Hamster iFokus

Hamster

Etiketterhälsabeteendekosthållningguldhamster
Läst 2350 ggr
juliino
0

Ålderstecken?

Har en hona här hemma som är född 2010-11-05 som heter Dolly.
Hon har alltid varit min största hamster men nu på senaste tiden har hon börjat tunna ur.

Har varit hos pappa i en vecka nu och mamma har tagit hand om djuren. Nu när jag kom hem tyckte jag Dolly var ännu mindre och hon har tappat päls kring könet och upp på magen och mellan frambenen. Sen vet jag inte om jag inbillar mig men jag tycker hon ser tröttare ut i ögonen.

Är det åldern som börjar ta ut sin rätt?
Har aldrig haft en hamster som blivit så gammal förut.

Lemonneater
0

Det låter som att det skulle vara åldern tycker jag! skulle kunna vara nån tumör men då skulle du nog hitta en för att kunna få det bekräftat.

men tror bara att det är åldern :). hon är ju nästan två år gammal så!

juliino
0

#1 Såg nu att hon även är lite torr på magen där hon tappat hår.
Hon luktar även väligt extremt starkt av brunst. Hon brukar inte lukta så mycket.

Lemonneater
0

jag har dessvärre aldrig haft nån så gammal hamster innan så jag är inte till mycket hjälp mer :/. men jag tycker det låter som åldern iaf med tanke på hur gammal hon är. Men någon annan som har vart med i spelet lite längre vet säkert nått mer :)

Miilla
0

Tror också det är åldern, de brukar bli lite tunnare i både päls och bli lite magrare. Sen är det olika hur snabbt det går, vissa kan leva i många månader till efter de börjat visa ålderstecken. Bara hamstern inte lider så är det ju helt naturligt att de ser lite tröttare ut/magrar precis som det är för oss människor när vi börjar bli gamla. Har själv en gamling här hemma nu som är två år och två månader, hon har varit med om både förkyldning och livmoderinflammation de senaste månaderna men hon är en riktig kämpe klarat sig. Har funderat på om jag ska låta henne somna in men hon äter bra och är fortfarande pigg och nyfiken även om hon sover mer och är lite segare än innan så verkar hon fortfarande ha gnistan kvar och älska livet, det är det viktigaste Glad

Linda3046
0

När jag hade Eowe och Sixten som var jämngamla trodde typ alla att Sixten skulle leva längre än Eowe för Eowe började visa åldertecken mycket tidigare medan Sixten typ aldrig fick några ålderstecken utan var snarare som vackrast vid 2års åldern, fick så mycket fin päls och så :) Men Sixten var plötslit död en dag, och Eowe levde och var pigg tills 2år och 9 månader när han började tackla av och vi avlivade honom.

juliino
0

Tack så mycket för svaren. Känner mig lugnad. Dock är jag orolig för hennes vikt. Hon kan ju inte fortsätta tappa vikt som hon gjort nu. Hon får bra och mycket med mat.

Roonja
0

Åh lilla älsklingen! Hoppas det inte är något, men det verkar bara vara åldern som visar sig. :) Hon hade trots allt inte gamla föräldrar eller syskon. Hon är tapper lilla tjejen. Hälsa underbaraste tjejen från mig! Glad

juliino
0

#7 Jag håller tummarna för att hon får ett bra tag till iaf. :) Min lilla Dolly Kyss

Blir väldigt glad om hon får dö av ålder.
Ska ge henne en pus på huvudet från dig :)

juliino
0

Dolly är även blöt i rumpan kan det vara därför pälsen lossnat?