Förkyld guldhamster?
Köpte en hamster igår, tog hem han i en resebur. Resan tog väl ungefär 10 minuter. Jag blev dessvärre förkyld idag och har gosat med honom igår. Imorse var han pigg och glad och ögonen var uppspärrade och fina. Nu har han börjat bli lite hängig och ena ögat vill inte riktigt öppna sig. Han äter som han ska.
Läste nämligen idag att hamstrar kan bli smittade av människans förkylning och nu är jag väldigt orolig över lilla Felix. Har satt in ljummet vatten med lite smält honung i, läste att man skulle göra det. Han har även fått lite äpple. Har satt buren på ett ställe där det inte drar från något fönster, så han har det varmt och gott.
Min fråga är, hur vanligt är det att hamstrar får förkylningar? Kan han ha fått en förkylning och vad ska jag göra för att få honom frisk?
Det är ganska vanligt att en hamster kan bli smittad av människan när det gäller förkylning så därför ska man låta någon annan gosa och ge hamstern mat och vatten under tiden man är förkyld. Du kan ge honom kamomillte eller ljummet vatten med honung i och låta honom stå i ett rum som det inte drar i och som de tär varmt i. Sedan kan du badda hans ögon med ljummet vatten tre gånger om dagen så ska du se att det kommer att bli bättre. :) Lycka till!
MVH FiffiLiina
Han mår bättre nu och springer och leker som innan. Jag baddade hans ögon med kokt avsvalnat vatten och nu har han stora ögon igen!
Tror han mår bra! Dessvärre har jag ingen annan som kan ta hand om honom, bor ensam. Men jag tvättar händerna otroligt noga innan jag tar i honom.
Jag vet att detta inte är så bra, men jag brukar hålla i mina hamstrar när jag är förkyld. Men dom blir inte förkylda. Förreseten känns det bättre när man har en liten hamster att gosa med…
Haha det kan jag hålla med om, man vill gärna ta upp honom! Men jag tvättar som sagt händerna innan och ser till att inte bära honom för mycket.