Inreda naturtroget
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Hej jag tänkte nu när det är äntligen vår och man vill börja inreda fint och snyggt så kan det vara svårt att veta vad som är bra för djuren och inte, såg på mus.ifokus att dom hade gjort en grymt bra artikel om detta och jag tycker alla kan ta del av den! 
den är skriven för möss men alla gnagare är i princip likadana i grunden och då musen är en av dom minsta så tål den inte lika mycket som djur som är större vilken antagligen betyder att allt man kan ha till möss går att ha till andra gnagare då det nästan är säkert att dom inte kommer få en ''överdos'' av något
http://mus.ifokus.se/articles/4d714eb4b9cb46222d060c1e-inreda-naturtroget-i-buren
Måste då tillägga att barrträd såsom gran, tall, en m.m. är giftigt för hamstern. Svamp är också farligt för hamstrar.
Mvh Alicia.
#1 jag kör på fruktträd då det är säkrast och svamp skulle jag nog aldrig ge till någon av mina djur

#1 Är det angåede samma ämne som vissa påstår skulle göra kutterspån giftigt eller? I så fall är ju inte trädet i sig giftigt utan barren.
Vad riskerar följden att bli?
Mvh Ellenfyrkant
#3 Vad jag har läst är att gran och tall innehåller ämnet terpentin som är giftigt för guldhamstrar.
Jag själv skulle inte vilja experimentera med detta, och jag rekomenderar andra att inte heller göra det. Vet inte vad som händer, men tror inte det gör så mycket nytta i en hamstermage. Hamstern klarar sig bra utan det, så varför ge det till hamstern då? 
Mvh Alicia.

#4 Terpentin finns i barren. Hamstern klarar sig bra utan plast också, så varför ge det till den? Man kan ju säga så om princip allt. Varför inte om det är ofarligt?
Mvh Ellenfyrkant
Fast det var barren jag menade, kanske var lite otydlig med det.
Mvh Alicia.
Barrträd är fyllda med koda, inte kanske giftigt men jäkla äckligt att fastna i.
--------------
//Tilda, http://guldis.bloggplatsen.se
Medarbetare på Hamster ifokus
#7 haha, rena superlimmet 
Mvh Alicia.

#7 Haha men i alla fall jag kanske inte skulle slänga in en stock lixom. Grenar brukar det ju inte rinna koda ur.
Mvh Ellenfyrkant
Barrträd har jag blivit rekommenderad att INTE ha i akvariet då dessa utsöndrar något ämne som tar död på fiskarna.
Minns inte vilket det var som gjorde vattnet giftigt, men det låter ju inte lovande direkt.
#10 det är gnagare i akvariumen, inte fiskar O.o
Om man vill ha lite trä i buren kan man ju bara köpa såna här träsaker som brukar vara i akvarium. Ser snyggt ut 
Mvh Alicia.
Det jag menade var att barrträd utsöndrar något ämne som dödar firrar, så frågan är ju om man vill att ett annat djur ska graga på det och få i sig samma ämne?
Oj min hamster har ätit Tall barr förut är det JÄTTE farligt för hamstar ??
Det här är ett av mina akvarium till en av mina guldhamstrar ,det mesta går att köpa tex trollhassel, finns på blomsteraffärer.Annars så har jag bara plockat lite kottar och stenar utifrån.(kokade stenarna och frös kottarna innan jag la ner dom i buren)Jag har även såna stora rötter som brukar vara till fiskakvarium.
Medarbetare på Chinese crested ifokus.
#13 jaha ursäkta, var lite trött, jo det är nog något att tänka på. Själv tar jag alla grenar från fruktträd
#15 otroligt fint!
Hm, tänkte på det där med tall och granbarr, vi människor kan ju göra te av dessa och det är oerhört nyttigt, speciellt de där ljusa skotten som kommer på våren på gran, fulla med vitaminer och grejs. Så det borde väll inte vara allt för giftigt?
Vet att kaniner älskar dessa ljusgröna skott och de äter även gran och tallbar men gnager däremot inte på själva grenarna.