånt, men man kan alltid hoppas, eller så kanske det inte finns något botemedel mot viruset alls, usch vad hemskt…….
Kanske beror det på ens immunförsvar och ev resistens?
Kanske inte är lämpligt att skrämma upp folk. Papovaviruset från hamstrar kan inte smitta andra djur än guldhamstrar, ännumindre människor. Det är artspecificerat. Virus är för övrigt ofta ganska lika varandra. Papilloma/polyomavirus (HPV) finns redan hos människor i form av livmoderhalscancer som unga kvinnor redan vaccineras mot. Personligen tror jag att det är något annat som uppenbarligen är likt viruset. Däremot kan jag hålla med lite om det Imasy säger. Att det har med immunförsvar att göra. Att man är överkänslig eller så. Att man ska vara noga med handhygien är ju väldigt bra! :)
// Sofia
#8 Håller med! :)
_♥ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's ♥
_
Kollade igenom gamla trådar precis och hittade denna.
Intressant, har läst en hel del om papovan/polyomavirus nu de senaste veckorna, då jag själv ska importera.
Hos människa finns det 12 olika papovavirus som smittas och ser ut likt det som finns hos hamstrar, de är dock inte släkt med hamsterns virus.
Hamsterns papova kallas HaPyV.
Människans heter bl.a HPyV6, HPyV7, HPyV9, KIPyV (Karolinska institutets papova), WUPyV, SV40, MCV, TSV, LPV (osäker på om de tre sista är för människa), osv.
Så har jag förstått det rätt, så har de ingenting med varandra att göra.
I alla fall enligt wikipedia (översatt med google translate för min del
så kanske har sagt någonting fel), http://en.wikipedia.org/wiki/Polyomaviridae
Nej de har inget med varandra att göra, så du kan vara lugn! 
// Sofia
Ja jag har också fattat det så, olika virus kan likna varandra men är ändå vitt skilda i hur de smittar osv.
_♥ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's ♥
_