Hö?
Är lite förvirrad, kan man ge hö till Hamstrar?
Vissa säger nej och vissa säger ja!
Vad är rätt och fel?
//Johanna
- Redigerat 2021-06-06 11:23 av Herveaux
Jag tror man kan ge, men eftersom dom stoppar in det i kinderna ibland måste det vara väldigt mjukt. Men jag är inte säker, så innan du ger det till dina hamstrar borde du vänta på fler svar, men jag är iaf rätt säker på att det ska vara mjukt. 
Har inga hamstrar! ;P
Är bara förvirrad för jag ska ju skaffa och jag har ju alltid hö hemma till mina gerbiler så det var bara en liten undran! :)
många ger mjukt fint hö till hamstrarna att boa med.
själv föredrar jag halm då det är mjukare.
vet att det hänt olyckor där hamstrar stuckit sönder kinderna på de vassa och hårda höstråen.
har haft hö nån gång utan att nåt hänt men tänker inte ha det ofta.
en uppfödare hade alltid hö till sina utan att nåt hände under hela hennes uppfödning.
tror att det nog är sällsynt med olyckor men varför chansa när risken finns.
Annars hår jag sitta och klippa av de mjuka delarna på höet och ge det då hela "själken" sitter kvar! ;)
Mjukt ängshö brukar folk säga!
Många är emot halm som bomaterial också men min kille älskar det (han stoppar det inte i kinderna.) Åsikter kmr alltid variera… jag anser att om hamstrar kan äta jordnötter med "vassa skalbitar" (blir ju det när de skalas) och gnaga på pinnar och äta småvassa frön så kan de ha halm som bomaterial också så länge man har koll på att de inte käkar den. Så jag personligen tycker hö är fine att ge, men ja som sagt.. kanske mjukt ängshö då, eller iaf ta bort de grövre stråna.
Okej, tack för alla bra svar! ;)