Hamster iFokus

Hamster

Etiketthamster
Läst 2577 ggr
hebb
0

Tåg i vinter?

Hej! Till jul så ska jag ta mig hem från Gävle till Jönköping, och då kanske det blir så att min hamster kanske behöver hänga med hem om jag inte hittar hamsterpassare. Dock känns det ju inte super att ge mig ut i snö och kyla med hamster, då jag har minst två byten med tåget plus buss till och från stationerna. Fick ett förslag från en tjej som fött upp hamstrar att ha en resebur i en bra och stadig väska med en hel del toapapper i, samt eventuellt en filt runt själva buren (inte taket).

Känns ändå inte super, så undrar om nån annan har erfarenhet av att åka tåg på vintern med hamstern? Vill ju inte direkt att lillkillen ska bli sjuk på vägen.

Hamsterlycka
0

Jag skulle ha använt en transportbur och i den haft mat, en gurkbit för vätska, hus och i huset massor med toapapper blandad med spån så han kan värma sig ordentligt! Sen linda en filt eller handduk runt Glad. Jag skulle ha lindad filten/hadduken runt hela buren, även över gallret ifall det inte är alltför långt tid du ska vara ute. Det är ju bara ta bort för gallret när du sitter på tåget/bussen Skrattande. Men det bästa vore ju att hitta en hamstervakt, absolut!

Do you want my heart between your teeth? - Ellie Goulding

Justin Bieber - 23/4 13 Hjärta

hebb
0

Ja, låter ungefär som jag tänkt då! största problemet är nog att Waldo inte gillar gurka, utan äter det bara ytterst sällan… kanske man kan fästa en liten vattenflaska säkert på något sätt i transportburen. eller så kanske han äter gurkan när han blir törstig nog, haha!

aja, tack så mycket för svaret :D får fortsätta sökandet efter nån som kan ta honom i jul :)

Scorpio97
0

Finns ju även sånna här saker man värmer i micron, om man ska åka en längre tid. Finns små man kan linda in i handduk och ha i buren, eller möjligtvis en större inlindad i handduk att ha under/bredvid. (Vet inte exakt hur varmt det blir av dom). Annars går det nog bra om du ser till att hamstern har vätska/gurka, och tillräckligt mycket bomaterial för att hålla sig varm. (:

//Jessie

gulzebra
0

Fleecetyg värmer gott. Fleece i buren, linda in buren löst med en fleecefilt och så ner i en väska, det blir dels värmande av fleecen och dels "lager på lager-effekt" sas. Har funkat finfint för mig när jag blivit stående ute när tåget havererade och samma visa när jag haft en halvtimmes promenad hemåt med hamstrar och möss, har inte blivit så mycket som en nysning efteråt.

Vattenflaska bör skippas, den börjar lätt läcka när man rör på sig vilket förstås gör det blött och som följd kallt. Men det finns ju en massa andra sätt att ge vätska än gurka - andra vätskerika grönsaker/frukter tex, eller ta med dig vatten i en flaska separat som du kan erbjuda då och då när du sitter på tåget :)

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

Jenna_Nord
0

Har en kompis som pendlade med sin hamster ibland, även när det var kyligt. Hon hade en transportbur med mycket spån och bomaterial, och sedan två filtar lindade runt buren, och sen la hon ner den i en väska som hon bar (men bara under den korta tiden det tog att byta.). Det var inga problem och Tingeling verkade inte bry sig det alls och verkade inte det minsta påverkad :)

Mvh Jenna

Lojs
0

När jag skickar iväg hamstrar på vintern till sina nya familjer så brukar jag köra massor med strö som det viktigaste, så att det isolerar runt hamstern när den gräver ner sig. (Det brukar vara knappt så man hittar hamstern i transportburen. :) Lite toapapper får den med, men ströet ser jag som viktigast, och då gärna inte toa-lätt som många har i buren. Ingen vattenflaska tycker jag i det här fallet, alldeles för stor risk att den läcker när det rör sig och då blir det ju väldigt kallt. Utan någon grönsak som innehåller stor del vätska istället.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Cafesinner
0

JAg brukade pendla med Yuki förr på helgerna. Jag tog en tjock stickad tröja runt transportburen och liksom knöt den runt.. dessutom lade jag en frottehandduk och massor  av spån och papper där nere. Han brukade gräva ner sig och sova och när vi kom fram var han alltid pigg, verkade inte frysa eller något. Ibland kunde han till och med stå på bakbenen och nosa upp mot locket (han ääälskar sin transportbur haha)

hebb
0

Tack så mycket för alla svar! Känns mycket bättre nu om det skulle bli så att jag inte får tag på någon hamstervakt :) Och ska definitivt inte lägga i någon vattenflaska då, utan får i så fall bli frukt i transportburen+att jag har med mig lite i en burk också!