Tappar päls.
Våran roborovskihamster är helt kal på bröstet :-(
Vad kan det beror på?
Han är 1.5 år och annars pigg och nöjd med tillvaron. Resten av pälsen ser tunn ut.
//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D

Om han inte står och nöter av pälsen på någonting så skulle jag gissa på kvalster av något slag. Och att det kliar.
Hade nog rekommenderat ett veterinärsbesök och få droppar i nacken så det där går bort.
Om det kliar väldigt mycket och det ser ut som om håravfallet sprider sig, så är det troligtvis kvalster. Veterinären skriver ut läkemedel som du sen ska ge en droppe i nacken, en gång per vecka. Detta är inte helt lätt (har gjort detta på min hamster efter och det blev slagsmål varje gång) och hon åt dåligt, var tröttare under medicineringen. När kuren var avslutad så blev hon lika pigg som vanligt efter ett tag och håret kom tillbaks.
Lycka till!
Det verkar inte klia och han är som vanligt. Jag kom och tänka på om det kan vara hjulet, han har ett Boge trähjul och det sitter tvärgående ribbor på det hjulet, tänker om det faktiskt kan vara så att han slår i bröstet på dessa pinnar (han är ju liten).
Du kanske kan ha lite "span" på killen när han springer i hjulet och se om han slår i bröstet. Ibland kan det vara att de gnuggar sig på leksaker eller på vattenflaskan. Vet inte riktigt hur man blir av med det beteendet, men man kanske kan ta bort saker under en period eller byta plats på dem. Hoppas att allt är väl med din lille kille. Det känns ju bra att han fortfarande är pigg!
har du ett plasthus så kan det vara boven.
de blir varma. och en äldre hamster sover ju mer än en yngre. de kan därför lättare få liggskador.
testa med att vara utan hus i tex två v. ge mkt papper som den kan bygga bo med.
Han har ett trähus men sover i en grop brevid huset.
då kan det inte vara huset det beror på.
hoppas du hittar orsaken till pälstunnheten