Handtam dvärgis
Vi måste haft en otrolig tur med vår lilla vintervita dvärgis! Vi har nu haft henne i 5 dagar (köpt på djuraffär) och hon var redan efter 3 dagar handtam! När vi släppte ner henne i den nya buren sprang hon runt och utforskade och var framme vid gallret vid oss och var nyfiken på oss. Efter första dygnet satte jag in handen i buren och hade där i ett solrosfrö. Hon gick upp i min hand och tog fröet o stoppade i kinden o sprang till sitt bo. Andra dagen när jag gjorde samma procedur stannade hon kvar och satt och åt i min hand. Har läst på många sidor på nätet att djuraffärshamstrar kan vara lite svårare att få tama och att de är lite skygga i början. Är så otroligt glad att vi köpte just henne :) Nu efter 5 dagar är det inga problem att sticka in handen i buren för att ta matskål eller fixa något när hon håller på, hon springer fram och vill gärna vara där handen är och klättra lite. Hur tama är era hamstrar? Hur har ni tämjt dem :)

Det är ju väldigt olika hur djur beter sig. Man kan ha tur eller otur, ni verkar ha haft tur, vilket ju är jättebra.
Men måste ju då också vara tråkig och säga att ni bör köpa en kompis till henne i och med att dvärgar ska bo två och två och inte ensamma.
Angående hur tama mina dvärgar är så var de handtama när de kom, men de kom direkt från uppfödaren och var bebisar. Så jag har inte behövt göra någonting alls för att tämja mina:)