Utställning - Hjälp?
Jag har länge varit sugen på att ställa ut mina hamstrar! Så idag så läste jag igenom all Utställningsinfo på SHF. Men det är vissa saker jag inte förstår & så har jag lite frågor.
Kan man ha en typ liten IKEA-låda som transport låda?
Eller är det tvunget att ha petbox?
Och om jag som inte är medlem vill ställa ut mina djur t.ex: Topas.
Ska han då vara i petklass?
Vad menar dom med: "Skulle det påvisas att utställaren på något sätt visar vems djuret är för dommaren, så diskvalificeras djuret."
Väldigt tacksam för svar!
// Ronja
Någon? 
Det ska vara en petbox och i rätt storlek (har för mig att det är storlek 2 och 3 man kan ha). Du kan ha en annan låda som transport till utställningen, men inte när djuret ska upp för bedömning.
Du kan som inte medlem ställa ut i petklass 1 gång, sedan måste du vara medlem. Om du vill ställa i standard så behöver du vara medlem.
Om du vissar att det är ditt djur, att säga ex till domaren att det är ditt djur, då blir djuret diskvalificeras. Att du på något vis vissar att djuret är ditt. Sedan ska inte petboxen ha något namn på sig.
"Om man inte vet vad man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram."
//Frida
Tack! :)
Men varför är det så att man inte får visa att djuret är mitt? :O
#3 Jag tror att det är för att domarna ska vara så objektiva som möjligt, om de vet vem ägaren till djuret är så kan de medvetet eller omedvetet döma annorlunda.
Jaha! :)
Tack för ditt svar!
Man får efter ändrade regler ställa ut hur många djur man vill i både pet och standard för att få prova på hur en utställning funkar :)
Så du är välkommen med alla dina djur och ställa i alla de klasser som finns att erbjuda.
Tack för ditt svar! :)
Ska testa att ställa ut när det kommer nån utställning lite närmare mig :)
#7 Du är varmt välkommen :)
Ska snart åka till djuraffären & se om dom har några bra pet-boxar :)
Känner inte domaren på djuret?
Gilla min facebook sida för att se bilder vi lägger upp från våran uppfödning av:
Dvärgvädur, Magagaskar, mantelt & Vit blåögd.
Guldhamstrar i olika färger. Hemsidan: Makke & mandys superfina djur
Vad menar du Amanda?
SHF har blindbedömning eftersom det känns mest rättvist så. Visst kan säkert domaren se på en del hamstrar, eller gissa, varifrån de kommer. Men på större utställningar är det mycket svårt eftersom det blir mycket hamstrar både från uppfödare och vanliga hamsterägare.
Menar eftersom de ska sitta i petbox " Du kan ha en annan låda som transport till utställningen, men inte när djuret ska upp för bedömning."
Gilla min facebook sida för att se bilder vi lägger upp från våran uppfödning av:
Dvärgvädur, Magagaskar, mantelt & Vit blåögd.
Guldhamstrar i olika färger. Hemsidan: Makke & mandys superfina djur
Jaha du menar så! Jo de tar själva upp hamstern ur petboxen som bärs fram av en assistent/handler eller vad man ska kalla det för. På sss förra utställning fick ägaren själv bära fram petboxen så då va det ju ingen blindbedömning.