Ivomec gav blind hamster
Hej!
Min gamling Mio som är en 2årig Guldhamster fick Demodex (hårsäckskvalster) för ett tag sedan. Skulle testbehandla fast än jag vet att det oftast är en allvarlig underliggande sjukdom som ger detta.
Testade först Advocate droppar i nackskinnt men det hjälpte inte alls.
Fick sedan Ivomec att ge sc (dvs under huden med spruta). Gav det och kvällen efter när jag tog upp honom märkte jag att han var totalt blind och är tyvärr det fortfarande. Märkts inte så mycket när jag väl tagit upp honom men han går lite fel i buren och klättrar han upp på något har han lite svårare att ta sig ner.
Är själv Djurjsukvårdare men ingen av de kollegorna jag känner har varit med om detta.
Är det någon annan som har fått en blind hamster fter Ivomec giva?
Har ni testat något annat preparat som hjälpt?
Mycket tacksam för svar
Vet inget om Imovec. Kan du ha kommit åt en nerv när du gav sc inj? Tänker att de är så små och inte helt lätt att ge antar jag ( imponerad att du gett inj på hamstern. Skulle aldrig våga fast jag är sjuksköterska ). Däremot är det tragiskt hur det än är! Stackars liten som blev blind !
Jäklar.. näe jag har inte hört något liknande förr, hade själv en hamster med någon typ av kvalster/hudproblem som jag aldrig fick veta vad det var. Jag tror det var Ivomec han fick, och han blev alldeles hårlös och kal på magen, tunnhårig över ryggen osv..
Så visst kan det ge starka reaktioner det tror jag säkert, men blind (?)
Riktigt läskigt :/
_♥ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's ♥
_
#1 Nej finns inga nerver i det lösa nackskinnet. Tck och lov att de har massa överlöfigt skinn på nacken.
#2 Det låter som demodex. Han tappar hår, mjällar och det är värst på ryggen.
=(
blind har jag inte hört om förut men däremot att vissa blivit hårlösa eller fått värre klåda och exem/sårskorpor.
andra har också blivit törstiga.
vet vissa som dött efter en behandling.
så medlet är nog för starkt för de små liven