Hamster iFokus

Hamster

Etikettrysk-vintervit
Läst 792 ggr
OckelboFarmor
0

Bråk?

Hej,

Jag köpte för en månad sen två vintevita honor från samma kull, och det som oroar mig är att de "bråkar" - dvs, de börjar pipa och rulla runt en kort stund sen så fortsätter de med det de gjorde, och båda är helt oskadda. För det mesta så verkar de däremot komma överens och de sitter gärna med varandra och äter och de sover nästan alltid tillsammans. Idag satte jag en extra sak av varje (hus, skålar osv) så att de ska kunna komma bättre överens. Men det verkar som att dessa "bråk" händer lite, lite oftare numera och det oroar mig - är det för att den ena börjar bli mer dominant, och/eller för att de börjar bli könsmogna och är detta någonting jag borde oroa mig för?

Tack på förhand!

[Em_I_Am]
4

Lite pip och brottningsmatcher är ingen fara. Så gör de allra flesta. Ibland är det lek, ibland halvt på allvar. Det viktiga är att det inte går över till fullt allvar så de skadar varandra. Men du kommer säkerligen märka om de blir så oense att de inte kommer kunna bo tillsammans. Då går de inte åt varsitt håll och pysslar lugnt med annat efter en kort brottningsmatch. Då jagas det, hackas tänder och bits när de ryker ihop.

Att en är mer dominant gör inget. Tvärtom. Så länge den andra inte också vill vara dominant. Är en dominant och en undergiven är det bra så. Maktkamper då och då kan uppstå, men det ska inte vara så en eller båda verkar ständigt stressad, inte får äta ifred osv.

Så jag hade haft is i magen och avvaktat. Många särar på sina dvärgar för minsta pip helt i onödan.