Hamster iFokus

Hamster

Etiketthamster
Läst 823 ggr
Candela
0

Ni som har många hamstrar..

Jag undrar hur ni har tid med dem? Visst, att släppa ut för rastning behöver inte kräva så mycket tid. Det är ju bara att se till att man har flera hagar så man kan låta flera hamstrar vara ute parallellt, och så kan man göra annat under tiden. Och att städa burarna kan man sprida ut över flera olika dagar.

Men det här med att hinna hantera dem, att hinna hålla, gosa och kela. Om man har 10-20 hamstrar, hur hinner man lära känna alla?

ida1008
0

jag har bara 3 hamstrar men det är endå LITE stressigt för jag har hyfsat långa skoldagar och sen när jag kommer hem brukar jag antingen vara med hamstrarna eller ibland vara med kompis :)

Nån dag i veckan som jag har ganska mycket tid att vara själv brukar jag vara med hamstrarna och städa burarna då.

på kvällarna brukar jag ta ut hamstrarna och leka med dom lite :P

Roonja
2

Jag har just nu 22 hamstrar om jag inte räknat fel. Och alla mina är helt underbara i temperamentet. Det viktigaste i min avel är temperamentet. Och jag säljer bara mina hamstrar när de är fullt tama, annars får de stanna tills dem är tama.

Alla mina hamstrar har olika personligheter. :) och eftersom jag håller på med dem så mycket så kan jag varenda ens utantill. :)

Varje dag efter skolan sitter jag och gosar med alla. :) Undantag från när jag går med hundarna eller är hos hästen. :)

Candela
1

#2 Frågan är väl snarare HUR du hinner med alla? Hur mycket tid lägger du på hamster-gos per dag? Tungan ute

monstermash
0

Jag tror det funkar om man bestämmer sig för att det ska gå. Om du har 30 hamstrar tvivlar jag på att alla kommer upp och får gosa exakt varje dag i en timme, det skulle ju inte funka. Däremot måste ju alla individer få uppmärksamhet regelbundet, så man tar väl upp så många man hinner på en dag, och de man inte hann ta upp igår, tar man upp idag. Sedan kommer det dagar då man har mer eller mindre tid för dem, såklart. De mest otama hamstrarna får man ju prioritera lite i början, åtminstone om det är ungar. De mest sociala och lugna kan man ha i soffan om man ser på tv etc och gosa med.

Har du dvärghamstrar som går i någon liten flock, typ på 4-5 hamstrar kan du ju alltid gosa med dem en och en medans de springer i rastgården en liten stund var. Sedan tror jag det viktigaste är att känna igenom hamstrarna dagligen och kolla till dem, vilket du kan göra på någon/några minuter när du byter vatten etc dagligen till dem. Har du flera hamsterhagar kan ju några springa pararellt i sina hagar medans man passar på att laga mat/plugga/vad man nu behöver göra.

Städning kan man ju avsätta någon dag för. Städar man bara hamsterburarna en dag i veckan kan man ju ta lördag eller söndag. Tungan ute Behöver man göra något den dagen får man ta det dagen innan, gäller att planera lite. Men så är det ju oavsett vilket och hur många djur man har. Glad

Jag har inte ens hamster, jag sitter bara och funderar på hur man kan göra. Flört

Zaviie
2

Här funkar det ungefär som #4 säger och det funkar jättebra. Alla hamstrar får komma upp i handen och hälsa varje kväll och kollar även så dem mår bra, har mat och vatten, några får springa i rasthagen någon får sitta med husse i soffan osv. Har ingen bestämd tid som hamstrarna skall kelas med varje dag (tex 1 timme varje dag) utan de som behöver det mest får lite extra varje dag de andra får turas om, och mina hamstrar är väldigt tama så det verkar funka. När jag har möjlighet kan jag sitta och greja med hamstrarna från 21-02 (ganska ofta) om det är så, vissa dagar kanske man bara kollar till dom, tex om man är sjuk och inte ska hålla på med dem eller om man ska iväg på middag etc. Det är för mig en fördel att vara nattmänniska.

Städning sker lite då och då, har ingen bestämd dag, och jag "lightstädar"(tar bort ev kiss, städar sandbad, rensar bona osv) ca varannan, storstädar hela buren med ursköljning 1-2 ggr i månaden, och då inte alla burarna samma dag utan delar upp det på två dagar. Sen hjälper min gubbe gärna till allt som oftast så det går rätt fort.

Mvh Emilia (Vallmos Hamtrar på facebook) Hemsida: vallmo.weebly.com
Medarbetare på  Rexkanin.ifokus, SHF´s forum: forum.hamsterforeningen.se

LinneaJohaanson
0

Har 15 guldhamstrar.

Jag lägger ner gostid vid matning till varje hamster, när jag kommer till den buren att mata tar jag upp och gosar med den hamstern! Det tar sin tid att mata med det är det ju helt klart värt plus att man får ju räkna med sånt när man skaffar sig många hamstrar. Plus att sitter jag och pluggar eller kollar på tv så plockar jag kanske upp en hamster och gosar med, inte samma varje gång utan varierar!

Städning tar några timmar och detta görs några gånger i månaden och då är det skurning och rubbet! Men som sagt..sånt får man ju räkna med och det har jag ju valt själv att ha! Glad

Mvh Linnea Johansson Kvick
Cherioshamstrar.weebly.com
Grundare av Hamsterbladet.webblogg.se

LinneaJohaanson
0

Kan tilllägga att mina hamstrar är urgoa, får göra vad jag vill med dom..gosigaste någonsin! Och detta är ju grunden i aveln, är man inte trevlig får man helt enkelt inte vara med i uppfödningen!

Hamsterlycka
0

#7 Märks på Lucy, om man säger så. Gosigare får man leta efter Kyss.

Do you want my heart between your teeth? - Ellie Goulding

Justin Bieber - 23/4 13 Hjärta

Charlie2006
0

Tid har man om man proiterar den, det gäller att vilja också. Flört

Har runt 30 hamstrar nu + ungar, men även ca 60 möss, gerbiler och nataler i smådjursväg som behöver få komma ut ur burarna.

Samtliga får gosstund med mig, springer runt på sängen när jag sitter vid datorn, eller hänger med mig på axel när jag är här hemma. Alla har inte lika stort behov att vara med mig.

Några av mina hamstrar vill häldre vara ute på golvet och springa, sedan kommer dom upp till mig på sängen när dom vill ha lite matte tid, en liten kli bakom örat, för att sedan springa ner igen. :) Dock vill dom hellst att jag ska vara inne i rummet, då dom trotts allt är mammiga.

Visst blir det sena kvällar, men sover ändå inte mera än 2-4 timmar/natt, så för mig gör det inget. Sitter vid datorn eller kollar film, medans sista hamstrarna är i sina hagar, och jag gosar samtidigt med en katt och några möss.

Nej jag gosar inte med mina hamstrar 1 timme/dag, det vill dom inte änns. Dom får gostid varje dag, ja. Tillräkligt ellerfall, men kan inte ge varje djur flera timmar per dag. Det ända djuret jag gör det med är min katt.

Min hemsida

"Om man inte vet vad man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram."

//Frida

LinneaJohaanson
0

Vad kul att höra Skrattande