Hamster iFokus

Hamster

Etiketterhälsabeteendekosthållningguldhamster
Läst 2134 ggr
Lojs
0

Akut sjukdom :(

Usch, sitter här med tårar i ögonen. Jag har fått in någon akut sjukdom på mina småbebisar. :( En i kullen gick bort igår, jag fick veterinärtid idag, tills dess hade de andra 3 hunnit bli dåliga och ytterligare en tjej hade gått bort när jag kollade till dem i morse.

Nu har jag varit hos min veterinär som inte är smådjurexpert, så hon kunde inte göra mer än att rekommendera värme, vätska, mörker och lugn, vilket jag redan hade fixat.

Nu väntar jag på att lunchen ska ta slut på Blå Stjärnan i Göteborg så jag kan få prata med en expert där som jag fick namn på.

Det lutar åt att jag antagligen får avliva de två återstående tjejerna, de mår inte alls bra, och sedan skicka någon av dem direkt till obduktion på SVA för stt veta vad det är jag fått in.

Jag funderar på allt från förgiftning (inte så troligt med tanke på att de har samma miljö som alla mina andra hamstrar) till att råttorna som vi sett i förrådet har dragit med sig någon smitta. Hemskt är det i vilket fall, jag har aldrig hört talas om något liknande på hamster.

Jag vet inte om jag vill skriva om symptomen, eftersom det är väldigt unga som kan läsa här.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

jossa5
0

Ush då! :( Jag hoppas att det inte är nåt som spridit sig till dina andra hamstrar!
Sänder några styrkekramar!

Mvh,
Jossan                         Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus

Lojs
0

Tack #1!

Nu har jag fått tag på Blå Stjärnan, de tyckte att de vettiga vore att avliva en och skicka in till SVA för obduktion.

Det var jättesvårt att prata om det på telefon, jag bara grät. :'(

Så nu får jag ta bort hon som är värst drabbad av de två som är kvar, fixa paket och skicka iväg med DHL idag för att få svar så fort som möjligt.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

nakuta
0

Beklagar, hoppas det inte drabbar fler nu =(

Amor vincit omnia

Reggad Uppfödare i SHF under Prefixet Midnattsglimtens

sotlynx
0

Men fy vad trist!! Styrkekramar från mig och Iso!

Lojs
3

Tack för stödet!

Jag tycker så bra om min veterinär i alla fall, jag fick allt stöd, hon gav mig massa info om hur man skickar till SVA för obduktion, pratade med den andra personalen, satt länge i telefon och försökte leta upp någon expert, samt gav mig info till vem jag kunde ringa på Blå Stjärnan. Så jag kände ett väldigt stöd, hon ska ringa mig om en vecka för att kolla upp hur det har gått och jag behövde bara betala grundavgiften.

Medis på akvariefisk.

nakuta
1

Är så bra när man kan få det stödet av veterinären som ibland kan behövas

Amor vincit omnia

luddtuss
0

Skönt iallafall att du fick ett bra bemötande i detta hemska fallObestämd Usch, det låter jättehemskt, måste vara en fruktansvärd upplevelse. Tänker på dig och hoppas dina andra små får må bra!

[Em_I_Am]
0

Nej men gud vad hemskt! Beklagar verkligen Gråter

Hoppas SVA ger dig klarhet i vad som hänt. Finns inget värre än att inte veta. Och hoppas det inte drabbar fler.

Kram!

UlrikaD
0

Men nej vad hemskt. Beklagar verkligen. Hoppas du får svar på vad det var och att resten av dina hamstrar mår bra.

[Ingunn_1969]
0

Oj vad otäckt, och så sorgligt att förlora en hel kull så dramatisk.

Hoppas nu att det går bra med dina andra hamstrar och att du får svar snart.

Styrkekram!

/Ingunn

www.snogatanshamsteruppfodning.com

mocchino
0

Nej fy vad tråkigt Louise! Jag lider verkligen med dig! Men skönt att du har en trevlig veterinär iaf som hjälper dig så bra hon bara kan. Allt sånt uppskattas ju enormt när man har det svårt! Skickar många stärkande tröstkramar! <3

// Nathalie

[Marro98]
0

Nej fy va tråkigt! Gråter
Styrkekramar till dig!<3

Hamsterlycka
0

Men usch då..Gråter

Beklagar, styrkekramar!

Do you want my heart between your teeth? - Ellie Goulding

Justin Bieber - 23/4 13 Hjärta

Zaviie
0

Shit vad tråkigt GråterRynkar på näsan

Mvh Emilia (Vallmos Hamtrar på facebook) Hemsida: vallmo.weebly.com
Medarbetare på  Rexkanin.ifokus, SHF´s forum: forum.hamsterforeningen.se

Lojs
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det gick rätt fort att hitta en trolig anledning.

En jäkla råtta hade tagit sig in i rummet där mina hamstrar bor. :O

När jag gick in i hamstrarnas rum precis så hoppade det iväg en råtta till ett hål i väggen ovanför fönstret. Honorna som dött och blivit dåliga bodde i en öppen samla-låda som råttan/råttorna antagligen varit inne i, så om de ha stressats ihjäl eller fått någon sjukdom av råttan är svårt att säga, men ett som är säkert är att det då hålet ska tätas illa kvickt och rummet ska saneras!!

Nu har jag redan hunnit ta bort flickan som jag tänkte skicka på obduktion, vad tycker ni, ska jag skicka iväg henne ändå? Det är ju ändå en ganska stor kostnad.

Bild på hålet i väggen…

Medis på akvariefisk.

nakuta
0

Usch så hemskt, kanske skulle försöka fixa in någon som kan göra något åt råttproblemet också, hemskt att ha sånna vilda i hemmet, man vet ju aldrig vad de kan få för sig att göra, hoppas att sista tjejen överlever nu Rynkar på näsan

Amor vincit omnia

Lojs
0

Jo, vi får fixa det provisoriskt idag, och sedan kontakta vårt hyresbolag, jag känner dock att jag får ta och flytta hamstrarna någonstans om de ska komma in hit, de behöver inte veta hur många djur jag har tycker jag.

Medis på akvariefisk.

sotlynx
0

Dom kommer säkert skylla på hamstrarna.. Att dina djur lockar till sig råttor. Det har jag råkat ut för. Kostade mig 4500kr.. :C

Alice98
0

Usch vad tråkigt! Gråter

Jag är uppfödare av Rysk vintervit dvärghamster,

www.alihams.weebly.com

UlrikaD
0

Fast vad kan en råtta ha med sig som ger såna fruktansvärda symptom? Och enbart på bebisarna inte på mamman.

Råttor är mysiga men då får de gärna vara tama och välkomna. Inte komma in sådär och ställa till problem. Läskigt.

nakuta
0

#17 Ja, får nog flytta dom, hoppas det löser sig sen, för inte ska ni behöva ha råttor i er bostad Obestämd

Amor vincit omnia

sotlynx
0

Råttor kan ha med sig råttgift… På tassarna eller i avföring. Desperata råttor som mår dåligt som kanske sökt sig till Lojs Foder mm. Jag känner ju inte till hamstrarnas symptom, men det är inget roligt som händer när smådjur förgiftas av råttgift, det kan jag garantera! Har själv blivit drabbad på både katt och kanin… :C

Lojs
0

#18 Jo, precis, därför får mina djur flytta till mina föräldrar eller så en kort period om hyresbolaget ska komma in hit.

#20 Jag flyttade ut mamman för någon vecka sedan, så det var bara tjejerna i kryddkullen som bodde i den buren. 
Nej, jag vet inte vad det kan vara råttan kan bära på eller vad som har hänt, men det är på sätt och vis skönt att ha någon form av "syndabock" nu, och att jag faktiskt kan göra något vettigt åt det.

Jag gillar med råttor, men bara den tama varianten…

Medis på akvariefisk.

Lojs
0

#22 Gud, det har jag inte ens tänkt på, att det kunde vara råttgift, jag måste kolla symptomen på det!

Medis på akvariefisk.

Roonja
0

Nej usch vad hemskt! Dumma råttor! Gråter Gillar råttor i vanliga fall. Men inte när de gör skada. Beklagar Lojs! Inte alls kul ju! Rynkar på näsan

UlrikaD
0

Ja, med tanke på att symptomen på bebisarna låter som förgiftning så är det ju inte alls otroligt att råttan hade någonting sådant med sig. En sjuk och rädd råtta söker ju sig till värmen och där det finns mat.

Lojs
0

#26 Jag har sökt lite på symptomen och råttgift låter inte helt osannolikt. :( Stackars små!

Medis på akvariefisk.

Odette
0

Men gud, vad är oddsen?!
Riktigt skrämmande.. men samtidigt skönt att få veta vad som kan ha orsakat det. Annars ska man gå och vara nojjig över vad som gick fel med kullen. Beklagar verkligen!

Ännu en anledning till att man borde ha riktiga lock på sina burar oavsett, sånt som egentligen inte kan hända händer ibland. Men det är alltid lätt att vara efterklok, det är bara att beklaga att de skulle få sätta livet till pga en sån sak :(

_ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's
_

UlrikaD
0

#27 Men är det en bebis kvar som har klarat sig?

Lojs
0

#29 Ja, hon som var minst dålig är kvar, jag ska ringa veterinären igen imorgon när de öppnat. Och gossen i kullen är ju såklart kvar med, han är pigg som vanligt.

Medis på akvariefisk.

UlrikaD
0

#30 Vilken tur hon hade!

Roonja
0

#30 Skönt att en hona är kvar. :(

Åh, min lilla peppar. Hälsa honom från mig att jag beklagar över hans systrar. Rynkar på näsan

Emi&Musse
1

Vad hemskt!!!!! starkas dig!Håller tummarna att de andra hmastrarna klara sig och inte blir dåliga!

Dumma råttor varför måste de bära så mycket sjukdomar och smitta av sig så lätt!

Jag och min guldhamster håller tummarna att dom andra inte blir dåliga!!!!!Glad

Miilla
0

Men fy vad hemskt! Var det alltså råttor utifrån? Stackars små hamstrar, hoppas de två som finns kvar klarar sig!Rynkar på näsan

Frosstis
0

Åh vad hemskt :'( Men vad bra att du iallafall fick reda på vad det kanske kunde ha vart..

Men råttgift, gör det inte så att råttan förblöder inombords? Min hund åt råttgift när jag var i sälen på sportlovet, och han fick en spruta av veterinären. Men det tog ett par timmar dit så han blödde redan lite ur ögonen, men nu är han återställd igen! Åh det var så hemskt..

beklagar :(

sotlynx
0

Råttgift är väl främst blodförtunnande nu. Råttan blir väldigt törstig och dricker massor och dör till slut av inre blödningar. Kan ta flera dagar. Fruktansvärt djurplågeri tycker jag. Kan vara mkt svårt att upptäcka på andra djur innan det är försent med motgift ( B-vvitamin injektion tror jag..). Vidrigtvidrigtvidrigt! Jag älskar ju råttisar! :C

Frosstis
0

#36 Jag vet, jag blir svinarg när jag ser pappa köpa råttgift :( Extrem djurplågeri :( Jag älskar också rådisar!

ajanki
0

Åh, vad fruktansvärt!! Tycker så synd om dig och hamstrarna!

Men skönt att du kom på vad det var!!

Nu håller jag tummarna att den sista lilla tjejen förblir frisk! Kram

saffran123
0

Gud! Vad fruktansvärt! Gråter

Herregud, så himla hemskt! Styrkekramar till dig! <3

//Fanny Cool

Inne på The Sims ifokus, Hamster ifokus och Dvärghamster ifokus!

'Live, Love and Laugh when you are young'

123Hampe123
0

Vad hemskt! Hoppas lilla tjejen klarar sig.  Styrkekramar!

/Heli

Lojs
0

Tack för allas stöd! Lillflickan ser pigg och kry ut, inte helt återställd ännu, men det ser bättre och bättre ut, och hon äter hur bra som helst. Alla andra mår bra fortfarande.

Medis på akvariefisk.

sotlynx
0

Om hon visat symptom, om än ringa, kan du nog utesluta råttgift. Det överlever dom ( vad jag hört av veterinär ) inte även om det är mikroskopiska mängder. Snarare någon form av bakterie som rådisarna fört med sig… Tänker typ…bakterier som kan spridas via avlopp/ dåligt vatten/råtttavföring.  Bläh! :C

Håller tummarna för att dina hampisar ska må bra!!!

AnnaCDSG
0

Men fy, vad hemskt! Rynkar på näsan

Skönt att i alla fall en av flickorna verkar ha klarat sig bra. Håller tummarna för er!

Anena
0

Usch vad hemskt. Jag tänker på dig och hamstrarna.