Hamster iFokus

Hamster

Etiketthamster
Läst 1442 ggr
FrokenNellie
0

Vilken sort är hon? (Dvärghamster)

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej

Det här är min första hamster någonsin så är väldigt oerfaren.

Zooaffären sa bara att det var en dvärghamster.

Ni verkar väldigt kunniga, så är det någon som kan se vilka drag på honan som är mest utmärkande för en viss sort? Hon kanske är en blandning men det vore intressant att veta.

Tack

//Fröken Nellies "matte"

FrokenNellie
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Bild 2 av Nellie.

Anix
0

Om hon är köpt i djuraffär är nog en hyprid, dvs blandning mellan cambells och vintervit. Någon får gärna rätta mig om jag har fel. Är inte så inne på dvärgar.

//Anix

[Em_I_Am]
0

Anix har helt rätt i det hon skriver.

FrokenNellie
0

Så då ska jag hålla mig till Hybdriddelen av forumet?

[Em_I_Am]
0

Det spelar ingen jättestor roll när det gäller allmäna frågor, men ska man vara noga så JA ;-)

FrokenNellie
0

Okej. Tack.

En fråga, kommer hon få problem av något slag bara för att hon är Hybrid? T.ex. beteendestörningar, sjukdomar?

[Ingunn_1969]
0

Hej!

Nej, det gör hon troligen inte. Orsaken till att hamstrar från djuraffären klassas som hybrider är att det inte finns någon stamtavla. Då kan man inte veta vad som finns bakom och någonstans i avlandet bakom djuraffärshamstern så kan det finnas blandning av de två arterna campbells och vintervit. Visst finns det en liten risk att en Hybrid bär med sig ärftliga sjukdomar från båda sidorna men dvärghamstrar är rent allmänt ganska friska djur och jag tycker inte du ska behöva vara orolig utan njut av din söta lilla hamster i lugn och ro.  

Vi har haft många djuraffärshamstrar genom åren och alla har varit trevliga och friska. I aveln däremot använder vi enbart hamstrar med stamtavlor, naturligtvis.

Mvh Ingunn

www.snogatanshamsteruppfodning.com

FrokenNellie
0

Då ska jag bara njuta av hennes sällskap :)

Tyvärr är hon inte tam än utan när jag sträcker fram en hand kryper hon ofta upp, nosar och nafsar sedan. Så det är inte läge än att ta upp henne (dag 3). Längtar tills man kan ta upp henne utan protester.