Lägger ner Campbells
Jag har efter en del funderande beslutat mig för att inte avla Campbells i dagsläget. Det har varit många motgångar, köpt många djur men inte kunnat avla på en bråkdel. Av olika anledningar. Så nu har det inte känts det minsta roligt längre och därför behåller jag de som ligger närmast hjärtat som sällskapshamstrar här hemma. Några kommer flytta och ev. gå i avel hos andra. Ingunn ska tex få två hanar.
Jag är emot att skaffa sig djur man sen tröttnar på och säljer av. Men efter att ha förlorat någon i diabetes, någon i annan ärftlig sjukdom och flera har varit riktigt kassa i temperamentet vill jag inte mer. Jag har inte riktigt den platsen som krävs för att kunna avla fram såna Campbells jag vill ha och med gott samvete kan sälja. Inte utan att välja bort Vintervita och det vill jag absolut inte göra.
Därför hoppas jag att bland annat Ingunn kommer fortsätta sitt bra jobb och att jag kanske en dag kan köpa Campbells av henne igen om jag hittar det där suget igen. För bra Campbells är verkligen underbara. Men dåliga Campbells är ingen barnlek tyvärr. Hoppas fler uppfödare lägger ner mycket energi på att utvärdera och temperamentsavla framöver. För mig va Campbells till största delen en besvikelse. Men å andra sidan är de jag tyckt varit bra såna hamstrar man aldrig kommer glömma.
Mitt mål och krav har också alltid varit att jag ska kunna sälja hamstrar till vem som helst. Nybörjare, barnfamiljer, andra uppfödare osv. Men efter att ha fått tillbaka flera ungar som betett sig bra här men som senare bitits och inte varit snälla tappade jag all glädje och vad är meningen att avla när man inte ens längre ser fram emot kullarna? Snarare med bävan och undran "vad blir det den här gången då". Nä, så vill jag inte jobba med min avel. MEN alla Campbells är inte dåliga! Långt ifrån! En nackdel är att jag bor så dumt till att jag sällan själv kan träffa de djuren jag ska köpa och då kunna avgöra om det är just det temperamentet jag vill ha eller ej.
Ska ändra om på min hemsida osv snart. Men vet att flera här vart sugna på att köpa av mig men nu vet ni hur läget är.
Vad synd :( men man måste ju hålla på med det man tycker är intressant och det man tycker är roligt ;) Vad kul att du fortsätter med dina vintervita iaf :)
Hälsningar Mig och mina hamstrar !
Ha det bra !
Tråkigt att höra :( Men man ska ju hålla på med det man gillar, som #1 :)
Hoppas iallafall att det kommer gå lite bättre med dom andra C:
//Fanny 
Inne på The Sims ifokus, Hamster ifokus och Dvärghamster ifokus!
'Live, Love and Laugh when you are young'
Riktigt tråkigt att höra! Men jag förstår dig till fullo, det krävs en hel del både tids-och platsmässigt att ta sig an ett sådan projekt. Vilka mål man egentligen har tar ju sin tid och kräver lång tid. Det hade kanske varit annorlunda om du bara ville satsa på campbells, jag tycker själv det är svårt att försöka inrikta sig på "olika" saker. Vare sig det är olika arter eller bara olika färger/hårlag. Man vill ju kunna ge 100% och veta att det man gör blir bra- så man får se goda resultat!
Men du gör rätt i att satsa på de vintervita istället, och försöka jobba med de linjerna tills vidare. Vem vet, om ett par år kanske det ser lite annorlunda ut på temperamentet på campbells och då kanske det känns lockande igen :)
Men jag tycker du gör rätt iaf, vi får hoppas att andra orkar jobba vidare med arten och att de kan bli lite mer stabila i temperamentet framöver! ^^
_♥ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's ♥
_