Kattmat till hamster?
Hej! :D
Tänkte blanda i lite kattmat i hamsterns mat och undrar om det går bra med Royal Canin då det är de vi har hemma till katten. Hur mycket ska man blanda i för att det ska bli lagom? Alltså hur många bitar om dagen (ca).
Tacksam för svar!
Jaa jag har det! :) 8 dl gryndblandning och i det har jag ½ dl kattmat :)
#1 Okej! :D Ungefär hur många bitar får han om dagen? x) <3 Hälsa Puff! 
Haha vet inte :P
Haha okej, men asså 5 eller 20 liksom? x)
6 kanske? Men om du mäter upp 8 dl mat är det ju bara att hälla i en halv deciliter kattmat i.

När det gäller kattmat så går det bra så länge det inte innehåller konstgjort taurin, det ska visst vara giftigt för smådjur. Naturligt taurin från kött går bra, men inte det konstgjorda som finns i billig kattmat.
"If someone ever says "-You don't need more aquariums."
Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.
Hur ser man om det naturlig taurin? Det verkar vara taurin (vilket vet jag inte) i all kattmat jag tittat på, därför har jag aldrig gett det till hamstrarna.

#7 Om det är naturligt taurin så står det väl inte tillsatt i innehållsförteckningen, utan finns i köttet.
Medis på akvariefisk.
Det är så lite taurin i att det inte är farligt för hmstrarna

#10 Fast hur vet man det? Källa? Det är väl dumt att riskera något när man lika gärna kan köpa hundmat, som inte har tillsatt taurin i…
Medis på akvariefisk.

#12 Det är inte en källa, en källa är något man kan visa, typ en tråd, eller en person man kan säga har sagt det. =)
I alla fall, det har ju gjorts tester på hundmat och kattmat av billigare märken som inte alls innehåller exakt de näringsämnen de borde innehålla, till exempel så tillsätts mer av de näringsämnen som försvinner över tid, så att de finns i överskott till en början, så man kan inte ens lita på mängderna som står på förpackningarna.
Jag tycker generellt sätt att man ska vara försiktig med sånt som inte är nyttigt för djuren om det inte finns stora fördelar som väger upp nackdelarna. När man äter onyttiga saker själv så kan man ju bestämma vad man äter, men våra djur har ju inget annat val. =)
Medis på akvariefisk.
#11 Grejen var att det var kattmat vi hade hemma och inte hundmat. ;) Annars hade jag såklart kunnat tagit det istället. ^^

#14 spelar det någon roll om hamstern senare blir dålig utav det? Hamsterblandning hade du inte heller sedan innan misstänker jag. Och inte skulle du ge en kanin kattens mat för att det är vad du redan har hemma? Det är ju ditt husdjur och många ger kattmat utan problem. Men det behöver inte vara riskfritt.
Mvh Ellenfyrkant