Att bli medlem
Hej,
Vi är nyblivna hamsterägare. Mina barn ville skaffa en hamster och så blev det. Nu är vi alla förälskade i dessa små varelser. Och det gick fort från en till tre :-).
Nu vill vi bli medlemmar i SHF eller SHGK. Vad är det för skillnad mellan dom? Gör det nåt om man har en hamster med stamtavla från en och annan hamster med stamtavla fr den andra? Eller om jag är medlem i en men hamstrarnas stam kommer från annan? Eller har båda klubbar gemensam stambok?
MVh,
Heli
Hej och välkommen till hamstervärlden ;-)
Medlem får man vara i vilken klubb man vill oavsett om ens hamstrar har stamtavla eller ej. Eller tänker du på om ni vill ställa ut hamstern med stamtavla från en annan förening?
De två föreningarna har inte gemensam stambok.
SHF är den största föreningen och den förening som har funnits längst. Enligt min åsikt är det också den föreningen där det händer mest. Vi har en tidning vi skickar ut till alla medlemmar 4ggr/år. De arrangerar utställningar flera gånger per år (i år är det inga för Guldhamstrar på grund av Papova-virus). SHF har 3 olika sektioner, en för Guldhamstrar, en för Gerbiler och en för Dvärghamstrar. Vi har även ett aktivt forum på SHFs hemsida. Jag är själv engagerad i föreningen, både i styrelsen och som dvärgsektionsansvarig och jag trivs kanon i föreningen.
SHG är jag också medlem i och de har… väl inte så mycket på gång? Tror de haft en utställning. Ingen tidning. Forumet är dött osv. Men jag ska inte säga för mycket eftersom jag inte varit lika engagerad i den klubben som i SHF.
Jag tycker att du ska läsa mer på deras hemsidor och försöka bilda dig en egen uppfattning och gå med i den föreningen du tycker känns bäst :-)
Är det dvärgar eller Guldisar ni köpt?
Tack för jättebra sammanfattning!
Det är guldisar för hela slanten. Tänkte att dvärgar är för små och ömtåliga för barn att hålla på med.
/H
Så lite så.
Ja, Guldisar är också härliga. :-D
Jag hoppas den dumma papovan ger sig så vi kan få med Guldisar på utställningarna nästa år!
Tycker Em_I_Am sammanfattade det ganska bra :P
Men kul att ni blivit med hamster!
_♥ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's ♥
_