Hamster iFokus

Hamster

Etikettguldhamster
Läst 7753 ggr
linnea-n
1

koppel till guldhamstern

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

köpte i somras detta koppel som är tillämpat till guldhamster. är dock inte lika nöjd som jag hoppades att jag skulle vara.

Jag har testat detta koppel på båda våra guldhamstrar och det passar ingen av dom. När man sätter på kopplet glider dom bara igenom, hur mycket man än spänner till. Är det någon mer som har denna typ av "nätkoppel" till sin hamster som förstår sig bättra på den än vad jag gör? tycker bara det är konstigt att den är anpassad till guldhamster och inte ens funkar på en guldhamster, men jag kanske har förstått det hela fel?

hälsningar linnea nordlund

uppfödare av dvärghamstrar och guldhamstrar

www.narveshamstrar.weebly.com

UlrikaD
1

Det säljs så otroligt mycket konstiga saker som bara är gjorda för att man ska tjäna pengar på det.

Hamstern mår mycket bättre utan koppel och är man rädd att den ska springa bort så är en hage så mycket bättre.

linnea-n
0

Jovisst är det så det håller jag med om. Det här är inte direkt den första sak jag är onöjd med.

Hermelina
0

Förlåt TS om jag snor din tråd, men hoppas det är okej! påtal om saker man blir onöjd med så köpte jag ett litet mini hönät idag till min guldhamster. Hon i affären sa att det är bra men jag kom på senare att jag sett nånstans att kindpåsarna kan spricka? Så är hö bra eller dåligt?

Roxie
0

#3 Hö är jättedåligt. Precis som du skrev, så kan kindpåsarna "spricka" eftersom hamstrarna gärna stoppar allt i kindpåsarna.

// Sofia

Royalz
0

#3 Hamstrar ska inte ha hö! Om dom stoppar in det i kindpåsarna kan höstråna sticka hål på påsarna.

Hermelina
0

Men usch då. Tur att det bara kostade 15 kr då :o) Dumt, det var en hamster på prislappen och så. Man kasnke kan ha något annat i det? Fast äh, hon gö sig väll säkert bara illa då.

Seahorse
0

#6 Jag har åxå en sån, jag har gräs i den ;)

Roxie
0

funkar ju till sallad eller andra grönsaker också. Är den av metall?

// Sofia

Hermelina
0

Jo den är av metall. Men är det inte bättre att ha sallad och så i en skål? Så hon inte får för sig något menar jag

Roxie
0

Jo, det är det absolut. Man ska undvika allt som det finns möjlighet att fastna i.

// Sofia

BMEXX
0

Angående kopplet hur har de tänkt att en hamster ska hålla sig i det där? Isf tycker jag den där smalare varianterna verkar mer pålitlig. Men som sagt så är det en ganska onödig sak när de kan springa lös lika gärna.

// Pabblo

Odette
0

#3 finns ingen anledning att ge hamstrar hö överhuvudtaget, dom behöver det helt enkelt inte Glad 

Angående såna där Selar!! Finns inte mycket som gör mig så ARG!! Flört Som det redan är påpekat här tidigare i tråden så gör tyvärr zooaffärer allt för att få sälja.. många tar in "skitsaker" av grossisten/leverantören bara för att det hör till kedjan av artiklar. Men iaf- kolla på en rått sele tex, bandet som går från nacke- till rygg.. är på tok för långt… passar INGEN råtta över huvudtaget så alla som köper sånt blir nog tyvärr grund lurade Obestämd

Citerar Ulrikas inlägg för ja kunde inte sagt d bättre själv- Hamstern mår mycket bättre utan koppel och är man rädd att den ska springa bort så är en hage så mycket bättre. Skrattande

_ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's
_

linnea-n
0

har ändå en utebur till alla hamstrar så kopplet behövs ju inte. Inne brukar dom få springa fritt inom en lekhage gjort av vhs filmer.

[GeeGee]
1

Tycker det är mycket olämpligt att tråden snoddes, inte lite utan alla kommenterar. Hade räckt med en kommentar när det inte ens handlar om det!

Så tillbaka till topic som jag tror TS uppskattar: Jag har bara ett vanligt koppel till min guldis och det fungerar jättebra. Så kanske ska köpa ett sådant istället? Ett vanligt som sitter runt huvudet och magen. Han kommer inte ut ur det och irriterar sig inte på det heller.

Hermelina
0

#14 Hoppsan hare! Någon medarbetere kan ta bort mina inlägg om det är olämpligt Flört

91Marran
0

#12 hitta en hage som tar lika lite plats som ett kopppel, så lovar jag att köpa den. :-)

Mvh
Mig

linnea-n
0

#14 i somras hade vi pensionatgäster. Ägarna till dom skickade med ett koppel vilket fungerade jättebra. Den hade endast smala rämmar och gick runt hals och mage. Funderar på att köpa ett sådant…

har du någon bild på ditt koppel, vart har du köpt det någonstans?

Sigriiid
0

Jag har ett koppel som jag tillverkade själv eftersom de e så dyra i affärerna, det e ju bara ett snöre liksom :P

Men ja… testade någon gång men liksom… meningslöst :P Hon kan lika gärna vara lös! Glad att jag inte köpte ett iaf ^^

// Emmily
Besök gärna vår blogg: http://birasblogg.wordpress.com/

91Marran
0

jag har ett koppel som funkar bra, men det behövde jag bara ute, då grannskapet är fullt av katter. litar på min egna katt, men grankatten vet jag är opålitlig och resten umgås jag inte med direkt.

Mvh
Mig

Imasy
0

Jag har aldrig tetat dessa koppel, då jag inte finner någon vits med dem ;)

Kanske jag köper ett den dagen jag funderar på att rasta hamstern utomhus tillsammans med hunden ;)

Nocci
0

Min kompis köpte ett kopel (vanligt) och hon säger att de funkar bra. jag har kollat på dom kopplerna som du pratar om men inte hittat någon till hamstrar….var köpte du din?

linnea-n
0

Är det nätkopplet du syftar på? näkopplet på bilden köpte vi i samband med en av våra hamstrar.

Det har inte varit någon speciell höjdare på våra hamstrar men jag vet inte det kanske funkar bättre på andra hamstrar.

MajaL
1

Tittat på ett vanligt koppel+sele till Sigrid. Ser typ ut som vanliga till kanin. Tror de kan funka bra. =)

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se

linnea-n
1

Köpte igår ett nytt koppel till guldhamstrarna istället för nätkopplet. Det nya kopplet bestod endast av remmar som man kunde spänna efter hur stor och lite, tjock och smal hamstern var. Fungerade jättebra!

Nocci
0

#22 ungefär, inte riktigt. Jag tror inte de funkar bättre hos andra hamstrar men innan jag såg det här forumet tyckte jag att det var synd att det inte fanns sånna till hamstrar (vvad jag sätt) för jag tyckte dom såg skönare ut för hamstern…..Jag köpte sånt här vanligt istället då men inte hunnit testa de, e lite orolig för att ta på det på min lilla hamster :P

musse05
1

Varför använda koppel?

Jag fattar inte poängen.

Jag har mina lösa på badrumsgolvet. Det finns inget att bita i och det går inte att rymma.

Nocci
0

#26 jag kan inte det, finns för många ställen att kryppa in på i mitt badrum och jag har inte kunnat få tag på någon hage :/

Hermelina
0

Men gör en hage av va dsom helst, stolsitsar som du lägger ner, videofilmer? Ha en vägg som en långsida så får du en helt säker sida så kan du ju sitta och vakta på dom andra sidorna som är gjorda av tex VHS eller nåt ;)

Nocci
0

#28 de e de jag har just nu eftersom jag inte vågar ta på kopplet en. De blir så mycket grejer på golvet och stökigt + jag e orolig att hon smiter :S

Eviis
0

Hamster.. är ett djur som ska springa runt fritt. Du ska inte behöva ha ett koppel. Det verkar ju bara konstigt att ha det till en HAMSTER. Jag skulle inte prova det, pröva istället att gå ut på en gräsmatta ute.. där det inte är så mycket folk där som vill kolla för hamstern blir orolig. Håll koll på hamstern och låt det ha kul. Gör bara detta på sommarn!

Emmasc
0

Jag har köpt ett sånt koppel med remmar eller vad de nu e Tungan ute och jag har inte vågat sätta på de vet nån hur man gör?

hur ska man hålla?   snälla svara

Anix
1

#31 Om du inte läst det längre upp så finns det ingen poäng med att ha en hamster i koppel! Släpp ut den på golvet i en rasthage eller om du inte har någon kan du bygga en "mur" av möker eller liknande. Lite mer jobbigt för dig men mycket roligare för hamstern!

//Anix

Anix
0

*böcker

Jenna_Nord
0

Fast jag hade jätte gärna velat ha ett fungerande koppel.. Jag har flera gånger velat ta ut min pojke på sommaren men har inte vågat ha honom lös. Koppel hade varit det ultimata då man kan följa efter och låta hamstern gå precis som om den hade varit helt lös..

Mvh Jenna

Anix
0

#34 Jag tror en hage skulle fungera även där. Men man måste vara uppmärksam så att ingen fågel eller katt tar den. Har en kompis som förlorade sin guldis på de sätet tyvär.

Jenna_Nord
0

Bara de att dom där hamsterhagarna som finns tar dom ju sig lätt över, så vad för hage skulle man då använda sig av?

Mvh Jenna

Anix
0

Jag hade bara en stor kartong bit över med ett stort hål i mitten så man har koll på vad hamster gör.

Jenna_Nord
0

Hmm.. Kan inte låta bli och tycka att de är säkrare att ha ett fungerande koppel så man kan få fatt på hamstern snabbt och lätt. :)

Mvh Jenna

Anix
0

Okej, men det är inte naturligt för en hamster att gå i koppel. Men aja nu kan dom ändå inte va ute. :(

Jenna_Nord
1

Kan väl inte tycka att de är naturligt för något djur egenligen..
Men så länge den inte stör sig på det eller tycker det är obehagligt så ser jag inget dåligt med det :) Sen gäller de ju bara att hitta ett bra, och de har jag inte gjort än..

Mvh Jenna

Anix
0

#40 Det har du faktiskt rätt i. ;)

hubbabubba77
0

Vilken tur att jag såg den här tråden, hade precis tänkt köpa ett sånt koppel! Tror jag hoppar över det nu :) Har alltid min guldis i koppel är hon är ute. Hon är utbrytarkung nr 1! Klättrar över alla typer av hage/galler på tre sekunder. Har dessutom två katter, så det känns mycket säkrare att ha koppel på henne än att ha henne helt lös. Hon gillar inte springbollen (tror jag), så den är hon inte i så ofta.