Fotografera hamstrar?
Hejsan! Jag skulle hemskt gärna vilja ha lite tips på hur man fotograferar hamstrar!:D Och gärna inspereras av era fina bilder som ni är nöjda med på era hamstrar:)
Sitter ju inne på en Nikon d90 och en fast glugg på 52 mm som behöver få komma ut och rastas lite känner jag….
Hur gör ni med ljuset? Jag vill ju gärna undvika att använda blixt!:C Men hur gör man för att få bra ljus? Och hur gör man om man MÅSTE använda blixt? Är ju så dåligt med ljus nu under vinter halvåret tyvärr:C
Har ni något bra kamera/objektiv/lins som ni vill rekommendera? Vad har ni för kamera? Hur gör ni för att hamstrarna ska sitta "hyffsat still" då ni fotar dom? Använder ni någon fin filt som underlag? Vad har ni för miljö på bilden? Hur har ni tänkt då ni fotograferar hamstrar?
Dela med er om alla möjliga fototips helt enkelt!
Lägg gärna upp erat favorit-foto på en hamster. Och berätta hur du gjorde med ljuset, vilken kamera/objektiv/lins du använde osv.
Kram Emmy:D
Mvh Emmy
medarbetare på Svenska Hamsterföreningen ifokus ♥
min campbellsuppfödning ♥Eldängens♥
Jag använder i princip alltid blixt, men har då en extern som jag vinklar snett uppåt. Dock kan bra ljus i taket hjälpa till för fokuseringens skull, särskilt om man har mörka hamstrar.
När jag fotograferar hamstrarna har jag min Nikon D7000 samt 50mm. Har en vit bakgrund och ibland någon dekoration. Tyvärr är mina barkbitar borta, så oftast är bakgrunden helt vit. Sen har det även sin fördel att fota i RAW, då det tillåter mer redigering om bilden ex blir aningens för ljus eller mörk.
Kan dela med mig utav gårdagens bild på en av hamstrarna.
Blixten jag använder är en sån här.
Men kommer i slutet av månaden att köpa studioblixtar, nu när jag äntligen hittat det jag vill ha.
#1, Måste erkänna att du tar helt galet fina bilder! Tusen tack för tipsen!:D
Mvh Emmy
Jag bytte nyligen objektiv, så jag kan fota utan blixt hela tiden, visst dom blir kanske inte 100% vid inzoomning(på bilden) men mycket skönare för hamstrarna :) Det är ett Nikon 50mm f1.8. Har en vanlig golvlampa, skulle man orka skulle man nog ha två ;) Och spottar i taket.
Denna nedan är tagen utan golvlampa, utan blixt, bara taklampan, antagligen mitt i natten som vanligt ;)
Mvh Emilia (Vallmos Hamtrar på facebook) Hemsida: vallmo.weebly.com
Medarbetare på Rexkanin.ifokus, SHF´s forum: forum.hamsterforeningen.se
#3 Oj vad fina bilder Emilia! Ska absolut prova med golvlampa!:D Att jag inte tänkt på det *känner mig dum* :D
Mvh Emmy
Först och främst vill jag bara säga att jag fotograferar inte ens hamstrar själv, men jag är väldigt fotointresserad och har fotograferat några år. Jag vill bara komma med några tips för att få lite mer intressanta bilder:
- Om du bestämmer dig för att ha en filt som bakrund, så ha någon som matchar hamstern någelunda. Tillexempel en spinderman handduk till en … tja, normalfärgad guldhamster kanske inte är det ultimata. En mörk hamster mot en mörk bakrund är inte heller det bästa (ofta blir det väldigt mörkt), men kanske typ en svart hamster mot en vit handduk/filt/papper/whatsoever du väljer. Testa dig fram helt enkelt.
- Fotografera inte i sängen… Oftast har man påslakan i olika färger, typ mönster vilket bara blir rörigt att ha som bakrund, dessutom ser det ofta knövligt ut, och det kan bli svårt att fokusera på hamstern.
- Mat över hela filten så att hamstrarna ska ha något att göra, drar fokuset från hamstern till maten och drar ned bilden totalt. Bilden är mycket finare om den mer stilren. Förstås jättesvårt att få till ibland, men sätt ned någon leksak och låt hamstern busa på leksaken medans du försöker fotografera kanske. Då får du även lite roligare bilder än om den bara står rakt upp och ned.
- Fotografera helst inte hamstrarna i din hand. I överlag blir bilderna ganska trista. Jag vet själv hur svårt det kan vara att få de att sitta stilla, men hellre det än tusen bilder där de bara sitter i din hand. Hamsterungar kan man givetvis fotografera i sin hand medans de är små.
- Slutligen, tänk på att försöka komma ned i deras nivå, så gott du kan. Dvs inte ställa den på ett bord och stå och fota den uppifrån (om du inte vill ha från teckningen uppifrån givetvis) utan gå ned mer i hamsterns höjd.
Angående att få hamstern att sitta still, tror jag det handlar mycket om att vänta ut den. Antingen får du ha tålamod, låta den leka av sig först (eller fotografera den när den leker, så får du dessutom roligare bilder, i mitt tycke!) och sedan fotografera den. Eller så får du vara beredd på att lyfta tillbaka hamstern massor med gånger. 
Frågor angående hur du ska göra med ljuset, är jag övertygad om att de inne på Foto & Djurfoto har bra svar på, så kika in där du.
Här finns en bra fotoartikel om hur man bygger en fotostudio hemma, som man kan fotografera smådjur i. Ett annat tips är att om du vill fortsätta utvecklas, lägg ut några utav bilderna du är nöjd med på någon av fotosidorna på iFokus för kritik, så får du veta vad du gjort bra och vad du kunde gjort bättre.

Det bästa med mitt fotande tycker jag är att jag har fixat en ligen ministudio. =) Jag har tagit bort en sida på en större pappkartong (typ en mindre flyttlåda), lagt i en bortsduk som jag inte använder och haft olika filtar/badlakan som underlag. Det fina med studion är att hamstrarna inte kommer någonstans utom framåt, så de kan gå runt och greja (jag brukar lägga en liten hög med godis och lite olika hamsterleksaker som de kan kolla in) och jag har gott om tid att vänta in att hamstern är lite still.
Ett annat bra tips är att ha något som kan göra lite konstiga ljud, som en pipleksak för hund eller så, hamstrarna brukar ställa upp sig väldigt fint när de lyssnar efter ljudet. =)
Jag har hyfsat ljus, från en skrivbordslampa, men måste ändå använda blixten för att inte bilderna ska bli suddiga (jag har en Nikon D50 och ganska dåligt objekitv), men jag har aldig märkt att hamstrarna reagerar på blixten alls.
"If someone ever says "-You don't need more aquariums."
Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.
Jag fotar kanske inte med proffskameror utan med min Iphone när jag fotar skrållan (blir då utan blixt).
Jag brukar fota på ett plant ställe med kanske inte så mycket runt om som t.ex soffan eller ett bord.
Min taktik är att ta många foton snabbt och dem som blir suddiga av att hamstern rör sig tar jag bara bort efteråt.
Annars så brukar jag göra något ovanligt ljud , då brukar då skrållan stå stilla och lyssna på vad det är som låter och då tar jag en bild medan hon är still ;)
Sen kan jag väl också tillägga att sommartid är det utmärkt att utnyttja det befintliga ljuset, dvs solen! Och även utnyttja all rekvisita som sommaren bjuder på.
När jag tog denna bilden använde jag min lilla portabla fotostudio. Allt ljus på bilden är bara vanligt solljus, men såklart inte i direkt solljus. Ställde ett bord under ett träd så att det gav lite skugga och gick sen på skattjakt i trädgården efter rekvisita. På bilden är det röda och svarta vinbär, som hon för övrigt struntade totalt i. Just sådant som går att hitta i naturen är utmärkt rekvisita och gör att bilden får lite mera liv. Bilder helt utan rekvisita kan vara snygga med, men det är alltid roligt med lite variation.
Som andra redan skrivit så brukar konstiga ljud fungera bra för att få hamstrarna att sitta still. Bra ljus är också något som hjälper, då det tillåter kortare slutartid och därmed lättare att fånga även ett litet yrväder på bild. Sen tålamod och många bilder. Vet inte hur många bilder jag brukar få kasta för att de inte blir bra. 
Åh vilket smidigt portabel fotostudio! :O
En sån kanske man skulle kunna göra själv.. Vad är det för material i sidorna, är det någon form av tyg? :)
Man kanske kan göra en egen av ikeas tvättkorg:
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/70118968/
Att man typ lägger den ner och klipper av den i bottnen och fäster i taket, så man inte får den där skarven. Och sen syr fast något mörkt i bottnen så man får en mörk vägg bakom.
*fundilerar så de knakar*
Förlåt för OT 
Mvh Jenna
#9: Sidorna är tygaktigt, men mer åt nylonhållet. Man kan nog absolut göra en egen om man vill! 
Tusen tack för alla tips! Ska nog ta och införskaffa mig en liten fotostudio, absolut! En bra grej att önska sig i julklapp kanske:D
Ska även ta och köpa lite fina tyger, som matchar hamstrarnas färger!:D Så kanske man kan sätta upp dom mot ett bort och en vägg, med några golvlampor över :D Sen blir det att invänta våren och sommaren! Blir alltid vackrast ljus utomhus, enligt mig:) Ska teste detdär med att göra knäppa ljud också! Det har jag faktiskt aldrig provat!:O Åter igen, tack för alla suveräna tips!
#3 Emilia, skulle du kunna länka en länk till ditt objektiv, försökte söka på det. Men hittar det inte:C Är nämligen sugen på ett nytt objektiv:) Och dina bilder blir ju superfina!:)
Mvh Emmy
#11: Om det är samma som jag har, så är det i sådana fall detta: http://www.cyberphoto.se/?http://www.cyberphoto.se/info.php?article=Ni50_18G
Finns även äldre varianter av detta.
#12 Hon pm:ade mig länk till objektivet, Men tack endå:D Kom på att det är exakt det objektivet jag har!:D Trodde min var 52 mm, men tydligen så var det 50 mm 1.8 :D Dock har det inte blivit använt på länge, men nu ska jag damma av det och börja använda det:D
Mvh Emmy
Lage billig lystelt - se denne: http://digital-photography-school.com/how-to-make-a-inexpensive-light-tent
Se også denne: http://strobist.blogspot.no/2006/07/how-to-diy-10-macro-photo-studio.html The Strobist har i det hele mye interessant fotostoff!