Hamster iFokus

Hamster

Etikettoff-topic
Läst 1222 ggr
jossa5
0

Fota - med eller utan blixt?

Hej,

När ni fotar era små djur, hur gör ni? Tänkte på det här med blixt, då den kan vara väldigt skarp och jag själv inte tycker om att få en blixt i ögonen. Det kan ju inte hamstrarna heller göra.
På dagen går det ju bra, för då har man oftast bra ljus utifrån, men när man ska fota på kväll/natt.

Kom gärna med råd, för jag vill ju inte blända min lilla plutta, men ändå ta fina bilder. :)

Mvh,
Jossan                         Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus

• Redigerat 2021-06-06 11:24 av Herveaux
Odette
5

Jag fotar alltid med blixt av den anledningen att annars blir det bara suddiga och mörka bilder (dvs inga bilder alls).
Men det är jag det :p

_ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's
_

IngaTrnqvist
0

Jag använde aldrig blixt när jag fotograferade 'min' hamster,
utan jag fotograferade henne endast när det var bra ljus, mitt på
dagen, då man inte behöver använda blixt. :)

Scorpio97
2

Jag använder aldrig blixt när jag fotar mina sötnosar (: Sen fotar jag bara i bra ljus, oftast framför fönster eller liknande - så blir det bra bilder ändå (:

Tycker själv att det är väldigt obehagligt med blixt, och vet att både katterna och hamstrarna har reagerat dom gånger jag provat med blixt, så jag undviker det nu.

//Jessie

hobbymupp
1

Fotar aldrig djur med blixt :) De kan inte inte förbereda sig och förstår inte varför det plötsligt kommer tusen blixtar mot dem. Jag ser heldre att djuren är glada än att jag får bra bilder = jag fotar i bra ljus eller ser till att skapa bra och mer vänligt ljus än blixt.

[Marro98]
0

Jag fotar alltid med blixt. Håller med #1 om att det ine blir bra bilder utan blixt. :)
Men smaken är ju som baken ;)

BlackandBlue
0

oftast fotar jag dem utan blixt. men fotat några gånger med blixt och de har inte reagerat det minsta vad jag märkt. men försöker att fota utan. De gånger jag har fotat med blixt, blir det sånna mkonstiga kontraster i deras päls . eller liknande så att de ser lite smått skabbiga ut. ! därför passar jag på att fota dem utomhus då det är lagom temp ute för dem!

// Claudia Bertheau

BlackandBlue's Guldhamsteruppfödning
www.Blackandblues.weebly.com

Roonja
4

Jag fotar med blixt och ibland utan blixt, det beror helt på vad det är för ljus. Men det blir oftast bäst bilder med blixt! Skrattande

Cafesinner
0

Försöker alltid fota utan men ibland kanske det är lite dunkelt och då blir han bara suddig eftersom han är så hyper haha…

Dock har jag en systemkamera där jag kan ställa in så jag använder den mjukaste blixten:)

LinneaJohaanson
2

Fotar alltid med extern blixt på min kamera, ser ingen anledning att fota utan blixt faktiskt! Flört

Mvh Linnea Johansson Kvick
Cherioshamstrar.weebly.com
Grundare av Hamsterbladet.webblogg.se