Eget foder till Roborovski?
Hejsan! Om ca två veckor får jag hem två små Roborovski flickor och just nu har jag möss hemma. Till dom blandar jag eget Foder med de fyra sädeslagen, olika nötter o frön som solros, pumpa, sesam och lin. Lite örter som torkade nässlor, torkade frukter som äpplen o banan, hirs, dinkel, vetegroddar, lite hundtorrfoder, kanariefrön osv.. Ja allt som en mus behöver i sin baskost.
Det jag undrar över är om Robo flickorna kan ha samma Foder som basfoder eller behöver dom något utöver musens baskost? Självklart vet jag att dom också ska ha tillgång till färska grönsaker och pasta osv.. Men är det något jag behöver lägga till i själva basblandningen?
Puttar upp min tråd lite.. Massor av folk som läst, är det verkligen ingen som vet? 
Jag tycker det låter som en bra blanding. Är ju långt ifrån någon expert, men så länge din mat inte innehåller för mycket salt/socker så funkar det ju bra.
Inte allför mycket feta fröer heller, då dom kan bli små tjockisar. :P
Mvh,
Jossan Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus
Allt jag använder till mitt basfoder är helt fritt från socker och salt, eller det är iaf ingen tillsats. Sen vad som finns naturligt i fröer osv kan jag inte yttra mig om :) Men vad bra, då vet jag att jag inte behöver oroa mig över att dom blir utan något som dom behöver :)
Tack för ditt svar :)
Ingen fara. Jag hoppas dom tycker om din blandning! :)
Vet inte riktigt hur det är med möss och vissa frukter, men citrus och stenfrukt är ju inget små hamstrar ska äta av.
Men är du osäker på någon så funkar det alltid att fråga här. :)
Mvh,
Jossan Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus