Grävlåda
Jag ska snart få hem en hamster och jag hade tänkt ha en grävlåda i buren. Tänkte ha en skokartong men jag vet inte riktigt vad jag ska ha i? I min trädgård har vi en sorts balndning mellan jord och Sand. Skulle man kunna ha det i? Mina kaniner älskar att gräva i det i alla fall…
Jag har en låda med vanlig blomjord från affären till min hamster som gillar att gräva mycket. Har en vanlig stor glasslåda med jorden i. Om det går att ha jorden/sanden från din trädgård vet jag inte. Det får någon annan svara på om de tagit jord utifrån.
Jag skulle inte våga ta jord utifrån, eftersom det bör vara ganska stor risk att det är insekter/bakterier då. Skulle nog hellre satsa på att köpa blomjord (utan gödsel)
//Jessie
Skulle dock tipsa om att inte ge blöt blommjord, utan den ska vara torr.
Så låt den gärna torka eller liknande innan du lägger den i buren. Hamstrar får ju så lätt förkylningar.
Okej, då köper jag blomjord istället =)
När man torkar jorden, kan man bara lägga den på en tidning eller nåt då?
#4 Det tror jag skulle funka ja.
Då fixar jag det =)
Tack alla =D
#4 Ja det kan fungera bra :) torkar nog ganska snabbt då får man hoppas.
#7 Aa =)
Jord utifrån är lite för stor parasit/bakterie-risk.
Finns hamster eller chinchilla-sand i djuraffärer samt ekologisk blomjord i mataffärer lr liknande:) Min hamster dissade jorden när jag väl trixat och grejat en sådan låda åt honom - han älskar sin Sand dock. xD