Foder
Finns det någon här som gör eget basfoder/fröblandning till sina hamstrar? Vad har ni i? I vilka proportioner?
Vill också veta :)
Som bas har jag axas grynblandning, den tar jag mest utav(ca. 40% av blandningen). Sen har jag undulatfrön(ca. 30% av blandningen).
Grynblandningen innehåller alla 4 sädeslagen(vete,havre,korn och råg), som är viktigt för en hamster att få i sig.
Sen har jag i puffat ris (ca. 10% av blandningen) och så har jag i torrfoder till hund/katt (ca. 20% av blandningen).
Sen kan jag byta ut eller lägga till lite saker i blandningen med, men det är oftast så basfodret ser ut här.
Är hamstern mager eller om den är ung så kan man lägga till lite fetare fröer som solrosfrön eller kanske lite osaltade nötter.
Kan man ge müsli? 
#3 Skulle nog hellre tipsa om grynblandningen :http://www.axa.se/Vara-produkter/Gryn/Grynblandning/. Den finns på de flesta matvaruaffärer och är en bra bas med alla 4 sädesslagen.
Müsli innehåller oftast socker eller salt och inget utav det är bra att ge en hamster.

Jag har med axa grynblandning som bas, sedan blandar jag i allt möjligt, en fågelblandning i alla fall, parakit eller papegoj, jag har även alltid i någon sorts torrfoder för hund eller katt. Sedan kanske boveteflingor, torkade ärtor, sesamfrön, vetegroddar, ibland någon sorts dyrare hamstermat från djuraffären mm. Jag vill inte ha exakt samma varje gång. Jag gör tre blandningar, en som är för bebisar, mammor och andra som behöver extra energi, där har jag i extra solrosfrön, nötter och liknande, en "vanlig" blandning, och en med större andel grynblandning som är mest till mina campbells och mina möss.
"If someone ever says "-You don't need more aquariums."
Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.
Jag har hund och när han får mat så blöter vi maten innan.
Kan jag ge min hamster blöt hundmat eller är det bäst med torr?
Har aldrig gett detta tidigare utan gett mycket mycket annat men kom på tanken när ni pratade om torrfoder/hundmat.
MVH FiffiLiina
Jag blandar ungefär såhär:
Rabbit Royal 50%, Parakitblandning 30%, Torrfoder katt 10%, Saltå Kvarn fyrkornskross 10%. Ibland har jag i lite extra grejer också :)
Det jag blandar i mitt Foder är en vanlig fröblandning från djuraffären (vet dock inte vad den heter), hamstercrispy, hundmat (torr), kattmat (torr), papegoj blandning lyx och Care+. :)
//Nova
Besök gärna min hemsida här.![]()
Medarbetare på Hamster ifokus!
Vad anbvänder ni för hund/katt mat?
Undrar detsamma, har ni nån speciell hund/kattmat, eller tar ni bara vilken som helst?
Läste att nån använde valpmat. :) Men vore trevligt med en rekommendation. :)
Mvh,
Jossan Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus