Hemmagjorda blandningar
Har läst att det ibland är bättre med egenfixade blandningar till hamstrar än de som går att köpa i affären. Är det så? :)
Om du har en egen blandning, vad finns i den? Varför valde du just de ingridienserna? Jag är en riktig liten fodernörd när det kommer till kaniner, men om hamstrar vet jag inte så mycket… än!
Vet inte om det gör någon skillnad, men jag planerar för en guldhamster. :) Är det skillnad på deras mat vs dvärgarnas?
#0 Det är ingen skillnad på dvärgarnas mat gentemot guldhamstrarnas vad jag vet.
Jag har 3st guldhamstrar och blandar egna blandningar.
Grunden består utav: http://www.axa.se/Vara-produkter/Gryn/Grynblandning/ Det är bra för det innehåller alla 4 sädesslagen vete,råg,korn och havre.
Sedan köper jag hirsfrön för fågel och blandar i.
Eftersom hamstrar är allätare så skall man ha i protein.
Detta gör jag i form av torrfoder för valpar.
Puffat ris innehåller i stort sätt ingen näring, men brukar ändå vara uppskattat av hamstrarna.
För bebishamstrar eller hamstrar som behöver lägga på sig lite i vikt så kan man lägga till osaltade nötter/fröer.
Jag brukar variera det mycket.
Just nu har jag pumpakärnor i blandningen och jordnötter med skal på.
Finns lite inlägg om matblandningar och vad de kan och inte kan äta på forumet.
Hoppas detta var till hjälp :)
#1 Tack! :)
#1 Tack! Det var ju inte något speciellt du hade i. Kanske ska prova göra sån blandning själv. :)
Mvh,
Jossan Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus
Exempel på bra hundtorrfoder? :)
Det finns väldigt många trådar ang detta om du rotar lite i forumet:)
Jag har Rat Complete istället för hundfoder. Nyttigt, proteinrikt och väldigt uppskattat.
#5 Det finns lite olika i olika trådar. Kommer inte ihåg vilken jag har nu men det är någon som man köper i affären. Kvalitén på fodret varierar ju. Många köper ett dyrt torrfoder från djuraffären, andra köper något billigare :) Det är ju en smaksak hur mycket man vill lägga ner på det.
Kolla runt bland gamla trådar, du kan ju använda sökfunktionen så bör du kunna hitta lite olika alternativ där.
Jag andvänder hamsterblandning och blandar i musli och ibland fröer till dräktiga eller ungar.
Ni har väl inte sån lös hundmat ?
Hälsningar Mig och mina hamstrar !
Ha det bra !
#8 Vanligt torrfoder för valpar har jag i :) Müsli är ju ok om det inte är socker eller salt i :)