Hamster iFokus

Hamster

Etiketterhälsabeteendekosthållningguldhamster
Läst 7593 ggr
Roxie
0

Mjölmask

Fick idag med mig några mölmaskar hem, för att prova om mina hamstrar ville ha. 1 av 11 kunde tänka sig att äta dem, och inte bara döda dem :P
Just nu kryper det på hela kroppen på mig. Tycker det är så äckligt med såna djur!

Gillar era hampisar mjölmask eller nåt annat äckligt? :P

// Sofia

Englatassens
0

Lägg dem i kylen så d inte e så spralliga när du fodrar med dem… d hamnar som i Dvala av kylan…. jag har provat förrut men d va inte så poppis…Obestämd.. ibland köper jag torkat insektsfoder för fåglar, d e lite mer gillat härhemma!!

Roxie
0

Okej, tack för tipset! :)

// Sofia

liza00
0

usch

jag har hört en hemsk historia om att maskana kan bita hamstern inne i magen,om dom inte dödar dom ordentligt

köp frysta istället ska finns tror jag

Roxie
0

Inte mjölmasken. Men den andra (minns inte vad den heter) som är större kan bitas ordentligt.

// Sofia

Roxie
0

zophobas heter den större sorten

// Sofia

Superstars
0

Jag vet inte om mina hamstrar gillar mjölmask. Men min förra hamster tyckte det var gott! Favoriten för hamstrarna jag har haft har dock varit gräshoppor. Gräshoppor är ju näringsrika och proteinrika för hamstern och har varit en hit bland mina hamstrar när det kommer till odd foods som lite extra gott någon gång…Glad

Roxie
1

#6 Hmm. Kanske man ska prova också. Det är syrsor du menar eller? Såna svarta äckliga saker? :P

// Sofia

Zvintos
0

Mina får mjölmaskar, men frystorkade.
Lite smidigare att ge och förvara och mina brukar då äta upp det. =)

Charlie2006
0

Köpte Zophobas för ett tag sedan tänkt för muspojken. Men då han inte åt, så testade jag på guldhamstrarna.. Atakerade maskarna gjorde dom Tungan ute och tyckte det var mums. Dock kommer levande maskar inte in hos mig igen, ush. Dock fick dom inte äta upp huvudet utan bara kroppen.

Min hemsida

"Om man inte vet vad man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram."

//Frida

Superstars
0

#7 Ja syrsor går bra det också. Det tycker de säkert om! Jag  brukar fara ut på vår äng och fånga några vilda gräshoppor till mina hamstrar. Sedan lägger jag hamstern i en transportbur (transparent plastik transportbur med lock på. DE som man kan köpa från djuraffärerna). Lägger sedan gräshoppan i transportburen med hamstern. Då har hamstern också lite hjärngymnastik med att lista ut hur han skall gånga den hoppande maten vilket hamstern förr eller senare luskar ut och får sig en smarrig godbit. Skrattande Går bra att ge åt hamstern om den bor i ett akvarium eller en plastik låda bara man har ett myggnät som tak. Annars finns det risk för att hamsterns godbit hoppar ut.Skrattande

Olivia-hamster
0

Olivia fick mjölmaskar förut, då kastade hon sig på dem!  Men efter ett tag så åt hon dem inte längre..

En gång så råkade mamma välta burken som dem låg i så det var mjölmaskar över hela köksgolvet.. Inte så kul.

Cafesinner
0

Vår skolas hamster älskar det, mördar och slukar dem på två sekunder.
Skulle prova till Yuki idag så köpte några från skolan.
I morse märkte jag att han var vaken och tittade upp ur sin goshög så höll fram en. Han högg efter den men hann inte släppa ordentligt så han dödade den bara, och nu när jag försöker igen och igen är han bara skiträdd för den och springer iväg…knäppis.

Och japp jag återupplivade en gammal tråd för jag googlade och kom hit (A)

mandyosv
1

Mina älskar zophobas!!! Eller inte alla, jag tar dom med en pincett och låter dom sprattla framför dom, då hugger dom tag i dom och biter av huvet först sen knapprar i sig resten. Jag tycker det är bra för dem att äta mer naturlig animalisk föda istället för att ge massa onaturlig köttfärs å sånt.. (hur ska en hamster kunna döda en ko) fast nu ger jag det också , men ändå :P

Gilla min facebook sida för att se bilder vi lägger upp från våran uppfödning av:
Dvärgvädur, Magagaskar, mantelt & Vit blåögd.
Guldhamstrar i olika färger. Hemsidan: Makke & mandys superfina djur

Cafesinner
1

Mjo var så jag tänkte.. mjölmask… 
Naturligt, väldigt uppskattat hos många, billigt och proteinrikt. Men nä han tror det är DEN som ska döda HONOM. Fattar inte..han högg ju förut men nu ba, aaah nooo._.

mandyosv
0

haha söt! klipp några på mitten och lägg i maten? :D

Gilla min facebook sida för att se bilder vi lägger upp från våran uppfödning av:

Cafesinner
1

Jao, funderar på det. Han ratar allt med protein jag försöker ge honom haha. Och verkar nästan aldrig vara hungrig när jag är vaken heller :P Tråkmåns. Han åt faktiskt lite ägg igår men hundmat, nä, kattmat, nä, mjölmask, läskigt xD 
Vill slippa köpa nötfärs då jag är vegetarian och det är dyrt menmen han ger mig inget val, onda lilla varelse;) haha <3

mandyosv
0

hahaha!! Testa att ge lite animaliska pellets från djuraffären kanske!

Cafesinner
0

Ja, det hade varit najs om jag visste vilket/vilka märken som är vettiga isf… och vilken typ av pellets. Tänker inte fråga i någon djuraffär för de vet f*n ingenting -.- Försöker bara sälja massa skit som djuret inte behöver… haha.. iaf de vi har.

mandyosv
0

jaa så är det ju ibland haha! Jag kan kolla vad mitt märke heter imån, animaliska mus & råttpellets heter de iaf!

Cafesinner
0

åh tack det hade varit supersnällt!:3

mandyosv
0

I min djuraffär säljs de i påsar, alltså vi väger upp 1 kg påsar och klistrar på ettikett… Men jag ska kolla på säcken va de heter imån! :) På ettiketten står de iaf allltid "Mus & råttpellets 1 kg 45:-" typ ;)

Novis10
0

Jo jag har mjölmaskar just nu, de flesta gillar dem medans andra blir rädda för de. Dvärgarna slukar dem hela ;)
Ungarna ur D-kullen älskar dem de med, så detäller väl att börja vänja dem vid tidig ålder.. Haha x)

//Nova
Besök gärna min hemsida här.

Medarbetare på Hamster ifokus!

kimky
0

mjölmask tycker guldhamstrarna om och sysor tycker alla om :) en guld som vi hade älska allt man gav även zophobas :) men vi såg till så den i bet henne

Kimmey
0

Läste i någon tråd att man skulle klippa huvudet av mjölmasken till mindre gnagare för att de annars kunde bita hamstern i magen. Jag har dvärghamstrar och har alltid gett dem hela. Känns ju inte som att det vore något problem egentligen med tanke på att de biter av huvudet först och tuggar på det?

Hur gör ni? Ger ni maskarna hela eller klipper ni av huvudet först? :S

[Ingunn_1969]
0

Gav mina levande en gång och de började med att knapra på huvudet. Sen fick stackaren ligga där o sprattla halvdöd. Nej, jag tyckte inte om det alls, så nu ger jag frystorkade istället.

/Ingunn

www.snogatanshamsteruppfodning.com

Lojs
0

Jag har mjölmaskodling till mina hamstrar, främst ger jag när jag har kullar. Jag klipper huvudena innan jag ger, mest för att de ska slippa plågas ihjäl om hamstern inte börjar med huvudet.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Nilla_93
0

Var kan man köpa mjölmask eller hur börjar man odla dom??? Funderar att testa till mina dvärgisar för dom äter ALLT som e skojj

Lojs
0

#27 Djuraffärer med bra utbud för reptiler har mjölmask. Odling är väldigt enkelt, en plastburk med havregryn där de får bo, så får de grönsaker kanske 2-3 dagar i veckan. De blir puppor, sedan baggar som lägger ägg. Det tar ett bra tag innan man fått de första egna stora nog att mata med, men sedan rullar det på.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

mandyosv
0

Är jag hemsk när jag säger att jag klämmer dom med en pincett så de börjar sprattla framför hamstern, sedan tar de dom därifrån =) Mest för att jag inte vill ha dom krypande omkring i buren

Pzyphobas är också en favorit då gör jag samma sak!

Får för mig att huvudet är nyttigt =)

LisaKanin
0

Såna här köpte jag, sex burkar. Är gräshoppor och annat äckligt i också. Nån som vill ha en burk? Jag skickar gratis mot bara porto.

http://www.zooplus.dk/shop/smaadyr/snacks_fodertilskud/proteinsnacks/gnaver/274953

LinneaJohaanson
0

Vad blir portot?

Mvh Linnea Johansson Kvick
Cherioshamstrar.weebly.com
Grundare av Hamsterbladet.webblogg.se

LisaKanin
0

#31 de är ju tjocka burkar så blir iaf 12 kr för skrymmande. Sen kanske 12 till antar jag, de är ju inte tunga. Så troligen 24 kr för en burk.

Hanna
0

Har ingen hamster. Men mina gerbiler brukar få smaska i sig lite mjölmask. :) Har ju reptiler så det finns alltid hemma.

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

LinneaJohaanson
0

Jag PM:ar dig

Mvh Linnea Johansson Kvick
Cherioshamstrar.weebly.com
Grundare av Hamsterbladet.webblogg.se