Hamster iFokus

Hamster

Etiketteravelgenetikuppfödningguldhamster
Läst 845 ggr
[MiniPim]
0

Frågor om avel

Hej!

Nu vill jag ta reda på lite information när det gäller avel, då vi KANSKE kommer ta en kull i framtiden. Glad

1. Hur gammal ska honan vara? 
2. Hur länge går honan dräktig?
3. Är det svårt att få sålt ungarna?
4. Hur många ungar föder en hamster? Ungefär alltså.
5. Finns det något jätteviktigt man ska tänka på innan man parar när det gäller just djuret hamster?

Jag ska absolut läsa på mera innan jag parar isåfall! Flört

Tack på förhand!

Emmyz
0

1. Honan bör vara 5-8 månader. Absolut inte över 1 år.

2. 16 dagar.

3. Det beror på! Men man ska alltid vara beredd på att man kan sitta där med en massa guldhamstrar som behöver varsin bur/samla-låda att bo i, om dom inte blir sålda.

4. 6-10 ungar. Ibland upp mot 24 st :O

5. Läs på mycket! Läs på om avel, läs på om genetik, läs på om allt möjligt som har med guldhamstrar att göra!:D Sen måste man veta vilka färger/hårlag/teckningar man INTE ska para. Sen är det viktigt att föräldrarna är snälla och harmoniska tycker jag! Och att honan är rätt ålder:) Sen måste man tänka om man har tid, plats, och ekonomi för att ta en kull. Något kan gå fel under födseln, då måste man vara påläst och veta vad man ska göra. kanske måste man åka in med honan till veterinären? Sedan måste man somsagt vara beredd på att man kan sitta där med hamsterungar som inte blivit sålda, som måste ha varsin stor bur/samla-låda att bo i.

Tveka inte att ställa mer frågor eller om något jag skrev var otydligt:)

Mvh EmmyBlomma
medarbetare på Svenska Hamsterföreningen ifokus

min campbellsuppfödning ♥Eldängens