Hamster iFokus

Hamster

Etiketterhälsabeteendekosthållningguldhamster
Läst 1914 ggr
luddtuss
0

Kal fläck

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Boris har en kal fläck på huvudet och en bit ner på ryggen. Jag hittar inget som rör sig eller ser ut som ohyra i hans päls som i övrigt är blank och fin. Han ser däremot torr ut i huden. Han är pigg och aktiv, äter och dricker som han ska men har blivit ganska kräsen gällande vilken mat som duger. . . .Har en tid hos veterinären på onsdag men jag undrar om det är nån av er som har någon ide vad det kan vara, vad jag ska ställa in mig på. Bilderna är inte så bra, jag vet men alltid nåt. . . .

luddtuss
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

En bild till. . .

annakarin_li
0

Kan det vara så att han gnider sig mot något eller skaver av pälsen när han går ut från sitt hus?

Min har också en fläck utan hår som ibland ser torr ut. Jag har tagit minimalt med oparfymerad Nivea och smörjt henne med. Då brukar huden se bättre ut och hon slutar att klia sig där.

luddtuss
0

# Jag funderade på det först men hittar ingen rimlig förklaring. Han bor inte i sitt hus utan i en stor hög med toapapper. Jag har läst om allergier hos hamstrar men det verkar mest vara om dom bor i spån och han bor i papperspellets. Sen kan det ju givetvis vara ohyra trots att jag inte ser nåt men han kliar sig inte onormalt mycket. Ska bli skönt att komma till veterinären på onsdag och förhoppningsvis få ett svar och en enkel lösningGlad

luddtuss
0

Putt. . . . . .

annakarin_li
0

Håller tummar och tassar för er!

luddtuss
0

Kör en fräckis och puttar en gång till. Ingen som har några ideér?

Lojs
0

Kan det inte vara en fällning bara? Min gamla långhårskille har varit bar vid nacken ett par gånger (inte så mycket som den här hamstern dock), men det har vuxit ut ny fin päls där igen sedan, han har aldrig verkat ha problem med det heller, huden ser fin ut, ingen klåda eller så.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

luddtuss
0

#7 Kan det va så enkelt? För där den första fläcken på ryggen satt har det vuxit ut ny päls. Boris är min allra första hamster någonsin, hade marsvin för 100 år sen när jag var liten men det är allt, jag vet inte så mycket och nojjar över minsta lilla. . . . .