Hamster iFokus

Hamster

Etiketteravelgenetikuppfödningguldhamster
Läst 520 ggr
Fiona1234
0

Får man ta kort ?

Jag har nu fått en kull med hamsterungar, och många har velat se bilder på dom. Jag har sätt många på iFokus här som har tagit bild när ungarna är nakna ( alltså inte har öppnat ögonen ). Många har sagt att man inte får ta bilder innan de har öppnat ögonen ( alltså innan ca 2 veckor ) jag har också sätt att många till och med LYFTER upp dom innan ca 2 veckor, ja hur är det egentligen ? :)

// Med vänlig hälsning, Sofia ,Vädersjö's hamsteruppfödning

Medarbetare på Guldhamster iFokus och Hamster iFokus

[Marro98]
0

Jag tycker att det är okej att ta kort på dom, utan blixt. sålänge som mamman inte blir stressad.

Att ta upp dom tycker jag att man ska låta blir :)

jossa5
0

Ser inte varför det inte skulle vara okej att ta kort, så länge det är blixtfritt och mamman är lugn. :)

Mvh,
Jossan                         Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus

Lojs
0

Om man kan göra det utan att röra i boet så tycker jag det är ok, men oftast täcker ju mamman bebisarna noga innan hon går upp, så det är sällan man har tillfälle.

Men å andra sidan angående bebisbilder så ser jag en som uppfödare som en förebild, så om andra ser bilder som man tagit när man varit väldigt försiktig, så kanske de gör detsamma, men utan respekt för mamman och bebisarna, utan att fråga någon hur man ska göra, så som du gör nu. Är man inte försiktig så kan det gå så illa att mamman äter upp hela kullen. :(

Så om jag har tagit bilder så är jag försiktig med var jag visar dem, man vill ju inte uppmuntra andra att störa sina nya mammor. =)

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Fiona1234
0

Tack alla för era svar :) !!! Väldigt tacksam :) , kullen jag har fått nu är min första så jag har inte vågat rotat , tagit bilder m.m i boet :)

// Med vänlig hälsning, Sofia ,Vädersjö's hamsteruppfödning

Medarbetare på Guldhamster iFokus och Hamster iFokus

[Em_I_Am]
1

Jag föder upp Vintervita dvärgar, men det är ju samma sak där. Jag väntar med att ta kort tills de öppnat ögonen och springer omkring i buren även om de flesta av mina honor säkert inte skulle bli stressade om jag tog några bilder ner i boet.

Eller nu ljuger jag… Jag HAR faktiskt tagit bilder på en liten unge. Det va för hon såg lite speciell ut i färgen och för att mamman inte brydde sig det minsta. Tvärtom kom hon fram och ville upp och pussas lite så jag tog upp henne i famnen och tog några snabba bilder. Men annars gör jag inte det. Känns inte som det finns så väldigt mycket att visa medan de är jättesmå. Rosa små korvar först och sen när de börjar få lite päls ser man ändå inte så bra hur de kommer bli senare.

Jag tycker det är en bra regel att låta bli att pilla och störa mycket när man har sina första kullar. Man lär sig sedan snabbt att se hur orolig mammorna är osv. En snabb titt i boet så allt ser bra ut och bebisarna lever tycker jag är bäst den första tiden.