Hamster iFokus

Hamster

Etiketterhälsabeteendekosthållningguldhamster
Läst 2669 ggr
Candela
0

Blodigt underliv

Igår kväll när jag tog upp min flicka var hon helt blodig i pälsen runt underlivet. Jag har tvättat av henne och idag verkar allt vara som vanligt. Jag blir ändå orolig förstås! Råkade ut för samma sak med en hamster för massor av år sedan som jag hittade död i buren några veckor senare.

Jag undrar om detta kan vara något smärtsamt för henne, alltså att hon har problem med livmodern eller något? För i så fall skulle jag ju hellre avliva henne nu än låta henne lida tills hon dör av vad som nu orsakade blödningen. Hon är ändå 2 år och har levt ett långt och fint liv.

LindaBlue
1

Råkade bara snubbla in här, har ingen erfarenhet av hamstrar, men hos råttor är livmoderinflammation behandlingsbart, speciellt som du inte sett något innat, och det kanske inte pågått så länge. Det du behöver är att en veterinär undersöker din tjej och skriver ut antibioika, förslagsvis Bactrim, det är speciellt verksamt mot sådant. Vet bör väl iofs veta det, en det är inte alltid de är så haj på smådjur ju! Lycka till!

Candela
0

Jag har ringt en veterinär och småpratat. Han ska ringa upp igen, för han var lite upptagen nu. Han sa att det kan bland annat vara mask i magen som orsakar detta, men han måste ju förstås titta på henne för att se vad det kan bero på.

Jag känner mig väldigt osäker på hur jag ska göra. Hon har även blivit väldigt vinglig när hon går, och även det vet jag itne vad det beror på - om det har med åldern att göra eller om det är något fel.

Jag har inte råd att lägga ut en massa pengar på behandlingar, då jag har det extremt dåligt ställt för tillfället (måste nog söka soc-bidrag för att ha råd med hyran den här månaden..). Har dock lite pengar sparade så jag har råd med undersökning och eventuellt avlivning.

Hon är ju gammal, och därför känner jag mig extra kluven.

LindaBlue
0

Nej, jag tror din veterinär har fel, tyvärr. På vilket sätt skulle mask kunna göra så hon blöder ur underlivet? I sådana fall skulle ju ev avföringen bli blodig, men det är inte så det är, om jag förstått saken rätt? Tyvärr är det så att många veterinärer har noll koll på gnagares sjukdomar, har hört massa skräckexempel under de åren jag hängt på råttforum. Sök gärna på råtta- livmoderinflammation, så ser du att symtomen är typiska, jag är medveten om att det är hamster du har, men de är inte så olika i fysiologin. Sen kan jag iofs köpa att hon är gammal och du inte vill låta henne lida i onödan, men om hon varit en pigg och glad tjej fram till detta hade jag ialla fall satsat på en antibiotikakur, det brukar bara kosta själva undersökningen plus medicinen på en eller två hundringar. Om veterinären däremot inte vill hjälpa dig med antibiotika hade jag kanske med låtit henne somna, inte testa en massa eventuella maskmedel och grejjer! Hoppas det blir bra för dig och din tjej!

Miilla
0

Min 2 åriga guldhamstertjej har exakt samma sympton, märkte att hon var lite svullen i buken, vinglade mer än vanligt och sen var hon lite blodig i baken. Men trots det väldigt nyfiken och pigg.

Var hos veterinären med henne i lördags, men hon hittade inga större fel på henne och i och med att hon fortfarande var pigg så beslöt vi oss för att testa att ge henne antibiotika en vecka och se om hon blev bättre. Detta fick jag betala 855 kr för, vilket var mycket pengar över det jag först hade trott att det skulle kosta. Men det får vara värt det, hoppas verkligen att hon blir bättre. Tycker nog i alla fall att du borde gå till veterinärenoch se vad dom säger. Lycka till!

Candela
0

#4 Började du medicinera henne i lördags alltså? Jag kanske ska avvakta och se hur det går för dig Oskyldig Det känns ju inte kul när inte veterinären själv vet vad som kan vara fel.

Candela
0

Hon har blivit väldigt trött och "långsam" också. Sover mycket, springer inte i buren, i hjulet eller på golvet. Sätter sig mest i ett hörn eller sover. Men jag antar att det kan bero på åldern också.

LindaBlue
0

Värt att näma är att ju snabbare man kommer igång med antibiotika, desto större chans att den "tar"! Något är ju uppenbarligen fel, om du inte vill behandla henne tycker jag hon borde få somna istället, man blöder inte ur underlivet utan anledning.

UlrikaD
0

Jag tror inte heller veterinären har rätt.

Troligtvis livmodersinflammation. Har haft det här också på någon tjej. Antibiotika brukar rätta till det, om det inte är så att hon har någonting annat också. Att hon är gammal kan ju också göra att hon inte svarar på antibiotika lika bra som ett ungt djur.

Däremot så är det ju så att ju fortare antibiotika sätts in desto större chans har det att verka. Så ju längre man väntar desto svårare kan det bli att få bukt med saken.

[Em_I_Am]
1

Blöder hon från underlivet och inte riktigt är sig själv har du bara två alternativ: Åka till veterinären eller avliva henne. Visst, det är mycket pengar att åka till veterinären och eventuellt köpa antibiotika men det är ett ansvar man har som djurägare.

Candela
0

Jag tycker att ens ansvar som djurägare är att se till att djuret inte lider, och ibland kan det ur det hänseendet vara bättre att avliva. En avlivning tar hur som helst bort plågorna.

Såg nyss att hon den här gången hade lös avföring utsmetad istället för blod Rynkar på näsan

Jag känner i maggropen att en avlivning är bäst. Hade hon varit 1 eller 1,5 hade det känts mer självklart med antibiotika (om det nu hade rekomenderats av veterinären). Men hon är nu så gammal att hon inte orkar motionera längre, så det känns som att hon kanske ändå inte har så många månader kvar att leva.

Men det är ändå svårt att ta ett sånt beslut, såklart! Min lilla gumma fyller prick 2 år imorgon.

[Em_I_Am]
0

Ja, det tycker jag med. Därför jag skrev att du har två alternativ. Och vill du inte avliva har du alltså bara ett alternativ kvar. Min kommentar va en reaktion på det du skrev här: Började du medicinera henne i lördags alltså? Jag kanske ska avvakta och se hur det går för dig. 

Skulle skrivit #5 före jag skrev mitt inlägg.

Candela
0

Aha okej! Ja, jag ska ringa runt till stans veterinärer och se om någon har en tid snart!

mandyosv
0

Ta bort!! hade jag gjort

Gilla min facebook sida för att se bilder vi lägger upp från våran uppfödning av:
Dvärgvädur, Magagaskar, mantelt & Vit blåögd.
Guldhamstrar i olika färger. Hemsidan: Makke & mandys superfina djur

UlrikaD
0

Saken är väl att hon kanske mår dåligt och det är därför hon inte orkar motionera. Antibiotikan kan ju hjälpa mot den allmänna tröttheten också. Det vet man ju inte.

Candela
0

Min tjej fick somna in. Nu vilar hon, nerbäddad i ett mjukt tygstycke, i en träask i min frys i väntan på att få bli begravd ute på mina föräldrars gård på landet <3

UlrikaD
0

Beklagar verkligen:(

annakarin_li
0

Beklagar!

Candela
2

Det känns tomt här, och ofta när tycker jag mig se en rörelse från akvariet i ögonvrån så tittar jag dit för att se om hon är vaken..

annakarin_li
0

De små liven får verkligen en stor plats i våra hjärtan. När de somnar in så saknar man dem så mycket.

Miilla
0

Vad tråkigt att höra, beklagar verkligen Rynkar på näsan

Bruden-Mbuti
0

så tråkigt.Rynkar på näsan

Emmny
0

Så tråkigt när sånt här händer :(

Hälsningar Mig och mina hamstrar !

Ha det bra !