Hamster iFokus

Hamster

Etiketterhälsabeteendekosthållningguldhamster
Läst 507 ggr
Kipper
0

Dygnsrytm

Hej!

När går era hamstarar upp på kvällarna? Pixel går inte upp förens vid 12-01.30. Är han sjuk eller har han bara kommit in i en konstig dygnsrytm? och vad kan jag göra för att ändra den?

Scorpio97
0

Mina är vakna sju-åtta (när dom får hjulet på vardagar), fyra-fem (när jag ger mat) och mellan åtta och tolv på kvällen, lite olika. Då tar jag ut dom och dom får springa, fyller på mat och tar bort hjulet.

Om du prasslar lite försiktigt i spånet/maten och på så vis väcker din hamster vid en viss tid, så kommer han senare vänja sig vid det och vakna då (:

//Jessie

[Ren]
0

Min kommer ut bara när det är helt mörkt. Jag ligger en filt över buren ca kl 18-19 och han kommer ute snart efter och när han är vaken nog tar jag upp honom och låt honom utförska med bara en lämpa på (som är låg ljust). Han brukar vara piggare då.

annakarin_li
0

Försök att ha en och samma tid på kvällen att rensa toa, sätta in maten etc. Din hamster kommer att lära sig att gå upp vid den tiden efter ett tag. Min går upp vid kl 17-18 nu på vintern och vid kl 20 på sommaren. Hon är uppe och soringer i ca 3 timmar ich går och vilar ett tag. Sen verkar hon möblera om hela buren varje natt. Men hon håller sug sysselsatt i allefall ;-)

Cafesinner
0

Yuki vaknar vid nio varje kväll för det är då han vet att jag brukar ge honom mat. Han är vaken till 10-11 på kvällen, sover sedan till ett då han är mest aktiv… ända fram på småtimmarna. 

En period hade han konstig dygnsrytm. Såg till att lägga en filt över hans akvarium på kvällen så det blev ordentligt mörkt. Då fattade han att han borde vara vaken :) För jag lägger mig vid ca midnatt och då vaknar han när ja släcker för natten - om ja inte lägger filten över :) sedan när han väl vaknat brukar han vara pigg!