Hamster iFokus

Hamster

Etikettroborovski
Läst 1343 ggr
[Marro98]
1

Roborovski Dvärghamster

Hej jag har funderat på att skaffa några robbar eftersom att jag vet en som säljer tre flickor :)

Nu undrar jag några saker:
Hur är dom som husdjur? Mysiga & slöa eller pigga?
Något speciellt som man ska tänka på?
Kan dom äta ungefär samma saker som guldar?

Skicka gärna länkar med lite fakta :)

Har haft en liten djuraffärs robbe för nått år sedan, men minns inte så mycket av henne. :(

Tacksam för svar!
// Ronja

Emmyz
0

Jag tycker personligen att robbar inte blir lika tama som de andra dvärghamstrarna. Kommer ihåg att dom var mycket pigga och ville absolut inte sitta still i handen! Men detta är mina erfarenheter. Hade 2 robbar då jag var liten:)

Mvh EmmyBlomma
medarbetare på Svenska Hamsterföreningen ifokus

min campbellsuppfödning ♥Eldängens

Roonja
0

Robbar kan bli tama, inte sitta i handen, men man kan lyfta dem. De är inga keldjur utan är mest djur att titta på och de är galet snabba. Ibland när jag satt och höll på med mina så var helt plötsligt en borta, den hade sprungit in i tröjan eller vart som helst. :P Så vill du ha keldjur så är det inget för dig. :P Men vill du ha snabba små rackare så är de perfekta. :D

[Marro98]
0

#1 & #2
Det ända jag minns är att Coco (som min robbe hette) var vääldigt vild av sig XD

Tack för era svar!
Misstänkte att det inte är nått keligt djur, men vill mest ha för att dom är så farligt söta! :')

[Alva_Hamster]
0

Hej! vad kul att du kanske ska skaffa robbar. har själv en robbe som heter Fredda och hon köpte jag för några dagar sedan, Dom är ju såå Otroliga gulliga!

Men en sak du ska tänka på är att dom är väldigt snabba och livliga men ibland kan hon komma upp i handen då och då men då måste man vara bestämd, och hålla i dom så att dom inte hoppar ut när man ska lyfta upp dom. Men jag tror att dom kan bli lika tama som en vanlig hamster och dom bits sällan!Glad

Roonja
1

#4 det är jag osäker på, de kan nog bli tama, men att de skulle ligga som pannkakor i handen som vintervita tex är jag osäker på.

Men som du säger så bits de sällan. Mina bet aldrig mig, även fast de aldrig blev riktigt tama, och jag hade dem livet ut, mina blev 3,5 år. :)

[Em_I_Am]
1

Jodå nog kan Robbar bli tama, När Roslagens avlade Robbar ställde hon ut några i PET-klass för att visa att de visst det kan bli lugna, sitta still i handen osv. Men det är nog ganska stor skillnad mellan djuraffärsrobbar och de från uppfödare.